Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Andre B. »

Magnus...
Du vill inte göra en sammanfattning nu? Var den nya Vampiren ett stort steg framåt jämfört Heller's utgåva? Alltså bortsett från att det var en ny version...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jo, en sammanfattning kan jag absolut bjuda på!

Det är ett stort steg mellan Heller och Airfix, oavsett version. Airfixen är en modern modell med allt vad det innebär av detaljer, fina ytor och bra passform. Den är riktigt trevlig och jag tycker absolut den ska ligga på inköpslistan, är man inte svenskbyggare så finns det massor av andra roliga målningar att välja på.

Jag trodde jag fått tag på en ny huv när Material fått in fyra modeller i veckan. För en gångs skull var jag lite förutseende och bad att få kolla i lådan: på båda de exemplaren vi kollade var vindrutan sprucken på precis samma sätt som på min ursprungsmodell... Får se om det kommer någon reservdel snart och om Airfix då lyckats åtgärda detta!

Hälsningar

Magnus
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Mina två ex har som sagt detta fel. :(
Avser kontakta Airfix och hoppas få två nya klarplast-stammar med posten.
Tycker mig se samma sprickor på samtliga större klarplastdelar, dvs inte enbart vindrutan.

Men inget snack, Airfix har annars fått till en riktigt fin Vampire på alla sätt och vis.
Hoppas fö att dekalarket dyker upp imorrn... :)
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Det ni skriver om sprickor i klarplastdelarna fick mig att plocka fram min T.11 och kolla. Jag har nämligen inte noterat några sådana. Men efter omsorgsfull granskning under kraftig förstoring och starkt ljus kunde jag urskilja några mycket svaga linjer i plasten. Efter att ha studerat dem noga och funderat har jag kommit till följande slutsats: Det är inga sprickor. Det är ett sannolikt en "skarv" där den inströmmande plastmassan från de två motstående ingjötshålen har mötts under gjutprocessen. Det innebär att så länge dessa formar används så kommer med största sannolikhet alla huvar ha dessa linjer i plasten. Visst, det är ett skönhetsfel. Men jag hade inte sett linjerna om ingen hade sagt något, så jag kommer utan att tveka använda huvdelarna som de är.

PS. Jag utgår från att ingen har misstagit den lilla vindrutetorkaren för en spricka. :mrgreen:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Får mig att tänka på Hellers Tunnan där ju given alltid är mer eller mindre sprucken. Lite synd, hoppas att det inte syns alltför väl.
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Björn Fransson skrev:Får mig att tänka på Hellers Tunnan där ju given alltid är mer eller mindre sprucken. Lite synd, hoppas att det inte syns alltför väl.
Som jag ser det, ser man inte defekterna om man inte vet om dem och letar efter dem.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Var ju en byggartikel om nämnda maskin i någon hobby tidning, Scale Aircraft Modelling tror jag. Kändes som huven är rätt tjock. Man kunde ana att något fanns innanför men inte vad...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Andre B. skrev:Var ju en byggartikel om nämnda maskin i någon hobby tidning, Scale Aircraft Modelling tror jag. Kändes som huven är rätt tjock. Man kunde ana att något fanns innanför men inte vad...

/ Andre
Nej huven är inte särskilt tjock, snarare tvärt om. Men den är inte riktigt hundraprocentigt jämntjock, vilket gör att det blir lite svaga optiska brytningar när man försöker se igenom den. På nära håll, som att se in i cockpit genom en stängd huv, märks det dock inte så mycket.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Magnus,

Du använde Tamiya färg på sprayburk till Vampiren. Har du använt några fler av deras AS eller TS färger? Det saknas "jämförelser" mellan Tamiyas AS och TS färger och andra färger på marknaden. Skulle vara intressant om du gjort några fler erfarenheter... ?

Mvh. Andre

magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag använder bara de olika silverfärgerna från Tamiya, de kör jag direkt ur burken som jag förvärmt i varmt kranvatten först. De är ett smidigt sätt att få till en silverlackmålning som dessutom blir väldigt hållbar inför vidare misshandel!

Vad gäller färgtåget och diskussionen om nyanser så har jag hoppat av det för många stationer sedan, jag har insett att jag för det mesta kan knuffa nyanserna i den riktning jag önskar genom att vädra med listigt valda nyanser om det är så att jag inte är nöjd direkt efter målning!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar