Torvosaurusen Therese

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Håkan F »

Hur använder du avgjutningen?
Spackel på fulområdet och trycker till med avgjutningen eller?
Nyfiken. :-)
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Janne Nilsson »

Har själv funderat mycket på en liknande lösning för de diverse resin- och metallhästar jag har liggande i min grå arme.

Min tanke var dock att fräsa ur kanalen för tråden. Förmodligen pianotråd. Men det blir nog lättare att fräsa om man förborrar som du har gjort.
Övervägde du att göra kanalen på insidan av benet?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
EMP
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av EMP »

Ulf Lundberg skrev:Kul bygge!
Jag antar att förstärkningen av benen är ett resultat av handfasta erfaenheter.
Skickligt gjort i vilket fall som helst.
Uffe
Tack så mycket! Det är väldigt roligt att höra! :)

Jo då, jag har sett en eller två limfogar ge upp i förtid under diverse byggen så jag kör på att allting helst ska bultas ihop med både lim och metallpinne där det är möjligt. Det byggsättet räddade om inte annat situationen nu i höstas när jag skulle flytta allt det färdigbyggda 60 mil utan att behöva ligga och krypköra hela vägen :)

Lurifax skrev:Jag har bara ett ord ... maaaaagiskt .... maaaaagiskt ..... maaaaaagiskt!

Det kommer att bli maaaaagiskt bra när det är klart. :D

Det hoppas jag också! :D Jag har lite idéer till den här som jag tror kan bli riktigt bra om än en smula ovetenskapliga... men det är ju inte som att jag direkt lyssnat på vad vetenskapen sagt tidigare, så varför börja nu liksom hehe ;) Och sen fick jag hem en annan "liten" dino igår som är helt underbar den med!

Björn B skrev:Konvertera korrugerade plan känns enkelt efter att sett denna post. Det är så snyggt.
Tackar, tackar! :D Det blir ju roligt att bygga när borrmaskin, såg och skulptering ingår i processen för att få ihop modellen. Och konvertera plan är hur tufft som helst och jag misstänker att om jag skulle prova det hade jag säkert sagt att "nej, det är mycket lättare att jordbävningssäkra resinfigurer" :)

Håkan F skrev:Hur använder du avgjutningen?
Spackel på fulområdet och trycker till med avgjutningen eller?
Nyfiken. :-)
Du har helt rätt! Det jag gör är att uppskatta ungefär hur mycket spackel som behövs. Sen gör jag formen som benet ska ha lite grovt och slätar ut det (särskilt i kanterna där övergången mellan spackel och modell blir). Därefter är det "bara" att ta formen, trä den på benet och sen trycka till lite lagom på känn (det där får man prova sig fram till). Sen plockar jag bort formen, ser ur det har blivit, om det är lagom med spackel. Är det fel mängd spackel lägger jag till eller tar bort, slätar ut alltihop igen och gör om avtrycket tills det blir bra. Sen övergången mellan spackel och modell lägger jag extra tid på för att få till det snyggt då det gärna blir en liten kant även om mängden spackel egentligen är alldeles lagom.

Det viktigaste är att det är lätt att passa in formen så att den hamnar rätt. Det är därför jag gjorde dem så att de bara kan sitta på ett sätt genom att få den att sluta till runt den smalare delen av benet :).


Janne Nilsson skrev:Har själv funderat mycket på en liknande lösning för de diverse resin- och metallhästar jag har liggande i min grå arme.

Min tanke var dock att fräsa ur kanalen för tråden. Förmodligen pianotråd. Men det blir nog lättare att fräsa om man förborrar som du har gjort.
Övervägde du att göra kanalen på insidan av benet?

Janne Nilsson

Det fungerar riktigt bra att gömma stöden i benen och blir hur stabilt som helst så jag kan bara rekommendera det till hästarna.

Jag har ingen aning om hur man bäst skulle kunna fräsa ut kanalerna. Jag har ju ingen fräs men borrmaskin funkar utmärkt det med även om kanalerna inte blir lika jämna och snygga som de säkert blivit med en fräs. Jag kör ju mässingstav till mina modeller för att den är lite smidigare att bocka även när det blir tjockare pinnar. Jag använde pianottråd i början och det fungerade utmärkt men sen hade jag ett litet missöde där jag insåg att pianotråd rostar väldigt mycket och fort vid minsta kontakt med lera/fukt och då fick det bli mässing istället eftersom mina modeller ofta badar ett par gånger under byggets gång.

Jag funderade på att lägga kanalen på insidan av benen men valde utsidan eftersom att jag upplever att det blir lättare att borra, bocka och lägga i metallen från det hållet. Sen tycker jag personligen att det är lättare att se vad jag gör när jag ska sitta och fixa finliret på skulpteringen när jag inte behöver bekymra mig för att det ska bli trångt att komma åt eller att delarna skymmer varandra. Men jag är helt övertygad om att det skulle gå precis lika bra på insidan om man vill det :).






Och då var vi tillbaka med nästa gäng bilder från bygget :)


Har ägnat en hel del tid åt att leta referensmaterial till mönster och färger sedan sist men mer om det när vi kommer så långt.

Sist höll jag ju på att fixa med att fixa efter installationen av metallpinnarna och när jag är så långt att de är på plats brukar det kännas bäst rent byggmässigt att kunna använda de nyinstallerade pinnarna och låta modellen stå på sin platta.

Första steget blev att märka ut fästpunkter, och sen för säkerhets skull göra en liten avgjutning av de ställena. Förmodligen kommer detta inte behövas men det är bättre att ha de där duttarna än att stå där och sakna dem sen.

Bild

I samma veva är det ett utmärkt läge att börja höja markbiten och lägga på material under fötterna till unga fröken så att det så småningom kommer att bli som jag tänkt att basen ska se ut.

Bild

Bild

När det är så långt att det går att ställa modellen på plattan blev det dags att fortsätta fylla igen spåren på benen.

Bild

Bild

Tog ett par bilder utan blixt också för att texturen ska synas bättre

Bild

Bild

Har också börjat återskapa hennes mittentå. Är inte riktigt klar ännu men det är en bit på vägen :)

Bild

Bild

Nästa steg blir att fortsätta spackla och fixa men mer om det senare...


Apropå dinosaurier så dök nästa planerade projekt upp igår. Och skulle jag nu få för mig att parallellbygga de här modellerna så finns det risk att det kan bli milt kaos och förvirring i byggtrådarna eftersom det i så fall blir bygge av en Torvosaurus (Therese i denna byggtråden) och min Torosaurus med en liten krabat. Hur som hur så är det mest skoj att visa bild på modellen då den är minst sagt imponerande i verkligheten (och så glömmer jag inte att ta bilder innan jag börjar bygga).

Bild


/Emma
EMP
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av EMP »

Efter viss tystnad i den här tråden kan jag visa vad som varit på gång sedan sist...

Typ ingenting ;) Nej men seriöst bygget avstannade lite av samma anledning som all annan skulptering tagit stopp under sommaren. Men under tiden har jag suttit och inväntat lite skoj prylar som ska användas till mina dino modeller! Nämligen ögon!

Jag gillar ju att måla ögon men när djuren blir större i skalan ser det helt enkelt bättre ut med ögon i glas till dem och därför tänkte jag börja jobba lite med det också nu eftersom jag fick tips om var jag kunde köpa fina ögon till dem :)

Bild

Bild

Bild

Skaffade både ett gäng färdiga ögon och sen ett antal som är målningsbara.

/Emma
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Andre B. »

Det var ju helt klart en ny dimension i modebygge du tillförde där Emma. Ögon i glas hade jag nog aldrig kommit att tänka på!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Lurifax »

Det är såklart jättesnyggt. Ser fram emot fortsättningen. Ögonen i glas ser jättebra ut. Nu minns jag inte hur ögonen egentligen såg ut, om det är släktskapet med fåglarna eller med reptilerna som slår igenom. De ser ju lite olika ut.

När jag ser alla ambitiösa byggen som är på gång känns det ibland som om jag ställt upp i ett maratonlopp där alla håller sprintertempo genom hela loppet medan jag fortfarande sitter i omklädningsrummet och försöker få på mig skorna.

Nåja ... det är kul på läktaren också. Där har jag ju många av mina byggvänner. :D
holst

CU@C4
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Johan_Röd »

Ett väldigt snyggt "odjur", Emma!
@ Peter Holst: Någon speciell du tänker på, Peter? :-D
Mvh Tor
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Lurifax »

Johan_Röd skrev:Ett väldigt snyggt "odjur", Emma!
@ Peter Holst: Någon speciell du tänker på, Peter? :-D
Mvh Tor
Ingen nämnd, ingen glömd. :lol:
holst

CU@C4
EMP
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av EMP »

Andre B. skrev:Det var ju helt klart en ny dimension i modebygge du tillförde där Emma. Ögon i glas hade jag nog aldrig kommit att tänka på!

Vänligast / André
Tack! :D Jag har ett tidigare bygge där jag började att pilla med ögon i glas så smått. Det är bara att jag inte riktigt kommit så långt att jag blivit klar med det ännu ;) . Där är en hel del byggare som använder just ögon i glas för att få mer liv i modellen och det är riktigt skoj att göra. Sen blir det ju naturligtvis ännu roligare nu när jag väl hittat ett ställe som har bra ögon i en mängd varianter och storlekar så att inte alla dinosaurierna helt plötsligt har identiska ögon för det hade ju inte vart roligt.
Lurifax skrev:Det är såklart jättesnyggt. Ser fram emot fortsättningen. Ögonen i glas ser jättebra ut. Nu minns jag inte hur ögonen egentligen såg ut, om det är släktskapet med fåglarna eller med reptilerna som slår igenom. De ser ju lite olika ut.

När jag ser alla ambitiösa byggen som är på gång känns det ibland som om jag ställt upp i ett maratonlopp där alla håller sprintertempo genom hela loppet medan jag fortfarande sitter i omklädningsrummet och försöker få på mig skorna.

Nåja ... det är kul på läktaren också. Där har jag ju många av mina byggvänner. :D
Tack! :D Fortsättning kommer under svaren här för det gick ju inte att låta bli att börja pilla med det här omgående. Jag vet inte om jag direkt läst något i ämnet med hur det "ska se ut" men jag kör som vanligt på att typ göra en väldigt fri tolkning och ignorera vetenskapen när den inte passar den idén jag har till bygget med normal skämtsam hänvisning till att det inte finns några belägg för att Skånska dinosaurier såg ut så som vetenskapen påstår ;) Fast sen vissa vetenskapliga nyheter sparas och borde nästan ramas in http://www.unt.se/nyheter/uppsala/nu-ry ... 81437.aspx :D :D :D

Hur som hur så resonerar jag lite som så att för att få lite skillnad på dem så får de med mycket vassa tänder och klor ha ögon som liksom matchar dem "imagen" (dessutom vågar vi inte välja fågelögon på tvåbenta dinos för då kommer ofelbart det där med "fjädrar" på tal och då får jag så svårt att ta dem på allvar när allt jag ser är en överdimensionerad höna som springer runt och kluckar, kacklar och sprätter runt i terrängen för x miljoner år sedan ;) ). Så därför blir det reptilögon och så sparar vi de ögonen som ser lite snällare ut (och som ju egentligen är fågelögon) till våra fyrfota kompisar med mycket horn och vegetarisk kost :D

Johan_Röd skrev:Ett väldigt snyggt "odjur", Emma!
@ Peter Holst: Någon speciell du tänker på, Peter? :-D
Mvh Tor
Tack så mycket! :D
EMP
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av EMP »

Nu jäklar! Varför vänta på vettig temperatur när det kommit skoj saker till modellen igår!

Så sagt och gjort, fram med borrmaskin och koncentration! I vanligt ordning: varning för otäcka modellbyggar bilder ;)

Jag började med att välja ett lämpligt par ögon som jag tyckte passade frökens image. Och sen åkte borrmaskinen fram... igen... Ser ju inte alls creepy ut... neeeej då ... :? :shock:

Bild

Bild

Sen efter försiktigt borrande och fixande så är det lämpligt att torrpassa och bara dubbekolla att man borrat ett tillräckligt brett hål för att kunna montera ögat. Sen att det är för djupt är av mindre betydelse så länge det passar på andra hållet.

Bild

Sen pillar man ut ögat igen och petar ner lagom mycket magic sculp så att ögat får något att fästa mot och som ser till att det liksom hamnar i rätt höjd.

Bild

Sen glömde jag att ta bild, men klipper man av en tandpetare så att den blir lite sådär platt och tar en liten bit av sånna där silikon öronproppar (https://www.clasohlson.com/se/%C3%96ron ... kon/34-886 ) så skapar man ett bra verktyg för monteringen. Ja, på fullaste allvar! Öronpropparna har precis rätt vidhäftningsegenskaper. Sen använder man detta för att kunna lyfta ögonen och positionera dem så att man ser vad man gör, kan trycka till lite försiktigt och sen få loss det där man använder för att lyfta med utan att man får med ögat också...

Och sen när det är gjort blir det ungefär såhär. Hur lätt som helst (typ...)

Bild

Bild

Näste steg när allt sitter fast ordentligt är att återskapa ögonlock och sådära så att hon inte ser helt förskräckt ut :shock: .


/Emma
Skriv svar