Revell Harbour Tug i skala 1:108

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av M-eson »

Tack för inspirationen :D
Bygget fortskrider långsamt men jag har slarvat med uppdateringar här. Stor hytt med stora fönster kräver lite scratchad inredning i form av ratt och nakterhus.
Bild
Bild
Bild
Bild
Överbyggnaden börjar ta form
Bild
Detaljer som slipas bort, inte bara för att de samanfaller med utkastarmärken.
Bild
Relingslist på plats. Tur att jag har gott om spackel och slipstickor för passformen var inget vidare.
Bild

Kampen fortsätter!
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av M-eson »

Arbetet går vidare. Skulle kunna döpa henne till Miss Spackel 2018 om det inte vore för långt för att få plats på modellen. Sjunkmärken och glipor på och mellan i stort sett varenda del.
Bild

Vete tusan om jag skall slipa bort all utrustning som finns fastgjuten på väggarna på undervåningen till överbyggnaden som jag gjorde med däcket.
Den utmaning som finns är att sidorna är tämligen skeva för att passa med skrovet, men skevheten stämmer inte med skrovet eller den övre överbyggnaden. Kommer få bli en hel del våld att få dem på plats samt mer spackel för att dölja de glipor som kommer uppstå.
Övre delen av överbyggnaden börjar bli klar. Finns en massa småkrafs som kommer sättas dit i slutet.
Bild
Jag planslipade den undre listen som hade en massa uttag för ett gäng fula korvar på orginalmodellen. Möjligen scratchar jag några bildäck för att ersätta dem eller så får det bli helt kalt.
Bild

Slipandet och spacklandet fortsätter.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av M-eson »

Fort går det inte med det går i alla fall.
Tröttnade som sagt var på alla ingjutna detaljer så det fick skäras, sågas och slipas lite.
Före
Bild
Efter
Bild
Tanken är att "krydda" modellen i slutet med livbojar, brandsläckare (kanske), trossar och vajer etc.
Vid något tillfälle skall jag påbörja lite kryddbygge, medans spackel och lim torkar kanske...
Ses igen om en tag.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Joakim Hultman »

Hon kanske kan få heta Putty om inte annat då. ;)

Om jag inte minns fel norpade Stellan däck från UMs 1/72 GAZ AAA och fäste runt skorven. Såg riktigt bra ut då!
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av M-eson »

MS Putty, låter bra, kanske får överväga det namnet.
Jag har tyvärr inte några modeller liggande som har däck, men jag skall testa att scratchbygga några. Har dragit upp båten på landet och ställt in grillen, så snart finns det förhoppningsvis mer tid för modellbygge, skall bara till London med familjen när barnen har höstlov först.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Stellan »

Joakim Hultman skrev:Hon kanske kan få heta Putty om inte annat då. ;)

Om jag inte minns fel norpade Stellan däck från UMs 1/72 GAZ AAA och fäste runt skorven. Såg riktigt bra ut då!
Nix, elakt förtal det där. Jag virade lina runt trästickor för att efterlikna någon form av primitiva bumpers runt om. Fören fick ett nät av gasbinda över det gjutna dito som följer med i byggsatsen. Slipade också ned en hel detaljer på däcket men lät vad jag miss alla de yxor mm som sitter runt om vara. Gjutskarvarna var legio för att inte tala om inpassning av överbyggnaden mot däcket. Jocke minns nog de däck jag hängde runt en LCVP från Vietnam.
Stellan Schroeder Englund
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av M-eson »

Nix, elakt förtal det där. Jag virade lina runt trästickor för att efterlikna någon form av primitiva bumpers runt om. Fören fick ett nät av gasbinda över det gjutna dito som följer med i byggsatsen. Slipade också ned en hel detaljer på däcket men lät vad jag miss alla de yxor mm som sitter runt om vara. Gjutskarvarna var legio för att inte tala om inpassning av överbyggnaden mot däcket. Jocke minns nog de däck jag hängde runt en LCVP från Vietnam.
Stellan, har du några bilder på din bogserbåt som man kan få kika på som inspiration?

Bygget har tagit fart igen.
Underdelen av överbyggnaden har kommit på plats och spacklats i omgångar. Sedan har det också blivit lite primer, som givetvis avslöjar vart jag behöver återvända med spacklande och slipande.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sedan fick jag hjälp av Kai på modellbyggardagarna på Sjöhistoriska museet att lägga på mönjeröd bottenfärg.
Bild
Bild
Med blodad tand och lån av Kais kompressor ockuperade jag köksbordet under gårdagen och fick dit lite svart färg också.
Bild
Nu hoppas jag kunna plocka fram sprutan fler gånger och göra klart grundmålningen. Grönt på däck och insida relingar och sedan i huvudsak vitt på överbyggnaden. Kanske kan bli något av den här byggsatsen ändå?
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Stellan »

Ser bra ut det där, snygga färger. Jag lät dock biten runt däck (relingen?) vara lös så jag kunde måla den på insidan utan att behöva maska. Insidan av överbyggnaden målade jag svart för att slippa att ha rött synligt. Alla relingar och stegar scratchades av ståltråd och styrén för att få lite mer detaljskärpa. Vill minnas att jag hade en hel A4-sida med anteckningar som "körschema" för att få alla färger och maskningar i rätt ordning. Hela båten såg ut som en fotboll med alla lager av maskning. I stort sett målade jag i blindo eftersom jag bara såg det jag gjorde för stunden och sedan lade på ny tejp. Detta gjorde att jag var tvungen att ha en tydlig idé om vad jag ville uppnå. Härlig känsla att ta av allt och se hur det blev. Sedan åkte vädringsfärgerna fram. Tyvärr tror jag inte att jag har några bilder liggandes och jag befinner mig ca 2000 mil bort från modellen för tillfället.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Andre B. »

Ser fint ut det där. Undrar, brukar det inte vara en balk mellan räckverken/reling tvärs över akterdäck? Detta så att ingen wire eller tross skall fastna i något oönskat ifall det skulle slacka under bogsering? Och kanske några spygatt där fribordet är som lägst...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Revell Harbour Tug i skala 1:108

Inlägg av Stellan »

Andre B. skrev: 04 feb 2019, 16:57 Ser fint ut det där. Undrar, brukar det inte vara en balk mellan räckverken/reling tvärs över akterdäck? Detta så att ingen wire eller tross skall fastna i något oönskat ifall det skulle slacka under bogsering? Och kanske några spygatt där fribordet är som lägst...

Vänligast / André
Jo. Men modellen har inte denna balk med. Dessutom ska det till ett aktre däck i övre nivå med relingen, trädäck lagt som ett rutmönster.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar