1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
aln63
Namn: Anders Lindgren

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av aln63 »

Mycket fina byggen som vanligt
/Anders L
Rickard Malmborg

Inlägg av Rickard Malmborg »

Sjukt fint Magnus!
Gillar ytan och nyansskiftningarna du fått till på ytan på modellen, riktigt bra!
/Rickard
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Vänner! Kul att ni gillar dem och alla glada tillrop och input under byggena uppskattas mycket!

Någon mer än jag som tycker det varit lite snålt med nya 109-byggen de senaste dagarna? Låtom oss lösa detta genast :D !

Jag brottas med vissa utmaningar när det gäller att hålla shoppingbeteendet i schack. De här dubbelboxarna är svåra att låta bli!

Bild

Bild
Notera dataskylten som ligger på lådan. Det är en kylskåpsmagnet som kom i den röda Royal Class-boxen, känns så himla fint att kunna dela med sig till resten av familjen!

Bild
Som vanligt har jag fuskat igång lite med allt grovgörat, det här är numera rutin!

Bild
Och äntligen skärpte jag mig och gjorde något åt det jag finner mest irriterande med de här byggsatserna: hålen i hjulen är lite för stora för tapparna på ställen. Helt onödigt känns det som, det hade nästan varit bättre med koniska tappar och lite presspassning, det brukar man alltid kunna få dit med en droppe flytande lim. Nåväl, limmade plaststav i hålen och borrade med lagom borr, nu ska det sitta ordentligt, stabilt och rakt!

Bild
Såhär ser det ut just nu! Den som leder är en G-6/AS i höghöjdsmålning, de andra kommer följa i spåret efterhand.

Trevlig kväll!

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Härligt att se! Jag har själv minst ett exemplar av varje dubbelboxning plus ett otal enkelboxade i samlingen. Det kommer närmare för mig men jag har annat i vägen, en Fw190A-0 och en Vietnam F-4G (Navy). Därefter är tanken att jag ska bygga en MiG-21MF Extra Allt.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
teeoo

Inlägg av teeoo »

Imponerande massproduktion ! Lite som "löpande bandet-stil". Kreativt och inspirerande. :)
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

De färdiga var både krispiga och snygga Magnus. Det är därför inte en högoddsare att även de nya 109-orna kommer erhålla samma höga klass:)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Urban Gardini skrev: 17 mar 2025, 19:34 ... Därefter är tanken att jag ska bygga en MiG-21MF Extra Allt.
Det ser jag fram mot, det är alldeles för ont om MiG-21 på byggborden. Har en SMT (Revell OEM) snart färdig för målning, huven ska på ordentligt först. Blir fyrfärgskamo från 899. jaktbombregementet i Lielvārde under tiden när kalla kriget var som kallast i mitten av 80-talet.
/G
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Jag får väl hoppas att jag inte gör dig besviken då den dagen kommer. Den ska bli en DDR-kärra...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

En kylskåpsmagnet i form av en dataskylt till en Me-109 blir självklart mycket uppskattat av den övriga familjen!

Anders E
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Urban! Skönt att höra att någon gått ner sig ÄNNU djupare i fördärvet, jag håller mig (än så länge :D ) till dubbelboxarna!

Teeoo! För många år sedan prenumererade jag på Fine Scale Modeler och där var ett reportage om en kille som byggt ett gäng Macchi 202:or i en massa olika kamon, det är så länge sedan att jag tror att det var Frog-modeller allihopa. Hur som så tyckte jag det var ett kul koncept, och 109:an i likhet med Macchin finns i tillräckligt många, olika, kamon för att det ska bli kul. Man får också en byggrutin på modellerna som underlättar mycket, det går fort att komma till målning (eller borde göra i alla fall...).

Micke! Jag tackar för förtroendet, den nya batchen har kommit en bit på väg!

Anders! Helt rätt, borde finnas i varje kök!

Bild
Min höghöjds-G-6 färdigmålad och med masker för att börja måla de stora märkningarna.

Bild
Och så en G-10 från JG 27, även den förberedd med lite masker.

Bild
Och till slut en trio med klara luftförsvarsband kring bakkropparna. Bortsett från att det är färgglatt och roligt att måla så är det mycket enklare att göra dessa först och sedan maskera över när man gör kamot.

Trevlig helg!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar