Bismarck 1:200 med trädäck osv. Första bygget!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: Bismarck 1:200 med trädäck osv. Första bygget!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jesper Nilsson skrev:
Ulf Lundberg skrev:Även om förtöjningsvajer mycket väl kan rullas upp på kabelrullar, (Det gör den på moderna fartyg) tror jag att det var hamptrossar på Bismarcks rullar.
Problemet är att på de bilder jag hittade vid en snabbtitt, var kabelrullarna täckta med segelduk.

Färgen på torntaken och på eldrören ser väl mörk ut i mitt tycke.

Uffe
Har kollat lite bilder/färgscheman och det ser ut att ha varit ett mörkgrått fält istället för svart och eldrören i ljus- och mörkgrå. Får fixa till det när jag beställt och fått hem nya blastbags.
Här finns matnyttiga bilder:
http://www.bismarck-class.dk/
Obs att hon målades om flera gånger. Kolla t:ex taken till 15cm tornen. Det gäller att bestämma sig vilken tidpunkt man vill återge. Efter att hon lämnat Grimstadfjorden, finns inga klara bilder, så hur hon såg ut under sina sista dagar är osäkert.

Uffe
Jesper Nilsson
Namn: Jesper Nilsson

Inlägg av Jesper Nilsson »

Meningen från början var att jag skulle måla henne såhär, det var med ett sånt målningsschema i kartongen.
http://www.bismarck-class.dk/bismarck/p ... elarge.gif

Jag började med skrovet och målade dit camo, svastikor på däcket osv. Men sen märkte jag att det var för krångligt med maskning osv så struntade jag i camot på resten och körde efter det här istället:

Så det enda som kommer fela när jag målat kanontornen och eldrören är de röda fälten runt svastikorna. Men det får jag leva med, jag vill inte haka upp mig allt för mycket på detaljer. Första bygget trots allt :)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jesper Nilsson skrev: Verkligen, riktigt fin ets! Förresten, fick du till "smålådorna" bakom hytterna på båtarna? :P Tyckte det var helt omöjligt att få till så jag gav upp det, haha. ;)
Tjo, Nja fotoetlådorna var inga problem. Ramlade i stort sätt på plats bara. Det var ganska stora delar jämfört med Missouris Oerlikons kanoner! ;-)

Bild
Jesper Nilsson

Henrik R skrev:
Jesper Nilsson skrev: Verkligen, riktigt fin ets! Förresten, fick du till "smålådorna" bakom hytterna på båtarna? :P Tyckte det var helt omöjligt att få till så jag gav upp det, haha. ;)
Tjo, Nja fotoetlådorna var inga problem. Ramlade i stort sätt på plats bara. Det var ganska stora delar jämfört med Missouris Oerlikons kanoner! ;-)

Bild
Fint! Hehe okej, tur att jag inte tänkt bygga någon Missouri då ;) Blir Tirpitz 1/200 nästa gång.
Jesper Nilsson

Börjar bli klar med relingar/räcken nu. Även börjat lite med riggning.
Bild
Bild
Bild

Mer bilder kommer i helgen!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

gott gott min herre, ser riktigt bra ut det där!

Men ska det inte vara nått sort ämne på rulltårtorna där fram i front?
Jesper Nilsson

Henrik R skrev:gott gott min herre, ser riktigt bra ut det där!

Men ska det inte vara nått sort ämne på rulltårtorna där fram i front?
Jodå! Syns dock inte i den vinkeln, använde "plasttråden" som följde med PE'n men jag funderar på att försöka linda på annan tråd. Tänkte slänga upp lite nya bilder imorgon. :)
Jesper Nilsson

Här kommer lite bilder från igår. Inga stora delar är limmade så det kan glipa på vissa ställen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Har varit ledig förra veckan och den här så nu ska jag fortsätta och bygga som f*n! :D
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

det tar sig, det tar sig
sa brandmannen på semester :-)
Det blir ju bra det där !
/ Robin
Jesper Nilsson

Halloj! Dags för en liten uppdatering igen. Börjar närma mig mållinjen nu. Det som gjorts sen sist är bland annat 2 st Arado-plan, kranarna, riggning, limmat fast alla "stora delar", målat om kanontornen (2 st återstår), satt dit allt på däcket.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Färdig kran:
Bild
Och till sist några dagsfärska bilder på hur hon ser ut nu.
Bild
Blev bättre med rätt färg på kanontornen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det som är kvar att göra är:
Måla två kanontorn.
Strama åt riggningen på vissa ställen. Tips?
Lite vädring på skrovet.
Tona trädäcket lite till på sina ställen.
Bottenplatta.
Inglasning eller så köper jag ett vitrinskåp. Sen finns det säkert mer att fixa till som jag missat :)

Det var allt för idag!
Skriv svar