Diorama 1:72 Luftwaffe 1944: Alarm!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Re: Diorama 1:72 Luftwaffe 1944: Alarm!

Inlägg av Lerxzt »

Ser bra ut Morgan. Lite tips.

Gräset ser för homogent ut. Lite kalare fläckar och varians i mängd gräs, nedtryckt, spårigt samt skillnad i färg skulle göra susen. Skulle nog skippa parkbänkarna också och byta ut dessa mot något underhållsfordon. Försök även skapa varians i färgsättningen av betongen som ena planet står på skulle också göra diot mer realistiskt. Varför inte lite gräs som växer i skarvarna? Testa även att låta den springande piloten att ha bägge fötterna i backen. På så sätt blir han springande och framåtlutad istället för bakåtlutad i en konstig dans..

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
hanfeh
Namn: Hans Fehrnström
Kontakt:

Inlägg av hanfeh »

Det här gillar jag skarpt. Har inte kommit till själva basen för mitt eget blivande Stuka diorama, men jag har många JU 87 böcker med många bilder på flygbaser. Jättebra med sneda linjen på betongplattan! Några tips:
- Många bomber låg direkt på marken. Väldigt oordnat konstigt nog! Finns olika typer.
- Förutom bombladdning kan du lägga till tankning. Finns flera tyska tankfordon som modell.
- Ofta satt man vid små bord med vanliga stolar bredvid flygplanen. Kortspel? Finns som fotoets.
- Ofta fanns det många trälårar staplade vid baserna.
- Stående flygplan hade "Wheel chocks" (finns från Brengun som PE). Lägg till tekniker som rycker bort efter motorstart.
- Starter cart. Är dock osäker på vilka tyska flygplan som krävde batterivagn?
- Ställning med gastuber var vanligt intill flygplanen.
Som sagt, det går att lägga till många olika komponenter för att få lite mer att upptäcka i dioramat. Ground Support Equipment som krävdes för flygplan-start är inte alltid så lätt att hitta hos handlarna men det finns en hel del. Figurer (tekniker) kan också vara lite svårt att hitta.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Håller just nu på att läsa Luftwaffe över Sicilien och en viktig sak som inte får glömmas är fällstolen i Preisers set 72508 http://henk.fox3000.com/preiser.htm
Steinhoff berättar om hur dom tillbringat hundratals timmar i dom ända sedan "låtsatsaskriget" och att de glada fredsmässiga tygen bytts ut mot grå tältduk vartefter stolarna gått sönder och att de hör till det viktigaste i deras bagage.
Skriv svar