Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Huvudartilleri. Sid 8.

Inlägg av Andre B. »

Var får du tag i ritningarna till fartygen? Den ritningen du köpte till det här bygget tyckte jag såg rätt mycket bättre ut för ändamålet än de flesta jag sett.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Huvudartilleri. Sid 8.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Andre B. skrev:Var får du tag i ritningarna till fartygen? Den ritningen du köpte till det här bygget tyckte jag såg rätt mycket bättre ut för ändamålet än de flesta jag sett.

Mvh. André
Här:
https://blueprintsofwarships.com.pl

Det är andra gången jag bygger efter ritningar från Profile Morskie och det är i grund och botten bra ritningar.
Lite småfel finns dock alltid. Till exempel är sidovyn av fartyget några mm längre än ovanifrånvyn. Vattenlinjen ligger inte på samma höjd från kölen i sidovyn som i spantrutan.
Om detta är fel som uppkommit i samband med utskriften av ritningen eller om de är fel i själva ritningen vet jag inte.

Uffe
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Mycket vackert modell arbete Ulf. Ett tips, för att slippa slipa den böjda formen på kanon tornens framkant, lägg två våder 0,5 och böj dem i ett stycke från bakkant och hela vägen. Då behöver du bara skära sidorna och så får du en knivskarp utsida som du bara fin putsar. //Lennart
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Lennart 12 skrev:Mycket vackert modell arbete Ulf. Ett tips, för att slippa slipa den böjda formen på kanon tornens framkant, lägg två våder 0,5 och böj dem i ett stycke från bakkant och hela vägen. Då behöver du bara skära sidorna och så får du en knivskarp utsida som du bara fin putsar. //Lennart
Tack för tips, Lennart.
Ungefär som jag gjorde på tornens baksidor.
Tänkte inte på att jag kunde göra hela framsidan-taket på samma sätt.

Uffe
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Väl bekomme Ulf!
Ett imponerande vackert bygge i vilket fall . //Lennart
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

På modellvarvet i Berlin gnetas det flitigt vidare.

Bild

Avståndsmätare har tillverkats.

Bild

Skylights likaså.

Bild

Skenan för att vrida katapulten har byggts.

Idag utfördes för första gången något som kallas fotoetskirurgi.

Bild

Katapulten, som kommer från Trumpeters Roma var för lång.

Bild

Jag kapade den,..

Bild

...skar lite på delarna,..

Bild

...kollade längden och att det passade,..

Bild

...limmade en förstärkningsremsa på undersidan...

Bild

...och limmade ihop. Som så ofta, visade det sig, att det man gruvat sig för inte alls var så svårt som man trodde.
Det som man tror ska gå lätt däremot...

På återseende,
Uffe
Andre B.
Namn: Andre

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Fotoetskirugi. Sid 9.

Inlägg av Andre B. »

Ser fram mot när du får "färg" på den där...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Fotoetskirugi. Sid 9.

Inlägg av Gabriel »

Du bara fortsätter att prestera på en nivå som överträffar det mesta. Scratchbygge i världsklass!

/Gabriel
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Det där var kirurgi på hög nivå. Mycket snyggt måste jag säga, man ser ju inte ens fogen!
Skriv svar