Dunkerque. Artikel om bygget i nyligen utkomna AoH nr 6.
-
Re: Dunkerque färdigställd. Giv Akt, här kommer hon! Sid 6.
Den blev fin!
Subtilt vädrad och en fantastisk riggning.
Självklart lyssnade jag på den passande musiken och stod i givakt när jag tittade på bilderna.
Anders E
Subtilt vädrad och en fantastisk riggning.
Självklart lyssnade jag på den passande musiken och stod i givakt när jag tittade på bilderna.
Anders E
Oerhört snyggt och detaljerat. Mycket inspirerande.
Uffe! Jag tycker den här är ytterligare ett litet snäpp upp från dina tidigare byggen, problemet för en sådan byggare som du är att det är svårt att hitta något konkret att lyfta som tar allt till nya nivåer, du är duktig "rakt över" så att säga! Det jag uppskattar extra med Dunkerque är att det finns lite mer "färgklickar" som får modellen att se ytterligare lite mer detaljerad ut.
Finns det någon möjlighet att ett kommande bygge kanske blir Richelieu eller Jean Bart? Nu är jag visserligen klent begåvad på marinfronten men jag kan inte hjälpa att jag tycker de är de snyggaste slagskepp som byggts!
Hälsningar
Magnus
Finns det någon möjlighet att ett kommande bygge kanske blir Richelieu eller Jean Bart? Nu är jag visserligen klent begåvad på marinfronten men jag kan inte hjälpa att jag tycker de är de snyggaste slagskepp som byggts!
Hälsningar
Magnus
-
Tack alla!
I övrigt har jag tid.
Har dessutom ritningar till kryssaren Emile Bertin, så nån gång kommer det att bli en fin liten fransk samling.
Uffe
Välkommen! Det var mycket vi inte hann se förra gången. Sista helgen i oktober är jag på C4, då Dunkerque naturligtvis kommer att ställas ut.Pål Björkman skrev:Hallå Uffe
Ser utmärkt ut! Måste ses på plats.. Vi bokar biljetter till Berlin! Hör av mig när det närmar sig. Ha saxen redo!
Pålle o Maffe![]()
I övrigt har jag tid.
Lurar på att bygga Richelieu som hon såg ut innan hon moderniserades i USA.magnusf skrev: Finns det någon möjlighet att ett kommande bygge kanske blir Richelieu eller Jean Bart? Nu är jag visserligen klent begåvad på marinfronten men jag kan inte hjälpa att jag tycker de är de snyggaste slagskepp som byggts!
Hälsningar
Magnus
Har dessutom ritningar till kryssaren Emile Bertin, så nån gång kommer det att bli en fin liten fransk samling.
Uffe
Fantastiskt vackert. Riggningen med korgantennerna är verkligen pricken över I.
Jag tittar försiktigt upp mot hyllan där Hellers "Strassbourg" ligger. Den ligger bra där tänker jag...
Öken-Erik
Jag tittar försiktigt upp mot hyllan där Hellers "Strassbourg" ligger. Den ligger bra där tänker jag...

Öken-Erik
-
- Namn: Mattias
Fantastiskt! Bara antennerna ger mig mardrömmar.
Här på plåtgården i Kure står vi inte i givakt, men vi bugar för ett mycket fint bygge!
Här på plåtgården i Kure står vi inte i givakt, men vi bugar för ett mycket fint bygge!
-
Efter ett par dagars envist arbete, är flygplanshelv.. eh fartygets flygbåt färdig.

Hobbyboss har förenklat bort fackverkskonstruktionen som stöttar flottörerna. Jag bestämde mig för att försöka bygga den av 0,2 mm gitarrsträng. Först borrade jag hål genom flygkroppen och stack in stöttorna.

Sen bockade jag till stöttorna.

Tunga vikter (en pincett) krävdes för att hålla de bångstyriga stöttorna i schack medan jag limmade fast flottörerna.

Färdigbyggt. Dags för målning.

Målat. När jag kollade på bilder bilder, för att se hur hon var målad och märkt upptäckte jag ytterligare ett fel med modellen. De Loire 130:or som Dunkerque förde, hade inget kulsprutetorn på ryggen. För sent att fixa. det får vara.

Flygplanshelv.. eh Loire 130:an på plats.

Se henne på C4 nästa helg!
Väl mött,
Uffe

Hobbyboss har förenklat bort fackverkskonstruktionen som stöttar flottörerna. Jag bestämde mig för att försöka bygga den av 0,2 mm gitarrsträng. Först borrade jag hål genom flygkroppen och stack in stöttorna.

Sen bockade jag till stöttorna.

Tunga vikter (en pincett) krävdes för att hålla de bångstyriga stöttorna i schack medan jag limmade fast flottörerna.

Färdigbyggt. Dags för målning.

Målat. När jag kollade på bilder bilder, för att se hur hon var målad och märkt upptäckte jag ytterligare ett fel med modellen. De Loire 130:or som Dunkerque förde, hade inget kulsprutetorn på ryggen. För sent att fixa. det får vara.

Flygplanshelv.. eh Loire 130:an på plats.

Se henne på C4 nästa helg!
Väl mött,
Uffe
-
Re: Dunkerque. Flygplanshelv.. eh Loire 130:an klar! Sid 7.
Vilken trevlig liten krabat. 

Urk! Ser bättre ut än vad jag bygger i 1/32. Alltså ser man ens flygetygen i 350 skalan? hehe
Underbar detalj som ger det där lilla momentet av kontrast och färg mot alla andra detaljer stora som små. En liten juvel.
Stellan Schroeder Englund