Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Fotoetskirugi. Sid 9.

Inlägg av Joakim Hultman »

Skenan för katapultvridning är alltså helt i plastic card? Ser ju makalöst krispig ut.
Ulf Lundberg

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Fotoetskirugi. Sid 9.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Joakim Hultman skrev:Skenan för katapultvridning är alltså helt i plastic card? Ser ju makalöst krispig ut.
Tack Jocke!
Ja, den är byggd av 0,3 mm PC. När man fått lite rutin på att jobba med PC går det att bygga klart bättre delar än vad tillverkarna kan injektionsgjuta. Det gäller inte minst relingar till plattformar och splitterskydd kring lv pjäser som ofta är på tok för tjocka på injektionsgjutna modeller.

Uffe
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Fantastiskt vackert arbete! Har missat att du har påbörjat ett nytt gobygge men nu blir det till att bänka sig och följa fortsättningen.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Småprylsrejset närmar sig sitt slut.

Bild

Torpedtuber av 1,8 mm mässingsrör. Det är samma tubställ som på mitt tidigare Bygge Saetta, så jag hade rutinen inne och kunde använda jiggen som jag tillverkade för att såga till rören.

Jag har nu kommit till det stadium då jag kan börja använda delar från andra byggsatser, närmare bestämt Trumpeters Zara.

Bild

13 mm ksp. Nya pipor av 0,2 mm gitarrsträng

Bild

Färdigt, eller nästan i alla fall. Möjligtvis tillkommer en båge av 0,2 mm gitarrsträng.

Bild

Före och efter. Sköldarna till 10 cm pjäserna tunnades ut i bakkant och sidorna slipades plana så att också hörnen blev vassare. Luckor av 1,5 mm PC.

Bild

10 cm pjäser. Eldrör från Master Models. Pjäsen till vänster tillfälligt hoplimmad med vitlim för bilden skull.

Bild

4 st 37 mm dubbelpjäser med eldrör från Master Models och fotoets ur reservdelslådan.

På återseende,
Uffe
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Småprylar. Sid 10.

Inlägg av Lennart 12 »

Du är så otroligt duktig Ulf, det är mycket imponerande och vackert det du gör . Hatten av för ditt tålamod, och framförallt det fantastiska resultatet av varje moment i ditt bygge //Lennart
Ulf Lundberg

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Småprylar. Sid 10.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Småprylsrejstet fortsätter. När man tror att man närmar sig slutet, hittar man naturligtvis en massa nya prylar, som måste tillverkas.

Bild

Pållare halkip och ankarspel till fördäck.

Bild

Detaljerna löst uppställda på fördäck. Eftersom de vore i vägen när jag målar och maskar de rödvita ränderna på fördäck. limmar jag dem på plats först efter målning.

Bild

Bild

Akterdäckets detaljer. Här kommer allt att målas grått, så delarna är redan fastlimmade.

Det var allt för denna gång.
På återseende,
Uffe
Henrik R

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Däckstetaljer. Sid 10.

Inlägg av Henrik R »

Uffe, Du jobbar under microskop nu för tiden, nanoteknik!
Ulf Lundberg

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Däckstetaljer. Sid 10.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Äntligen klart för målning!
Några småjusteringar och sen ska det tvättas och primas.
Det är nästan syn att måla modellen. Den ser kool ut som den är.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Måste tillstå att jag är rätt stolt, när jag ser allt jag byggt.
På återseende,
Uffe
Joakim Hultman

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Klart skepp för målning! Sid 10.

Inlägg av Joakim Hultman »

Riktigt, riktigt snyggt! Mycket häftigt gjort alltsammans.
Som du säger så är det nästan synd att måla, men du har ju flitigt dokumenterat bygget med kameran åtminstone.
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Klart skepp för målning! Sid 10.

Inlägg av Lerxzt »

Min åsikt.. Låt färgsprutan vara för en gångs skull. Att se vad soom är scratchat kontora eftermarknad är himla intressant i sig... Låt denna vara i sitt "råformat" :) Det är så, förlåt uttrycket, jävla snyggt och imponerande som det är!!!!!

Så skippa målingen Ulf, och låt alla se hur imponerande en omålad superb modell ser ut! :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Skriv svar