En hård västgöte... Special Hobby's AJ 37 (Färdig, sid 8)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Göran

Re: En hård västgöte (!)... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Göran »

re Björn G citat ".. men kanske gjorde jag något fel?" slut citat.

Hej Björn. Först av allt vill jag bara säga att kärran ser riktigt läcker/realistisk ut . Gillar verkligen hur du lyckats "mjuka upp" de skarpa konturerna i splinterkammot :)

Beträffande din fråga så är så är svaret "ja" i.o.m att bitar av dekalen kom loss. Du har redan fått ett par bra tips som att använda använda Micro Sol och Micro set. Det får dekalerna att fästa bättre. Jag använder själv Alclads Klear Kote Gloss som klarlack innan dekalering, och precis som dig efter den fasen , så sprejar jag på ytterligare ca 3 -5 tunna lager över dekalerna, i synnerhet alla stencils, för att få bort nivåskillnaden. Efter en försiktig polering så drar jag på Gunzes mattlack. För att göra ett redan långt svar kortare, så är boven att vidhäftigheten (eller vad det nu heter) på tejpen för stark. Mao om jag vill ta bort dekaler efter mattlacken åkt på, så tar jag tejpen som den är och då ryker dekalerna. Så jag brukar ha för vana att ta tejpen och fäste den mot huden ett par gånger för att minska "klibbigheten" vilket har funkat hittills.

Vissa har även nämnt problem med att Alclads Klear Kote Gloss, att den inte torkar ordentligt. Det problemet hade även jag d.v.s att vissa partier på ett bygge kunde vara glashårda medan andra fortfarande inte hade torkat. Tydligen var detta ett problem i första batchen, för sedan dess har jag aldrig upplevt några problem med den. Bra klarlack är ett kapitel för sig, så har man hittat ett märke man är bekväm och nöjd med så är det bara tuta och köra.

Mvh
Göran
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Roligt att höra André, tack. Det är många som bidrar här (tack själv) och det är inte alltid jag sitter inne på rätt svar men den gemytliga tonen gör oftast diskussionerna intressanta ändå.
Björn G

Inlägg av Björn G »

Dags för en liten uppdatering. Mycket detaljer just nu - förberedelser för slutmonteringen!

Nuffran på fenan har kommit tillbaka. Tre lager dekaler, men de är så tunna att det inte syns.

Bild

Lennart har fått utsikt och fått andas lite frisk luft (nåja, färgdimmorna ligger tungt i hobbyrummet). Huven skall vara öppen när hon är klar. Vad gäller nosen ser jag ett framtida problem eftersom pitotröret är mindre än hålet i noskonen. Vet inte hur jag skall göra för att få det snyggt, så där tar jag gärna lite tips.

Bild

Jobbar just nu med vapenlast, hjulsställ och en mängd smådetaljer. Har inte sett att det kommit några Rb 05a i resin, så jag plundrade från Airfixkartongen och snidade till efter bästa förmåga. Dels "vässade" jag till dem lite, dels försökte jag snida till "utblåset" efter de få referensbilder jag hittade. Tycker det är skitsvårt att få till snygga, vita raketer och är alltid lika imponerad av de som lyckas.

När jag sedan skulle lägga ett lager semimatt klarlack på raketkapslarna inträffade återigen en smärre katastrof!

Bild

Övre bilden (ursäkta exponeringen) är före och undre är efter lagret med klarlack. Vet fortfarande inte riktigt vad som hände, men det blev en omedelbar kemisk reaktion som gjorde att tidigare lager kröp ihop och drog med sig vädringen. Den osynliga dekalfilmen blev plötsligt synlig igen. Kan jag månne ha glömt lite rengöringsvätska i sprutan, eller kan det ha varit något annat? Jag lyckades rädda kapseln hjälpligt genom att slipa och måla runt dekalerna (som för övrigt är riktigt bra - stort tack till Robert!). Den aktuella sidan kommer nog hamna inåt, där den inte syns lika mycket.

Bild

Härligt många delar för hjulställen! Skall bli kul att bygga dessa små byggsatser i byggsatsen, men jag är orolig för att inte få hjulen helt parallella med marken. Tips?!
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Det där ser hackarns bra ut!
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Hej
Ser riktigt bra ut. Trist på raketkapseln. Dekalerna blev ju riktigt bra.

Vad det gäller pitotröret så fixade jag till det genom att montera en bit plaströr över basen på pitotröret som jag sen satte i dremeln och slipade ner så att dimensionerna passade både noskonen och röret.
Har man inget passande plaströr borde det funka med ledningsisolering också.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn G

Inlägg av Björn G »

Tack för omtanken, Johan!

Raketkapslarna lyckades jag rädda ganska bra (det var bara den övre som fick en kemisk reaktion, och som jag därefter slipat och målat om). Tyckte också att gratisdekalerna(!) blev ett härligt lyft!

Bild

Tipset om pitotröret låter betydligt enklare än det jag gjorde. Efter misslyckade försök med plastbitar valde jag istället att fylla hålet i nosen med white putty, och sedan pressa in röret så det blev en lagom klump putty att sedan slipa ner. För att få det jämt lade jag därefter på en blandning av superglue och babypuder, som åter igen slipades... inte ett särskilt lätt jobb i direkt anslutning till ett känsligt pitotrör, men resultatet blev ganska ok i mina ögon.

Bild

Hade hoppats få ägna helgen till slutmonteringen och finlir (och få henne klar till självaste nationaldagen!), men tyvärr blir det familjeutflykt till Norge istället. Men kanske blir hon klar till midsommar?! ;)
Björn G

Inlägg av Björn G »

Då var det dags för "katastrof" #3... :shock:

Bild

När jag tog bort tejpen från framrutan upptäckte jag att jag använt för mycket lim (Gator glue) och att det blivit en stor blaffa lim på panelen. Antingen rycka loss rutan, eller försöka komma åt med vatten och lösa upp limmet. Beslutade mig för det sistnämnda...

Bild

Dock inte lätt att komma åt därinne! försökte först med pensel, men den nådde inte hela vägen. Dessutom åkte HUDen all världens väg! En fuktig pyttebit hushållspapper och ett intensivt gnuggande, och det mesta av limmet gick bort.

Bild

Ny HUD på plats. Börjar bli ganska snajdig med pincett och cocktailpinnar! 8-)

Sedan dags för de snyggt svarvade benen. Måste säga att jag verkligen gillar Tarangus/Special Hobbys lösning. Lite plockepinn över det hela, med många små delar...

Bild

Använder för första gången ben i vitmetall. En av anledningarna är att kunna försäkra mig om att få samtliga hjul parallellt med marken (enligt devisen att det är lättare att knäcka av ett feljusterat metallben limmat med CA än justera ett plastben limmat med vanligt modellim).

Bild

Bara andra försöket, och hon stod kloss på marken! :P

Sedan började ett ganska svårt och pilligt jobb att få till resterande sjuttioelva cylindrar, stag och blandade stänger. Jag brukar normalt inte bry mig så mycket om landningsställ och hjulhus, men de här var riktigt kul att bygga! Kände mig lite som en kirurg...

Bild

Funderade ett tag på att lägga till lite extra kablage, men det kändes lite för pilligt för mig (och jag vill faktiskt få henne klar snart)! Men kanske på nästa Viggen...? Lite mer vädring i hjulbrunnarna får det dock bli innan jag är klar.

Främre hjulbrunnen är ett härligt virrvarr av stag och lampor mm. Nästan lite engelskt? Tarangus har glömt strålkastaren på främre hjulbenet, så den fick jag plundra från min gamla Airfix. Känns nästan lite fint att den får vara med och bidra...

Bild

Kvällen blev sen, så jag hann inte så mycket mer idag. Men slutet närmar sig! Man märker att "Lennart" är ivrig att snart få flyga sin nya Viggen!

Bild

(Den uppmärksamme noterar att jag börjat montera vapenlasten också... mer om detta i nästa postning)
Björn G

Inlägg av Björn G »

Nu står uppdateringarna som spön i backen! Härliga ösregn här i Göteborg gör att inplanerade picknicks med barnens klasser mm ställs in på löpande band. Oväntad och välkommen byggtid för pappa! :D

Arbetet fortsätter med undersidan. Vapenlasten är på plats.

Bild

RB05a är från Esci/Airfix's Viggen. Det ryktades om att RB05a var på väg i resin eller 3D, men inget ännu såvitt jag kan se. Jag försökte snajda till Airfix ganska grova robotar genom att vässa till dem, rista om vissa detaljer samt i görligaste mån snida till bakstycket. Få referenser och bristande rutin att scratcha gör att jag ser fram emot att en dag ersätta dessa med finare köpevarianter. Dessa får duga tillsvidare...

Bild

Tycker också att de blev lite väl vita (nu är jag kanske överdrivet självkritisk... :? ). Den "postshading" som jag gjorde vid fenrötterna syns i vart fall inte på bilderna. Ingen möjlighet att måla om nu, men en oljewash ljusgrått kanske gör susen?

Bild

RAT:en skall också på plats. Fick snida egen propeller, då sådan saknades.

Bild

Sådärja! Då var undersidan i princip klar! Eller?

Bild

En sjukt viktig detalj saknas!!! Gissa vilken? Det är inte extratanken, för den tänkte jag inte ha med... :P
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Ser riktigt bra ut 8-)
Ska bli skoj att få sen den live nån gång. Kommer du med den till Grevens i Borensberg?

Det finns nu nya fräscha Rb 05 i resin släppta:
https://www.rebell.com/nyheter/2-x-rb05 ... -sk60.html

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Brutal last! Vet inte om det är så tokigt med vita Rb 05:or. Visst hade du kunnat tonat ned det vita med lite grått när du målade dem men vaff... Lasten vädrades väl inte lika hårt som AJ 37:orna i vilket fall? Var ju inte monterad varje dag och om de avfyrades så var det så att säga slutvädrat. Å andra sidan om du nu köper resinrobotar kan du ju åtgärda vitheten då.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar