Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders_Isaksson

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Anders_Isaksson »

Sten Ekedahl skrev:Som jag ser det, ser man inte defekterna om man inte vet om dem och letar efter dem.
Har tagit ett varv till med klarplasten i mina kits, defekterna finns förvisso där men jag håller med Sten om att
- det inte är fråga om sprickor utan en slags skarv
- defekterna är relativt svåra att upptäcka under normala förhållanden
Försökte fota gjutstammarna men lyckades inte få linjerna att framträda.

Det lutar således åt att jag använder den klarplast jag nu har och struntar i att kontakta Airfix.
Å andra sidan kan det ju vara bra att Airfix får kännedom om problemet från flera håll. Så jag kanske drar iväg ett mail, men utan förhoppning om att ev ersättningsdelar är annorlunda.
Anders_Isaksson

Förresten, svenska Vampire hade ju enklare stolar.
Kommer inte ihåg var jag läste detta men någon beskrev dessa stolar som en stol i bakelit liknande den som satt i Spitfire.

Skulle man helt enkelt kunna sätta in ett par Spitfirestolar i T.11:an, komplett med Brittiska bälten och hamna hyfsat rätt?
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag kollade stolarna i Widfeldts bok när jag grävde mig igenom dokumentationen när jag reserchade dekalerna: såvitt jag kan förstå så var det en helt standard "Spitfire-stol" i bakelit.

Lite kul med den typen av prylar: stolen förknippas med Spitfire men satt i många andra maskiner, det var inte en Supermarine-artikel utan gjordes av någon underleverantör. Samma gäller till exempel "öglan" på spaken med tillhörande avtryckare för beväpningen som jag tror gjordes av Dunlop.

Hälsningar

Magnus
Anders_Isaksson

Kanon!
Har du möjligen koll på vilken typ av bälten det bör vara, kanske den senare Q type harness?

EDIT: Hittade detta inlägg på BM, tycker det är svårt att avgöra men nog är det väl Q type.
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... ?p=1247498
Anders_Isaksson

Fick dekalarket med posten idag, ser mycket riktigt ut att vara sjukt bra researchat! ;)
Ser nu att det var i instruktionen jag hade läst kommentaren om bakelitstol i svenska Vampire...
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:Jag kollade stolarna i Widfeldts bok när jag grävde mig igenom dokumentationen när jag reserchade dekalerna: såvitt jag kan förstå så var det en helt standard "Spitfire-stol" i bakelit.

Lite kul med den typen av prylar: stolen förknippas med Spitfire men satt i många andra maskiner, det var inte en Supermarine-artikel utan gjordes av någon underleverantör. Samma gäller till exempel "öglan" på spaken med tillhörande avtryckare för beväpningen som jag tror gjordes av Dunlop.

Hälsningar

Magnus
En annan kul detalj på samma tema är ju att Vampirens noshjul är mycket snarlikt Mosquitons sporrhjul. Samma grundkonstruktionen användes dessutom på en hel hög andra De Havilland-kärror, Venom förstås, men också Heron och Dove. Säkert finns det många fler exempel på brittiskt återanvändande från denna tid.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Anders! Ett problem med Q-type harness är att jag inte skulle känna igen det ens om någon lindade det runt halsen på mig (och drog åt...). :-) Jag kan dock kolla i Widfeldt, tror det var en skiss där man såg bältena också.

Björn! Fiffigt, hade inte en aning om att det var samma!

Dekalerna: ta med dem så signerar jag. Gratis, eftersom ni är mina kompisar! :-)

Hälsningar

Magnus
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Jag har en del bilder på vampyren men bälten är inte 100% dokumenterat ser jag
http://s456.photobucket.com/user/Orsobe ... t=4&page=1
Anders_Isaksson

Bra bilder, tack Björn!
Jag skulle tro att det är Q type harness, eller åtminstone inte Sutton.

Bild

Känner mig lite förvirrad över detta, på diverse foton runtom på nätet tycker jag att en och samma typ kallas både Sutton och Q. :?
Nåväl, det ordnar sig nog...
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Vet att detta med stolen diskuterades fram och tillbaka men jag fick fortfarande rättsida på vad man ska ha, skulle denna funka? Har tänkt att köpa MM PE så bältena kan jag ta därifrån.
Stol

Jakob
Jakob Fall
AP
Skriv svar