Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Per-Erik Hedberg

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Snyggt Magnus! Vädra på bara :-)

MVH / Pekka
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Kul med så många "för" vad gäller vädring, det gör livet roligare :-) !

Såhär blev det till slut efter att jag lyckats "jämna till" effekterna lite grann. Den fick dessutom ett filter av lite olika oljefärger som ytterligare bröt upp färgnyanserna lite, jag har inte använt det på många år men ska nog börja igen, jag gillar effekten!

Bild

Bild

Lite montering kvar sedan blir det Airfix nya Vampire! Och ja, jag vet att jag har två Ta-152 kvar att leverera också men även dessa har kommit lite närmare klarstadiet. Och ska bli färdiga under våren!

Magnus
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Det är ju löjligt snyggt! Hatten av och tummarna upp!
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Kalle! Tack :D

Till slut står den på hjulen. Och eftersom jag aldrig byggt en FW-190 förr (OK då, en prototyp för länge sedan) så gick jag naturligtvis på hjul-niten... Jag hade limmat hjulen mot landställsbenen och de hamnar då parallellt med dessa, monterade på modellen så pekar hjulen då sedan all världens väg (inga fotobevis, riktigt så dum är jag inte...). Som tur var hade jag använt superlim så jag kunde lätt knäcka av dem och återmontera dem vinkelrätt mot marken utan att sabba något annat i processen...

Bild

Bild

Bild
Observera fiffigt val av fotovinkel: det är mycket möjligt att något är lite snett (det var inte helt lätt att få dit ställen) men det kan ni knappast bevisa om jag inte fotar rakt framifrån. Som Snurre Sprätt säger på danska: "Er jeg ikke slem"! :)

Naturligtvis köpte jag ett bautaark med fotoets. Som jag kommer att använda 1,7% av men som kostade mig 200 spänn. Det fanns dock några bitar som kan vara användabara, däribland ett snyggt huvudpansar.
Bild
Jag hatar fotoets. Det är det värsta jag vet (inom rimliga gränser i alla fall...) Jag avskyr att hålla på med det, och jag blir urförbannad på fem röda när jag försöker limma ihop skiten. Och allt detta dåliga humör hade varit helt överflödigt om bitarna varit det minsta intelligent designade. De här var som vanligt rena förolämpningen. Huvudpansaret och strukturen bakom kunde lämpligen varit gjorda i ett stycke som man sedan viker till rätt form. Så var det inte, naturligtvis... Stukturen bakom var naturligtvis en separat bit som skulle limmas mot pansaret, limyta stor som en knappnålsspets. Den här biten tuggade i sig i stort sett hela morgonens modellbyggartid och mer än hela det goda humöret. Jag var sur ända tills ungarna kom studsande, som tur är så jagar de all fotoetsblues på flykten i ett grisblink!

Bortsett från detta så ser inte strukturen i den riktiga flygmaskinen ut så som jag limmat ihop den heller. Pansar och stödstrukturen sitter fast i huven och inte i kroppen. Men den lätta går jag inte på: det här kommer att se rätt ut när det väl är monterat och så riskerar jag inte att sabba huven! Ha!

Hälsningar

Magnus
MatsOnnby

Inlägg av MatsOnnby »

Hej Magnus !

Jag hoppas dessa också kommer att "landa" på C4 så man får tillfälle att se dem i verkligheten, mycket imponerande och inspirerande! Har själv också tröttnat på fotoets och tagit en paus från båtbyggandet. Håller själv på just nu med flyg, och jag hoppas kunna bidraga till C4 med två D9 och en H-1, har alltid gillat Jumo 213 Focke Wulfarna.

Mats
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Jag MÅSTE till C4 i år. Jag missade det förra året. Det kändes inte bra. Jag förstår hur de som blivit beroende av hästlasagne känner sig när de inte kan få tag på den längre...

Och till dess så ska de andra två också vara klara, jag har "smygfixat" en massa prylar till dem medan jag koncentrerat mig på D-9:an...

Kul att du bygger flyg! Och ett under att du överlevt alla dessa åren med all denna ets :-) !

Hälsningar

Magnus
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Mycket snyggt! Gillar avgasspåren.
Var ett tag sedan jag kollade in den här WIPen, kul att se att det närmar sig målgång.
Superlimmar du hjulen? Modigt, modigt... :)
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Fasiken, Magnus! Det ser ju snuskigt bra ut! Smart också att lägga hela etssjoket på en klädnypa så att vi andra verkligen förstår hur grymt pilligt det var. ;)
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Anders! Så länge det gäller modellbygge så har jag alltid varit VÄLDIGT modig, det är när det kommer till mitt eget skinn som jag är lite försiktigare...

Björn! En kompis spekulerade i om det var jätteklädnypor från Panduro :-) ! Det är det inte...

Hälsningar

Magnus
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Den där blir kanonsnygg! Man kan knappt tro det är 1:72

/Vän av vädring
Skriv svar