BA-64, en liten "facelift" inför Golden Model i Riga s27
Re: BA-64 i Korea .. konstruktionsfasen klar (sida 9)
Snyggt som attan Sven!
Har du kommit igång med målandet än?
Har du kommit igång med målandet än?
Mvh
Emil Juhl
Emil Juhl
Tackar, tackar Emil!
Japp, nu är både denna och Lynxen primade. Snart skall de första färglagren målas på ..
Japp, nu är både denna och Lynxen primade. Snart skall de första färglagren målas på ..

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Väntar med spänning på fortsättningen....!
Archers svetsfogar verkar riktigt bra! Måste testa dessa på nåt lämpligt framöver.
Micke A
Archers svetsfogar verkar riktigt bra! Måste testa dessa på nåt lämpligt framöver.
Micke A
Jag tackar för det fortsatta intresset, Micke! 
Archers svetsfogar (och nitar) på dekal kan jag rekommendera varmt. Fungerar jättebra..

Archers svetsfogar (och nitar) på dekal kan jag rekommendera varmt. Fungerar jättebra..
"Svenne-Kongo"
Wunderbar! 
Vilken läckerbit i underställ! Blir gött när du får på negligéen
/Markus

Vilken läckerbit i underställ! Blir gött när du får på negligéen

/Markus
Stort tack Markus!
Japp, snart kommer kläderna på, smutsiga kläder blir det dessutom
Japp, snart kommer kläderna på, smutsiga kläder blir det dessutom

"Svenne-Kongo"
-
SvenYoung skrev:Hej Janne!
Tack för intresset.
Svetsfogorna fungerar precis som vanliga dekaler, man skall se till att ha gott om film på vardera sida om fogen så de fastnar. Sedan tillför jag dekalvätska efteråt för att fästet skall bli ännu bättre.
Största komplikationen i det här bygget är att svetsfogarna skall sitta precis där plåtarna byter vinkel (dvs "toppen" på vinkeln", vilket gjorde placeringen lite svår och dessutom är de utsatta under fortsatt hantering av modellen (därmed så lossnade de på vissa ställen).
På platta ytor fungerar de klockrent.
Fick ett tips från en kille på ML att man kan få dekalerna att fästa ännu bättre genom att pensla på Tamiya thin cement över fogarna, så det jag gjort också. Fungerar bra. Sedan igår är alla svetsfogarna på plats, och primern är påmålad också.
Kan också påpeka att jag jobbade med vettiga längder, alltså max 2-3 cm per gång, annars blir det mindre hanterbart. Där karossen byter vinkel i längdled är brytpunkterna mellan dekaler.
Hoppas detta kan hjälpa. Hör bara av dig om du vill ha mer info.
Tack, det hjälpte en hel del, nu vågar man sig på ett försök.
Såg förresten på PMMS att ett set med inredning, skärmar mm nu har släppts. Typiskt!
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Ja för tusan, helt klart du skall prova. Du kommer att tycka att det är enkelt..Janne Nilsson skrev:
Tack, det hjälpte en hel del, nu vågar man sig på ett försök.
Såg förresten på PMMS att ett set med inredning, skärmar mm nu har släppts. Typiskt!
Janne Nilsson
Haha, jo, jag såg att Minor hade den satsen på gång efter att jag var klar med min interiör. Det får kanske bli en till BA64 nå'n gång.

"Svenne-Kongo"
Re: BA-64 i Korea .. primad! sida 10
Det sägs ju att Vallejo's "Black Brown Cammo" är en utmärkt färg för chippning, så jag bestämde mig för att prima modellen i den nyansen (dock blandad med Tamiyafärger istället eftersom jag har så svårt att spruta Vallejo). har också dimmat över lite rost-skugga från Life Color.
Sedan kommer hårspray att sprutas på innan det gröna kommer på plats. Nu är det inte meningen att alla chipparna skall vara bruna eller rostfärgade, så lite mörkgrönt kommer att finnas även under hårsprayen.
Smyger även in en liten bild på vagnen med alla svetsarna lagade och fler tillsatta.
Nu är målningen alltså igång i full fart
(Nu skall jag inte tråka ut er mer med alla små pytte-steg i bygget, återkommer när målningen är klar).

Sedan kommer hårspray att sprutas på innan det gröna kommer på plats. Nu är det inte meningen att alla chipparna skall vara bruna eller rostfärgade, så lite mörkgrönt kommer att finnas även under hårsprayen.
Smyger även in en liten bild på vagnen med alla svetsarna lagade och fler tillsatta.
Nu är målningen alltså igång i full fart

(Nu skall jag inte tråka ut er mer med alla små pytte-steg i bygget, återkommer när målningen är klar).

"Svenne-Kongo"