Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Huvudartilleri. Sid 8.
Var får du tag i ritningarna till fartygen? Den ritningen du köpte till det här bygget tyckte jag såg rätt mycket bättre ut för ändamålet än de flesta jag sett.
Mvh. André
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

-
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Huvudartilleri. Sid 8.
Här:Andre B. skrev:Var får du tag i ritningarna till fartygen? Den ritningen du köpte till det här bygget tyckte jag såg rätt mycket bättre ut för ändamålet än de flesta jag sett.
Mvh. André
https://blueprintsofwarships.com.pl
Det är andra gången jag bygger efter ritningar från Profile Morskie och det är i grund och botten bra ritningar.
Lite småfel finns dock alltid. Till exempel är sidovyn av fartyget några mm längre än ovanifrånvyn. Vattenlinjen ligger inte på samma höjd från kölen i sidovyn som i spantrutan.
Om detta är fel som uppkommit i samband med utskriften av ritningen eller om de är fel i själva ritningen vet jag inte.
Uffe
-
- Namn: Lennart Alvhult
Mycket vackert modell arbete Ulf. Ett tips, för att slippa slipa den böjda formen på kanon tornens framkant, lägg två våder 0,5 och böj dem i ett stycke från bakkant och hela vägen. Då behöver du bara skära sidorna och så får du en knivskarp utsida som du bara fin putsar. //Lennart
-
Tack för tips, Lennart.Lennart 12 skrev:Mycket vackert modell arbete Ulf. Ett tips, för att slippa slipa den böjda formen på kanon tornens framkant, lägg två våder 0,5 och böj dem i ett stycke från bakkant och hela vägen. Då behöver du bara skära sidorna och så får du en knivskarp utsida som du bara fin putsar. //Lennart
Ungefär som jag gjorde på tornens baksidor.
Tänkte inte på att jag kunde göra hela framsidan-taket på samma sätt.
Uffe
-
- Namn: Lennart Alvhult
Väl bekomme Ulf!
Ett imponerande vackert bygge i vilket fall . //Lennart
Ett imponerande vackert bygge i vilket fall . //Lennart
-
På modellvarvet i Berlin gnetas det flitigt vidare.

Avståndsmätare har tillverkats.

Skylights likaså.

Skenan för att vrida katapulten har byggts.
Idag utfördes för första gången något som kallas fotoetskirurgi.

Katapulten, som kommer från Trumpeters Roma var för lång.

Jag kapade den,..

...skar lite på delarna,..

...kollade längden och att det passade,..

...limmade en förstärkningsremsa på undersidan...

...och limmade ihop. Som så ofta, visade det sig, att det man gruvat sig för inte alls var så svårt som man trodde.
Det som man tror ska gå lätt däremot...
På återseende,
Uffe

Avståndsmätare har tillverkats.

Skylights likaså.

Skenan för att vrida katapulten har byggts.
Idag utfördes för första gången något som kallas fotoetskirurgi.

Katapulten, som kommer från Trumpeters Roma var för lång.

Jag kapade den,..

...skar lite på delarna,..

...kollade längden och att det passade,..

...limmade en förstärkningsremsa på undersidan...

...och limmade ihop. Som så ofta, visade det sig, att det man gruvat sig för inte alls var så svårt som man trodde.
Det som man tror ska gå lätt däremot...
På återseende,
Uffe
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Fotoetskirugi. Sid 9.
Ser fram mot när du får "färg" på den där...
Vänligast / André
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Fotoetskirugi. Sid 9.
Du bara fortsätter att prestera på en nivå som överträffar det mesta. Scratchbygge i världsklass!
/Gabriel
/Gabriel
-
Tack André och Gabriel.
Uffe
Uffe
Det där var kirurgi på hög nivå. Mycket snyggt måste jag säga, man ser ju inte ens fogen!