Churchill - bränslesläpet s13

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Re: Churchill - lite omarbete (nörd-varning!) s7

Inlägg av Lerxzt »

SvenYoung skrev:Tack skall du ha Micke! Fast jag tror ordet du söker kanske är "hjärnsläpp" ;-)

Saknar uppdateringar på din Landrover, hur går bygget?
Hejsan Sven.. Bygget går sakta framåt.. Sitter nu och testar pink kulörer och har
väl inte riktigt bestämt mig. Tips?? Vill nog inte ha den så superrosa som på bilder
utan en lite mer blekare rosakulör. Vet att färgen kunde bli ganska olika då färgblandningen
som användes blev olika beroende på vem som målade (och blandade)..

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Om du inte hatar Vallejo så har de en nyans som heter Salmon rose som är en blekrosa nyans. Vill minnas att det var den jag körde med på min Little piglet-Fiat i ökenrosa. Knallsnyggt.
Stellan Schroeder Englund
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

Tack för tipset Stellan.. Har testat Lifecolors Desert Pink, Tamiyas Rosa (utspätt med en del vitt), samt även mixat med röd/vita blandningar.. Skall testa Vallejos Salmon Rose med när jag införskaffat den.. Nu får Sven åter sin tråd ;)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

magnusf skrev:Helt rätt gjort Sven! Ska du verkligen kunna tanka den så måste det givetvis vara rätt :-) !

Hälsningar

Magnus
Haha, ja det måste ju vara så, Magnus! Det går ju inte att ha en modell som inte kan tankas ordentligt - hemska tanke! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Lerxzt skrev:
Hejsan Sven.. Bygget går sakta framåt.. Sitter nu och testar pink kulörer och har
väl inte riktigt bestämt mig. Tips?? Vill nog inte ha den så superrosa som på bilder
utan en lite mer blekare rosakulör. Vet att färgen kunde bli ganska olika då färgblandningen
som användes blev olika beroende på vem som målade (och blandade)..

Mvh Micke
Hej Micke, kul att ditt bygge går framåt, jag ser verkligen fram emot att se mer.
Den rosa kulören har jag också funderat en del på, men har inte hunnit forska i det ännu. Tycker mig minnas (men det kan vara mitt minne som sviker mig) att någon byggare målade sin Pink Panther med en blandning av Tamiya Flesh + någon sandfärg, men jag kan som sagt minnas fel!.

Ledsen jag inte kan vara till mer hjälp.

Skall bli spännande att se vad du hittar på med den :-)
"Svenne-Kongo"

AndersR

Inlägg av AndersR »

SvenYoung skrev:
magnusf skrev:Helt rätt gjort Sven! Ska du verkligen kunna tanka den så måste det givetvis vara rätt :-) !

Hälsningar

Magnus
Haha, ja det måste ju vara så, Magnus! Det går ju inte att ha en modell som inte kan tankas ordentligt - hemska tanke! :-)
Detta betyder alltså att det tjocka röret som anordningen är monterad på är urborrat och har fri passage ner i bränsletankarna :-)

Snyggt jobbat må jag säga!

/AndersR

P.S.
Det är ursnyggt jobbat även om ovan inte är fallet, jag följer noga och drömmer mig tillbaka i tiden då modelltidningarna hade reportage av den här kalibern varje månad.
D.S.
John Lindbom
Namn: John Lindbom

Inlägg av John Lindbom »

HeJ1

Är inte nördigt, konstnärligt skapande på högsta nivå.

MVH: John
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Hej Anders!

Ajdå, där sprack det. Eftersom bränslerören är igentäppta och motor/bensintankar inte kommer att monteras, så kommer vagnen att gå lite dåligt :-)

Det där med tidningar, ja. Tror jag kommenterade om det tidigare i den här tråden, men säger det gärna igen. Jag kan bara hålla med dig att det var bättre förr i det här sammanhanget. Hantverket med själva byggandet verkar ha gått förlorat i dagens publikationer. Visst, det kommer väl någon artikel eller bok då och då som fokuserar lite mer på byggstegen, men annars så är tyvärr inställningen mer och mer att byggandet bara är en transportsträcka till målningen och vädringen, som anses vara mer "sexigt" (antar jag). Dessutom är bilderna i diverse publikationer ofta så hårt photoshoppade att när man ser modellen i verkligheten så ser det inte ut som samma skapelse.

(Jag pratar förövrigt även om en av mina egna modeller, KP-Bilen, som publiserades i Military Illustrated Modeller för ca ett år sedan. Jag kände knappt igen modellen i bilderna - helt andra färgnyanser och kontraster än bilderna jag skickade in (som jag själv redan hade photoshoppat, dock bibehöll jag nyanser, färger osv som de såg ut på modellen), och jag gillade inte alls vad jag såg i bilderna tyvärr).

Bilder på själva byggandet är ju en annan femma. Lite svårare att photoshoppa och justera, byggstegen är liksom vad de är :-)

Jag har slutat visa intresse i tidningar och andra publikationer. Sist jag hade en diskussion med en tidning gällande publisering av en av mina modeller, så fick jag raka besked att bygget var helt ointressant, det var viktigare med närbilder på penslar som drar rinningar, sprider pigment osv. Då drog jag mig ur. För mig är modellbygget helheten från första plastbiten till sista pigmentkornet, dvs hela resan, och det är det jag också vill visa.

Det är ju tur att det finns internetsajter som denna där byggare får möjlighet att presentera sina projekt från ax till limpa.

Av samma anledning är det ytterst sällan jag köper tidningar numera. Finns gott om inspiration på internet som sagt.

Nåja, nog om det! Tack igen för vänligheten, och för att du följer bygget, det uppskattar jag verkligen!
Senast redigerad av SvenYoung den 17 nov 2016, 08:02, redigerad totalt 27 gång.
"Svenne-Kongo"

SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

John Lindbom skrev:HeJ1

Är inte nördigt, konstnärligt skapande på högsta nivå.

MVH: John
Stort tack John! Väldigt kul att du gillar det så här långt!
"Svenne-Kongo"

Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Sven nu har jag läst igenom hela tråden och jag studsade lite när jag läste
jag kommer att vara lat och använda ITA's grejor så mycket som möjligt
på sidan ett, sedan läste jag vidare...

Det är underbart att se din version av lathet =)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar