Saab A 36, Broplan 1/72 - Klar!
-
- Namn: Lars Befring
Re: Saab A 36, Broplan 1/72
psst... blev den klar Björn?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Kontakt:
Nja... Men det är faktiskt inte så mycket kvar av själva byggandet. Så om Viggarna blir klara i någotsånär tid före Open ligger det i planen att avsluta denna. Vilket blir mycket lättare nu när du har letat fram tråden åt mig med all info som finns i den. Tack!
-
-
- Kontakt:
Inser att jag har på tok för få byggdagar kvar innan Open för att hinna med allt jag tänkt. Så det blir till att prioritera. Naturligtvis inte genom att minska på antalet, utan genm att ändra inriktning. Så efter moget övervägande har jag bestämt mig för att Tarangus-Viggen får vänta lite. Vill inte stressbygga den, så den får dyka upp på AIM istället. Eller förhoppningsvis redan på GGG. Men ni som gillar Saabar ska inte bli lottlösa, för nu lägger jag krutet på den här istället. Det vore väl tusan om den inte kunde bli klar någon gång! Så efter ytterligare några slip- och spackelorgier har den fått ett par lager primer och börjar faktiskt se hyfsad ut:

Alla tips på detaljer mottages vänligt men bestämt. Små utsläpp, luftintag och annat som skulle kunna kännas relevant.

Alla tips på detaljer mottages vänligt men bestämt. Små utsläpp, luftintag och annat som skulle kunna kännas relevant.
-
- Kontakt:
Re: Saab A 36, Broplan 1/72 - nu i färg!
Då var det målat och klart. Mönstret är inte fri fantasi, utan baserat på den alternativa målning till AJ 37 som Lars Befring rotat fram. Tack Lars! Ett par extratankar kändes på sin plats, jag har svårt att se något större utrymme för tankar i kroppen, så ett par rejäla dunkar hade nog suttit i princip fabriksmonterade. Hittade ett par från F-16 som var ganska långa och funkade fint, tycker att de lyfter helheten och ger lite B-58-känsla (som synes återstår att limma fast dem).

Nu dags för dekaler. Skulle tro att det här kommer att bli en maskin från runt 1970, så märkningen kommer att utgå från RBD/MR:s Lansenark.Och om jag inte ångrar mig i sista stund, blir det en F 6-kärra. Karlsborg känns lite extra Kalla Kriget på något sätt.

Nu dags för dekaler. Skulle tro att det här kommer att bli en maskin från runt 1970, så märkningen kommer att utgå från RBD/MR:s Lansenark.Och om jag inte ångrar mig i sista stund, blir det en F 6-kärra. Karlsborg känns lite extra Kalla Kriget på något sätt.
Senast redigerad av Björn Fransson den 26 mar 2017, 19:27, redigerad totalt 2 gång.
Re: Saab A 36, Broplan 1/72 - Back on track!
B-58 var ordet sa Bull! Vilket åk!
Hälsningar Magnus
Hälsningar Magnus
-
Sagolikt Snyggt! och inspirerande... vänta bara tills OPEN är över!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Kontakt:
Jamendåså. Då var den äntligen klar!

Dekalerna kommer i huvudsak från RBD/Moose Republic Decals Lansenark, plus lite från arkivet.

Ställ och hjul i lådan var lite väl grovt tillyxade, så det blev till att leta i skrotlådan. Huvudställen kommer från en F-14 och hade hyfsad form. De fick duga efter lite modifieringar. Nosstället kommer från en Starfighter - i 1/48!

Det hade varit frestande att tryffera den med antenner. Men jag utgick från Attackviggen som ju faktiskt är rätt antennbefriad. Så den fick bli så här.

Ett märkligt bygge. Min första vacummodell sedan jag petade ihop Arne Anderssons S 32C Lansen i 1/48 i unga tonår. Klart annorlunda och delvis befriande att inte behöva tänka på att allt ska vara exakt rätt. Och kul att försöka klura ut hur detaljerna skulle kunna ha sett ut.

Till sist en duo som kunde ha blivit...

Det var det, det. Fler färdiga byggen följer. Har stora avslutarperioden inför Open just nu, med fem stycken på byggbordet samtidigt...

Dekalerna kommer i huvudsak från RBD/Moose Republic Decals Lansenark, plus lite från arkivet.

Ställ och hjul i lådan var lite väl grovt tillyxade, så det blev till att leta i skrotlådan. Huvudställen kommer från en F-14 och hade hyfsad form. De fick duga efter lite modifieringar. Nosstället kommer från en Starfighter - i 1/48!

Det hade varit frestande att tryffera den med antenner. Men jag utgick från Attackviggen som ju faktiskt är rätt antennbefriad. Så den fick bli så här.

Ett märkligt bygge. Min första vacummodell sedan jag petade ihop Arne Anderssons S 32C Lansen i 1/48 i unga tonår. Klart annorlunda och delvis befriande att inte behöva tänka på att allt ska vara exakt rätt. Och kul att försöka klura ut hur detaljerna skulle kunna ha sett ut.

Till sist en duo som kunde ha blivit...

Det var det, det. Fler färdiga byggen följer. Har stora avslutarperioden inför Open just nu, med fem stycken på byggbordet samtidigt...
Re: Saab A 36, Broplan 1/72 - Klar!
Snyggt som attans, och vad stor den är! Jag hade fått för mig att den var som en drake storleksmässigt, men det verkar skilja en del.
/Gabriel
/Gabriel
Re: Saab A 36, Broplan 1/72 - Klar!
Mycket snyggt, Björn! Hatten av! Ser fram emot att få se den på "Open".
Med vänlig hälsning,
Tor
Med vänlig hälsning,
Tor