Revell Harbour Tug i skala 1:108

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Björn B »

Har tittat på bilder av gamla bogserbåtar och dom saknar en balk. Är inte originalet till Revells båt en militär VK2-båt?
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av M-eson »

Jo, båten är baserad på en amerikansk modell med bogserbåtar som togs fram under andra världskriget. Här kan man (långt ned) läsa om US Army Small tugs (ST) http://www.wikiwand.com/en/List_of_ship ... tates_Army. Intressant hur en arme tar fram egna skepp, kan inte varit lätt att förklara det för flottan.
En bunt skall ha korsat atlanten och hjäpt till att få Mullberry hamnarna på plats efter D dagen. Åtminstone två skall ha hamnat i Stockholm, varav den ena rejält ombyggd. Om man letar kan man hitta dem här http://www.tugboatlars.se/Bogserbatar.htm

Jag gissar att avsaknaden av bogserbalk etc. som vi kanke är vana att se på bogserbåtar i Svenska vatten kan bero på att båten designats för att i första hand knuffa skepp eller dra dem åt sidan (varvid trossar fästs i någon av de kraftiga pollare som finns i för och akter).
Om jag hade varit duktigare på att bygga modeller hade jag kanske byggt om den rejält att mer likna en Svensk bogserbåt, men nu fokuserar jag på att försöka få ihop modellen som den är och öva på att måla med airbrush t.ex. Detta hindrar inte att jag köper fler lådor av samma modell för framtida projekt :D
Jo. Men modellen har inte denna balk med. Dessutom ska det till ett aktre däck i övre nivå med relingen, trädäck lagt som ett rutmönster.
Jag har ännu inte bestämt mig om jag skall behålla det som trädäck eller låta måla det vitt som metall och försöka simulera rost på det. :D
Tyvärr tror jag inte att jag har några bilder liggandes och jag befinner mig ca 2000 mil bort från modellen för tillfället.
Synd, men det ordnar sig. Är det Svenska, Engelska eller Amerikanska mil? :lol:
Jag planerar på att använda orginaldetaljerna i form a räcken och master. Jag tycker att de "duger" trots sin grovhet. Jag resonerar som så att på arbetsbåtar är dimensionerna tilltagna för hållbarhet. När det gäller målning så tänkte jag måla resten av detaljerna vid sidan om och sedan montera dem och putsa upp skarvar med pensel vid behov. Får se hur det blir.

Först och främst skall jag få överbyggnaden vitmålad, får se hur resten faller ut efter det.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Andre B. »

Trädäcket akterut kallas inte ovanligt för "trall". På segelfartyg så stod man förr och styrde på trallen och slapp bli blöt om fötterna. Trallen var uppbyggd runt nakterhuset och ratten. Segelbåtar har ofta liknande durkar i botten på sittbrunnarna av samma skäl. På moderna fartyg har man idag istället ofta en tjock, mönstrad gummimatta på däcket. Och då särskilt på "bryggvingarna".

Har inte sett någon trätrall vad jag kan minnas på akterdäcket på svenska bogserare. Men inte ovanligt har däcket istället varit täckt av halkmönstrad durkplåt som varit svetsad i nivå med relingen.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Lennart 12 »

Det är oftast skrovets utformning på en bogserbåt som avgör vilken typ av bogsering den är anpassad för. Ett längre skrov med endast Pollare" Hanfot"
och avsaknad av krok är för skjut eller pråmbogsering. Att akterdäcket ligger lågt på bogserbåtar är för att minimera risk och få låg tyngdpunkt vid bogsering. Vid vanlig bogsering med ledad krok, finns det oftast stoppar på var sida relingen för att förhindra att kroken passerar överbyggnaden. Grundregeln vid val av bogsering är höjden på föremålet man skall bogsera. Durkplåten brukar finnas på hela akterdäck, men det har mindre betydelse eftersom akterdäcket skall vara utrymt vid själva bogseringen. Bogserkroken är oftast så nära överbyggnad som möjligt, för att optimera vinkel på trossen, och minimera svängning/pendling vid belastning. För övrigt så har ju under senare decenniet en ny typ av fartyg/bogserbåt börjat användas. Sk. Tug Escort ship, olje och brandbekämpning, samt viss form av bogsering. Utformade som bogserbåtar, men med öppet akterdäck, kranar och vinschar, och inga bogserkrokar.
//Lennart, fd besättningsman på bl.a Neptunbolagets MS Thetis " och den svenska handelsflottan :)
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av M-eson »

Fantastiskt vad man kan lära sig i ett forum om modellbygge😀

Testat mer airbrushing med varierat resultat. Verkar inte kunna maska ordentligt.

Frågan är:
Maska om och airbrush måla igen eller
Fixa rinningar med pensel?
Tacksam för tips.

Lite bilder i alla fall.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av M-eson »

Tips på lösning tas tacksamt emot.
Bild
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Andre B. »

Är däcket stenhårt eller finns det något flex? Finns det flex så kanske man kan knyta ett snöre runt och dra åt. Men är det för hårt så är det inte enkelt...

Ps.
Vilket årtionden skalla bogseraren tuffa omkring i?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Stellan »

Med alla överbyggnader limmade i detta stadium är det knappast böjbart längre. Kanske någon millimeter bara?

Mats, lektionens resultat är sålunda: 1)TORRPASSA innan du limmar på allt jox så ser du vad du måste åtgärda. 2) Resultatet av åtgärden och hur du lyckades komma runt problemet kan vara intressant nog att ha i minne till nästa modell. Vad sägs om att lägga en ram av styrén runt däcksbyggnaden, kapa av stödtrianglarna på undersidan av överdäcket, limma på överdäcket med hela konkarongen och sedan limma på nya stödtrianglar för att stöka till och maskera åtgärden.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Andre B. »

Det kanske räcker långt med att göra ett tunt snitt i det lägre däcksbygget precis bakom brygghuset? Snittet kan ju döljas sedan med plasticard, spackel och/eller färg...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av M-eson »

Andre B. skrev: 14 mar 2019, 22:14 Är däcket stenhårt eller finns det något flex? Finns det flex så kanske man kan knyta ett snöre runt och dra åt. Men är det för hårt så är det inte enkelt...

Ps.
Vilket årtionden skalla bogseraren tuffa omkring i?

Mvh. André
Hej, däcket flexade som ny-limmat men är stenhårt nu. Tänkte 60-70-tal som utformning, så inte en massa moderna antenner eller grejjor. Målet är att den skall påminna om minnen av bogserbåtar jag såg när jag växte upp.
Mats, lektionens resultat är sålunda: 1)TORRPASSA innan du limmar på allt jox så ser du vad du måste åtgärda. 2) Resultatet av åtgärden och hur du lyckades komma runt problemet kan vara intressant nog att ha i minne till nästa modell. Vad sägs om att lägga en ram av styrén runt däcksbyggnaden, kapa av stödtrianglarna på undersidan av överdäcket, limma på överdäcket med hela konkarongen och sedan limma på nya stödtrianglar för att stöka till och maskera åtgärden.
Japp, mycket lärdom blir det. Torrpassade inte tillräckligt. Var böjligt ett dygn efter ihoplimningen men stelnade uppenbarligen efter ett par månader. Lärdom-bygg fortare :D
En styren-sarg runt underdelen låter som en bra idé. Stödtrianglarna har fått mycket stryk, så att göra om dem (och lite färre) borde funka bra.
Alternativt funderade jag på att bygga upp mitten i svanken med spackel med en styren-kant på insidan, spackla kan jag ju...
Det kanske räcker långt med att göra ett tunt snitt i det lägre däcksbygget precis bakom brygghuset? Snittet kan ju döljas sedan med plasticard, spackel och/eller färg...
Möjligt, men jag lär förmodligen sabba en del av målningen på omkringliggande delar när jag sågar och spacklar. Hade förmodligen varit bästa lösning innan jag hade målat. Jag borde ha förstått detta och sågat och böjt till delen INNAN målning. Tar det som en lärdom för framtiden.

En annan lärdom är att INNAN jag skaffar en byggsats kolla om det är en gammal 50tals design med slitna formar och dålig planering :)

Tack för alla tips.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Skriv svar