Mikro-MiG:ar i juletider...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Björn Fransson »

Kan det överhuvudtaget bli pilligare? Jag hade blivit inlagd efter att ha fått ihop en halv. Minns Lansens luftbromsar i 1/72. De minsta delarna var typ de främre fenorna på dina robotar. Tror att man skulle få dit tio, det dubbla antalet fanns lyckligtvis på arket. De räckte precis. Och jag lovade mig själv att aldrig jobba med ets igen. Ett löfte som i och för sig inte gick att hålla. Men ändå.
Senast redigerad av Björn Fransson den 06 dec 2015, 23:00, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3672
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Björn! Jo tack, det fanns reserver här också och i stort sett alla gick åt :) !

Bild
Efter att NOGGRANT studerat instruktionerna samt använt några av de extramasker jag fick på köpet för övning så är jag till slut beredd att måla på riktigt...

Bild
...och här har jag pillat bort själva siffermasken och lämnat ramen runt om. Ramen kommer sedan att agera fixtur för centrering av en ytterligare siffermask med lite mindre utskurna siffror så att jag kan måla mitten av siffrorna vita. Jag önskar att siffrorna skulle vara bara röda - de ser riktigt skarpa ut nu.

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Björn Fransson »

Och detta, gott folk, detta är alltså i skala 1/144! Siffrorna är väl typ tre millimeter höga, va?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3672
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Björn Fransson skrev:Och detta, gott folk, detta är alltså i skala 1/144! Siffrorna är väl typ tre millimeter höga, va?
Njae. de är faktiskt lite större än så: de är faktiskt precis fyra mm höga :-) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Björn Fransson »

Jamendåså. Då var det ju betydligt enklare. :) Ser fram emot det vita, fixar du det också (vilket du säkert gör) är du värd nobelpriset i modellbygge.
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av BjörnK »

snyggt jobbat MAgnus!
Måste vara jobbigt att låna hubble för att fota grejjorna bara...
//B
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Daniel_A »

Imponerande! Det där har jag provat i 1:48 och det var inte enkelt i den skalan. Det är ju inte bara monteringen som är svår. Att få skärmaskinen att skära rätt form i den skalan är INTE lätt. Det ser ju bra ut så här långt. Är masken skuren i en rullmaskin eller i en flatbäddsmaskin?

/Daniel
Lennart 12
Inlägg: 1919
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Lennart 12 »

Snyggt mickro pyssel//Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3672
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Björn F Nu höjde du precis insatserna...

Björn K Om inte annat så minskar det skärpedjupsproblematiken...

Daniel! Jag vet väldigt lite om vilken maskin maskerna skärs i, jag har fått dem från Miracle Masks i England. Det jag kan säga är att Mal inte tvekade ett dugg om de var görbara eller inte, jag fick dessutom ganska många och det är ingen av dessa som blivit misslyckade när han skar dem.

Lennart! Tack för det! Jag hinner nog pyssla vidare ikväll, jag är själv väldigt nyfiken på hur siffrorna blir när de är klara :-) !

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3672
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Jag tog mod till mig och målade ikväll...

Bild
Det var inte helt enkelt att centrera maskerna även om jag hade hjälp av "ramen", problemet var att det lilla glapp som var runtom var i samma storleksordning som linjetjockleken jag var ute efter...

Bild
...så det blev inte helt jämnt runt om. Samtidigt så ser det rätt bra ut med bara ögat på normalt betraktningsavstånd så jag tänker inte bråka mer med siffrorna. Nu är det bara rundlarna kvar och det borde vara lite enklare!

Björn? Det kanske inte blev nobelpris men en nominering och en plats på middagen kan jag väl vara värd :) ?

Trevlig kväll!

Magnus
Skriv svar