F-51D Mustang i 1/72 Finn ett fel??
Re: Re: F-51D Mustang i 1/72 bättring av skarvar klart!
Inte säkert du behöver rista särsklit mycket. Om du klipper ut och provar lite med de där "trampmattorna" så kommer du nog att se var du kan behöva rista och var du slipper. Trampmattans inre kant följer själva vingskarven från "flapsen" och fram till framkanten. Och den yttre kantn slutar nog precis där skarvarna på vingen har försvunnit. Så det är nog bara den inre kanten på själva flapsen mot "skrovet" som du kanske behöver få fram igen. Det brukar sitta en "gå inte här" dekal där i form av ett rött "L" som avslutning på själva trampmattan.
Jag har ingen aning om hur det var med de amerkanka mustngerna under Korea. Men på de svenska mustangerna hade man inga trampmattor inledningsvis. Och många av skarvarna på vingarna var spacklade, slipade och sedan målades större delen av vingarna "silver" (slätare vinge = högre fart) vilket gjorde att det fanns en nyansskilnad mellan det aluminiumrena skrovet, roderytor mm och den målade vingen. När man märkte slitaget efter piloternas "springande" på vingarna målade man först en trampmatta på den vänstra vingen och senare även den högra på de svenska mustangerna. Mot slutet "vinklade" man även ut den främre delen av trampmattan mot kulsprutorna så att mekanikerna hade något att "sitta på".
Mycket av det här nämns i Leif Hellström's bok (bibel) om "J 26 Mustang" (som nog de flesta J 26 byggare här har). Där finns väldigt mycket bilder på svenska och utländska mustanger liksom målningsanvisningar mm. Och skulle du sen bli sugen på att även bygga ännu en mustang med då en svensk J 26 så köp något av Robert Bergwall's tre dekalark med svenska dekaler. De dekalerna är mycket bra samtidigt som du får med målningsanvisningar, stencilritning och lite intressant läsning. På målnings och stencilanvisningen kan du även se vad som var målat och vad som var ren aluminium.
Länk rörande Robert´s dekalark,
http://www.rebell.com/dekaler/dekaler-f ... del-1.html
Robert brukar ofta vara här inne på IPMS och han har säkert läst den här tråden. Om du känner intresse så kan du nog beställa dekalerna direkt från honom (eller hos Rebell).
Vänligast / André
Jag har ingen aning om hur det var med de amerkanka mustngerna under Korea. Men på de svenska mustangerna hade man inga trampmattor inledningsvis. Och många av skarvarna på vingarna var spacklade, slipade och sedan målades större delen av vingarna "silver" (slätare vinge = högre fart) vilket gjorde att det fanns en nyansskilnad mellan det aluminiumrena skrovet, roderytor mm och den målade vingen. När man märkte slitaget efter piloternas "springande" på vingarna målade man först en trampmatta på den vänstra vingen och senare även den högra på de svenska mustangerna. Mot slutet "vinklade" man även ut den främre delen av trampmattan mot kulsprutorna så att mekanikerna hade något att "sitta på".
Mycket av det här nämns i Leif Hellström's bok (bibel) om "J 26 Mustang" (som nog de flesta J 26 byggare här har). Där finns väldigt mycket bilder på svenska och utländska mustanger liksom målningsanvisningar mm. Och skulle du sen bli sugen på att även bygga ännu en mustang med då en svensk J 26 så köp något av Robert Bergwall's tre dekalark med svenska dekaler. De dekalerna är mycket bra samtidigt som du får med målningsanvisningar, stencilritning och lite intressant läsning. På målnings och stencilanvisningen kan du även se vad som var målat och vad som var ren aluminium.
Länk rörande Robert´s dekalark,
http://www.rebell.com/dekaler/dekaler-f ... del-1.html
Robert brukar ofta vara här inne på IPMS och han har säkert läst den här tråden. Om du känner intresse så kan du nog beställa dekalerna direkt från honom (eller hos Rebell).
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 832
- Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
- Namn: Henrik Persson
- Ort: Stockholm
Re: Re: F-51D Mustang i 1/72 bättring av skarvar klart!
Nej det har du rätt i Joakim och tack ska du ha för dom peppande ordenJoakim Hultman skrev:Det är minsann inte lätt att få till en sjysst yta när det ska ligga silver/metallfärg ovanpå. Hedervärt jobb, Henrik.

/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
-
- Inlägg: 832
- Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
- Namn: Henrik Persson
- Ort: Stockholm
Re: Re: F-51D Mustang i 1/72 bättring av skarvar klart!
Det där dekalarket var mycket intressant måste jag säga som du länkade till, jag ska ta och bygga mig en J 26:a längre fram och jag tackar för all den informationen du bjuder mig på. Jag måste säga jag beundrar din kunskap om Mustanger och jag är tacksam för ditt stora intresse för min byggtråd härAndre B. skrev:Inte säkert du behöver rista särsklit mycket. Om du klipper ut och provar lite med de där "trampmattorna" så kommer du nog att se var du kan behöva rista och var du slipper. Trampmattans inre kant följer själva vingskarven från "flapsen" och fram till framkanten. Och den yttre kantn slutar nog precis där skarvarna på vingen har försvunnit. Så det är nog bara den inre kanten på själva flapsen mot "skrovet" som du kanske behöver få fram igen. Det brukar sitta en "gå inte här" dekal där i form av ett rött "L" som avslutning på själva trampmattan.
Jag har ingen aning om hur det var med de amerkanka mustngerna under Korea. Men på de svenska mustangerna hade man inga trampmattor inledningsvis. Och många av skarvarna på vingarna var spacklade, slipade och sedan målades större delen av vingarna "silver" (slätare vinge = högre fart) vilket gjorde att det fanns en nyansskilnad mellan det aluminiumrena skrovet, roderytor mm och den målade vingen. När man märkte slitaget efter piloternas "springande" på vingarna målade man först en trampmatta på den vänstra vingen och senare även den högra på de svenska mustangerna. Mot slutet "vinklade" man även ut den främre delen av trampmattan mot kulsprutorna så att mekanikerna hade något att "sitta på".
Mycket av det här nämns i Leif Hellström's bok (bibel) om "J 26 Mustang" (som nog de flesta J 26 byggare här har). Där finns väldigt mycket bilder på svenska och utländska mustanger liksom målningsanvisningar mm. Och skulle du sen bli sugen på att även bygga ännu en mustang med då en svensk J 26 så köp något av Robert Bergwall's tre dekalark med svenska dekaler. De dekalerna är mycket bra samtidigt som du får med målningsanvisningar, stencilritning och lite intressant läsning. På målnings och stencilanvisningen kan du även se vad som var målat och vad som var ren aluminium.
Länk rörande Robert´s dekalark,
http://www.rebell.com/dekaler/dekaler-f ... del-1.html
Robert brukar ofta vara här inne på IPMS och han har säkert läst den här tråden. Om du känner intresse så kan du nog beställa dekalerna direkt från honom (eller hos Rebell).
Vänligast / André

/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Re: F-51D Mustang i 1/72 bättring av skarvar klart!
Tack Henrik för dina ord. Får nog säga att jag lärt mig av många här och det nog mest handlar om sådant som nämnt förut vid olika tillfällen
Tack själv för att du bjuder på en rolig byggtråd!
Mvh. André
Tack själv för att du bjuder på en rolig byggtråd!
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 832
- Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
- Namn: Henrik Persson
- Ort: Stockholm
Re: F-51D Mustang i 1/72 bättring av skarvar klart!
Jag visste inte att Airfix gav byggaren möjlighet att själv välja hur man vill ha sina flärpar med att ha dessa flärpar separata så man kan limma dit dom i det läge man önskar. Jag hade ju hellre haft dessa i nedfällt läge efter att du Andrè berättade att flärparna alltid är i nedfällt läge då planet står parkerat på marken.

/Henrik Persson

/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Re: F-51D Mustang i 1/72 bättring av skarvar klart!
Tycker inte att du skall hänga upp dig på flärparna Henrik. Det är inte alltid så att flärparna hänger även om det är ofta förekommande. Nu har du något som du kan göra annorlunda när du kanske bygger nästa Mustang. 
Inte ens Tamiya tänkte på det här när de gjorde sin P-51D i 1/72. Den första tillverkaren som gjorde en Mustang med lösa flaps var faktiskt Academy. Och det var först när Airfix gjorde sin tredje utgåva som man tog steget att låta byggaren kunna välja mellan uppfällda eller hängande flaps. Och det förmodligen efter många synpunkter om det från modellbyggare. Ok, Heller's utgåva är inte svår att modifiera. Men den "gamla modellen" är närmast "överkurs" i sammanhanget...
Idag fick du mig faktiskt att ta lite tag i mina byggen. Det blev väl nära 80% framgång. Fixade til lite ytor där färgen släppt på S 26:an samt målade om ett par blå/gula ytor som fått fel blå och gul färg. Har en "lucka" till kameran på ena sidan att fixa till. Sen lyckades jag nog få till den gula nosen på en jänkare. Gult är en hopplös färg att måla. *skakar på huvudet*
Sen skall det ärligt sägas det att jag har missat och missar saker när jag bygger med. Har fortfarande inte lyckats med något bra recept för att få dit avgasrören på min Hasegava Mustang. På den modellen limmar man fast avgasrören inifrån innan man sätter ihop skrovhalvorna! *morr*
Byggde faktiskt en Spitfire i somras, en av de som flögs efter kriget och målades i silverdope. Var oerhört skönt att nästan helt kunna bygga hela modellen utan att behöva maskera något och bara ta fram sprayburken med silver inköpt på Ullared och spruta över hela maskinen. Var nog årtionden sen jag satte ihop, målade och satte på dekaler på en o samma modell på kortare tid än en helg. Ok, den är inte helt klar. Jag skall måla ramen på huven med. Men det är det närmaste jag kommit med att bygga färdigt en modell på flera år!
Intressant bild du hittat där Henrik. Har aldrig noterat det där "fyrkantiga märket" som sitter på flapsen någon halvmeter från piloten. Undrar vad det kan vara - en reparation, övertejpat inspektionshål eller någon indikator? Finns tydligen ett runt hål med på flapsen som syns när den hänger nere. Det hålet syns precis i kanten på bilden. Annars verkar vingen vara omålad.
Ett tips i sammanhanget när det handlar om metallrena maskiner är att efter det man målat modellen silver så polera dem försiktigt. Och man kan ju skapa lite olika struktur beroende på hur man polerar. En del använder sig av väldigt fint slip/polerpapper. Jag nöjer mig med en mjuk tygbit bomull. Det jämnar ofta upp ytorna och får dem att bli än blankare. Men man får ju vara lite försiktig så man inte klämmer sönder modellen. Jag lyckas ibland med att tappa modellerna i knät. Det har fått tråkiga följder...
Mvh. André

Inte ens Tamiya tänkte på det här när de gjorde sin P-51D i 1/72. Den första tillverkaren som gjorde en Mustang med lösa flaps var faktiskt Academy. Och det var först när Airfix gjorde sin tredje utgåva som man tog steget att låta byggaren kunna välja mellan uppfällda eller hängande flaps. Och det förmodligen efter många synpunkter om det från modellbyggare. Ok, Heller's utgåva är inte svår att modifiera. Men den "gamla modellen" är närmast "överkurs" i sammanhanget...
Idag fick du mig faktiskt att ta lite tag i mina byggen. Det blev väl nära 80% framgång. Fixade til lite ytor där färgen släppt på S 26:an samt målade om ett par blå/gula ytor som fått fel blå och gul färg. Har en "lucka" till kameran på ena sidan att fixa till. Sen lyckades jag nog få till den gula nosen på en jänkare. Gult är en hopplös färg att måla. *skakar på huvudet*
Sen skall det ärligt sägas det att jag har missat och missar saker när jag bygger med. Har fortfarande inte lyckats med något bra recept för att få dit avgasrören på min Hasegava Mustang. På den modellen limmar man fast avgasrören inifrån innan man sätter ihop skrovhalvorna! *morr*
Byggde faktiskt en Spitfire i somras, en av de som flögs efter kriget och målades i silverdope. Var oerhört skönt att nästan helt kunna bygga hela modellen utan att behöva maskera något och bara ta fram sprayburken med silver inköpt på Ullared och spruta över hela maskinen. Var nog årtionden sen jag satte ihop, målade och satte på dekaler på en o samma modell på kortare tid än en helg. Ok, den är inte helt klar. Jag skall måla ramen på huven med. Men det är det närmaste jag kommit med att bygga färdigt en modell på flera år!
Intressant bild du hittat där Henrik. Har aldrig noterat det där "fyrkantiga märket" som sitter på flapsen någon halvmeter från piloten. Undrar vad det kan vara - en reparation, övertejpat inspektionshål eller någon indikator? Finns tydligen ett runt hål med på flapsen som syns när den hänger nere. Det hålet syns precis i kanten på bilden. Annars verkar vingen vara omålad.
Ett tips i sammanhanget när det handlar om metallrena maskiner är att efter det man målat modellen silver så polera dem försiktigt. Och man kan ju skapa lite olika struktur beroende på hur man polerar. En del använder sig av väldigt fint slip/polerpapper. Jag nöjer mig med en mjuk tygbit bomull. Det jämnar ofta upp ytorna och får dem att bli än blankare. Men man får ju vara lite försiktig så man inte klämmer sönder modellen. Jag lyckas ibland med att tappa modellerna i knät. Det har fått tråkiga följder...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 832
- Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
- Namn: Henrik Persson
- Ort: Stockholm
Re: F-51D Mustang i 1/72 bättring av skarvar klart!
Ja jag får ta det med nedfällda flärpar på nästa Mustang jag byggerAndre B. skrev:Tycker inte att du skall hänga upp dig på flärparna Henrik. Det är inte alltid så att flärparna hänger även om det är ofta förekommande. Nu har du något som du kan göra annorlunda när du kanske bygger nästa Mustang.
Inte ens Tamiya tänkte på det här när de gjorde sin P-51D i 1/72. Den första tillverkaren som gjorde en Mustang med lösa flaps var faktiskt Academy. Och det var först när Airfix gjorde sin tredje utgåva som man tog steget att låta byggaren kunna välja mellan uppfällda eller hängande flaps. Och det förmodligen efter många synpunkter om det från modellbyggare. Ok, Heller's utgåva är inte svår att modifiera. Men den "gamla modellen" är närmast "överkurs" i sammanhanget...
Idag fick du mig faktiskt att ta lite tag i mina byggen. Det blev väl nära 80% framgång. Fixade til lite ytor där färgen släppt på S 26:an samt målade om ett par blå/gula ytor som fått fel blå och gul färg. Har en "lucka" till kameran på ena sidan att fixa till. Sen lyckades jag nog få till den gula nosen på en jänkare. Gult är en hopplös färg att måla. *skakar på huvudet*
Sen skall det ärligt sägas det att jag har missat och missar saker när jag bygger med. Har fortfarande inte lyckats med något bra recept för att få dit avgasrören på min Hasegava Mustang. På den modellen limmar man fast avgasrören inifrån innan man sätter ihop skrovhalvorna! *morr*
Byggde faktiskt en Spitfire i somras, en av de som flögs efter kriget och målades i silverdope. Var oerhört skönt att nästan helt kunna bygga hela modellen utan att behöva maskera något och bara ta fram sprayburken med silver inköpt på Ullared och spruta över hela maskinen. Var nog årtionden sen jag satte ihop, målade och satte på dekaler på en o samma modell på kortare tid än en helg. Ok, den är inte helt klar. Jag skall måla ramen på huven med. Men det är det närmaste jag kommit med att bygga färdigt en modell på flera år!
Intressant bild du hittat där Henrik. Har aldrig noterat det där "fyrkantiga märket" som sitter på flapsen någon halvmeter från piloten. Undrar vad det kan vara - en reparation, övertejpat inspektionshål eller någon indikator? Finns tydligen ett runt hål med på flapsen som syns när den hänger nere. Det hålet syns precis i kanten på bilden. Annars verkar vingen vara omålad.
Ett tips i sammanhanget när det handlar om metallrena maskiner är att efter det man målat modellen silver så polera dem försiktigt. Och man kan ju skapa lite olika struktur beroende på hur man polerar. En del använder sig av väldigt fint slip/polerpapper. Jag nöjer mig med en mjuk tygbit bomull. Det jämnar ofta upp ytorna och får dem att bli än blankare. Men man får ju vara lite försiktig så man inte klämmer sönder modellen. Jag lyckas ibland med att tappa modellerna i knät. Det har fått tråkiga följder...
Mvh. André


/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Re: F-51D Mustang i 1/72 bättring av skarvar klart!
Finns en brittisk sajt som heter Britmodeller som är väldigt bra. Skulle vara kul att se om någon där vet vad för märke det är som sitter på flapsen. Har sett flera maskiner med det där märket nu när jag tittat efter det.
//André
//André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
- Namn: Fredrik Almlöf
- Ort: Uppsala
Re: F-51D Mustang i 1/72 bättring av skarvar klart!
Jag gissar att märket är en visuell markering för hur mycket klaffarna är utfällda, men jag är inte säker.
Mvh F
Mvh F
Re: F-51D Mustang i 1/72 bättring av skarvar klart!
Jo, misstänkte med att det var en "optisk indikator" på just det. Märkligt att det är något som nästan aldrig syns eller nämns?FredrikAlmlöf skrev:Jag gissar att märket är en visuell markering för hur mycket klaffarna är utfällda, men jag är inte säker.
Mvh F
Kanske var det något som i praktiken aldrig behövdes och därför aldrig underhölls vid översyn mm? Undrar hur lätt det är/var att se det där märket från cockpit. Man får nog vrida ordentligt på huvudet för att kunna se det. Märket syns annars rätt bra på bild i J 26 boken på sidorna 51och 97 men inte alls på sidorna 65 och 78 mfl.
Fick lite bra bilder på Brittmodeller efter det jag ställt frågan där...
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... d-mustang/
Rädd att Robert Bergwall nu har två dekaler till som...

//André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).