Roma. Äntligen klar! Sid 9.
Re: Roma. Äntligen mastad! Sid 7.
Ser riktigt bra ut Ulf!
Håkan
Håkan
-
Re: Roma. Äntligen mastad! Sid 7.
Nu är hon äntligen riggad. Inga missöden inträffade under riggningen men det gick åt en del svordomar för att få stormastens sejnfall på plats.

Vanten sträcks med hjälp av krokodilklämmor som tjänstgör som vikter.

Antenner sträcks. De är fastlimmade i mesanmastens salning, dragna över rån och först löst fästa med tejp på barbett 2.
Sedan sträckte jag dem, genom att ta tag i tråd och tejpbit med pincett och försiktigt flytta dem till barbettens framkant.
Nytt för denna gång är att jag fått tag på riktigt tunn tråd, så att jag kan rigga med två dimensioner av tråd.
Den tjockare används till vant och stag. Den tunnare till sejnfall och antenner.

Färdigt. En annan ny grej är att jag hängt "signalbollar" (Jag vet inte vad de egentligen heter. Nån som vet?) i mesanriggen och att jag petat dit en massa isolatorer (Droppe vitlim), vilket bidrar till att skapa volymkänsla i riggen.

Den tunna tråden fanns att få i svart och genomskinlig kvalitet. Jag köpte en av varje och färgade den genomskinliga brun med en märkpenna.
Jag använde den bruna tråden till sejnfallen för att de skulle se ut som hamplinor. Jag är inte helt nöjd med färgen. Tycker ni det funkar?
Uffe

Vanten sträcks med hjälp av krokodilklämmor som tjänstgör som vikter.

Antenner sträcks. De är fastlimmade i mesanmastens salning, dragna över rån och först löst fästa med tejp på barbett 2.
Sedan sträckte jag dem, genom att ta tag i tråd och tejpbit med pincett och försiktigt flytta dem till barbettens framkant.
Nytt för denna gång är att jag fått tag på riktigt tunn tråd, så att jag kan rigga med två dimensioner av tråd.
Den tjockare används till vant och stag. Den tunnare till sejnfall och antenner.

Färdigt. En annan ny grej är att jag hängt "signalbollar" (Jag vet inte vad de egentligen heter. Nån som vet?) i mesanriggen och att jag petat dit en massa isolatorer (Droppe vitlim), vilket bidrar till att skapa volymkänsla i riggen.

Den tunna tråden fanns att få i svart och genomskinlig kvalitet. Jag köpte en av varje och färgade den genomskinliga brun med en märkpenna.
Jag använde den bruna tråden till sejnfallen för att de skulle se ut som hamplinor. Jag är inte helt nöjd med färgen. Tycker ni det funkar?
Uffe
-
Re: Roma. Riggad! Sid 8.
Snyggt bygge av en snyggt fartyg.
Jag tycker att riggtråden funkar bra.
Var fick du tag på den?
/Anders E
Var fick du tag på den?
/Anders E
Snyggt riggat! Kul med extra detaljer som skapar liv i riggningen!
Håkan
Håkan
Riktigt fint Uffe! Dina fartyg har varit grymma så länge jag känt dig men ändå hittar du något att fixa för varje bygge. Jag tycker riggen är super! Svårt att bedöma frågeställningen om hamprepen på bilderna men det syns ju en tydlig skillnad mellan de olika tåtarna och oftast är det just det som jag själv letar efter: skillnad, inte perfekt autenticitet (och jag har för den delen ingen aning om hur det skulle sett ut "på riktigt").
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
Imponerande bygge!!
Dagersignal har jag för mig att bollarna kallas.
Martin S

Martin S
-
Tack Anders.Anders.Edblad skrev:Snyggt bygge av en snyggt fartyg.
Var fick du tag på den?
/Anders E
Här är tråden:
http://www.adh-fishing.de/bindematerial ... egarn.html
Uffe
-
Tack Martin.Martin skrev:Imponerande bygge!!Dagersignal har jag för mig att bollarna kallas.
Martin S
Ytterligare en sjöterm att svänga sig med

"Råliket bändes till jäckstaget med råband av kabelgarnsplatting"
Uffe
Man kommer rätt långt med något i stil med nedanstående också:
Vi slörade för fyra famnars hals. Vår högsjöman slog knäck på slöbords vals. När vakten hyvat tort, signalera' han: tvi blås! Då kapade vi slusken och lät pajsar'n gå i krås. Passaden pina tvärs när vi slog kos, slöfocken sprang och vi fick kajka nos. Stora bamsingen låg slak, vi drog späck och prygla bak.

Vi slörade för fyra famnars hals. Vår högsjöman slog knäck på slöbords vals. När vakten hyvat tort, signalera' han: tvi blås! Då kapade vi slusken och lät pajsar'n gå i krås. Passaden pina tvärs när vi slog kos, slöfocken sprang och vi fick kajka nos. Stora bamsingen låg slak, vi drog späck och prygla bak.

/G
-
Kul, verkar synnerligen autentiskt.Mahatma G skrev:Man kommer rätt långt med något i stil med nedanstående också: