Saab A 36, Broplan 1/72 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Saab A 36, Broplan 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Emil Lindberg skrev:"Skönt övermålade siffror på fenan"? Om det är krigstida märkning du är ute efter kan du nog måla över även flottiljsiffrorna och kronmärken på vingarnas ovansida, se http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... =40#p26149
Luddigt uttryckt av mig. Jag menade övermålade och påmålade. Dvs så som de gamla Lansarna på F 6 ibland såg ut på slutet.

Men bra, då vet jag att jag lugnt kan utelämna vingsiffror. Hade för mig att de förekom på AJ 37, men det kanske var AJS eller JA?
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Björn Fransson skrev: Möjligen kan jag tänka mig siffror på vingarnas ovansida, men antagligen inte, det blir lite i modernaste laget. De kom väl inte förrän på 80-talet?
Emil Lindberg skrev: Vita siffror på vingarna introducerades 1977 men användes nästan uteslutande på jaktplan. Även vita U, L, cirklar, halvcirklar och liknande hade ju använts dessförinnan men uteslutande på J 35. På attackkärror var väl övningsmärkning ovanligare och i de fall det förekom rörde det sig om märkningar i form av mer regelrätta fält (jag har medvetet bortsett från Ö68-märkningarna).
Björn Fransson skrev:Men bra, då vet jag att jag lugnt kan utelämna vingsiffror. Hade för mig att de förekom på AJ 37, men det kanske var AJS eller JA?
Aha, nu förstår jag lite mer vad du är ute efter. Samtidigt korrigerar jag mig själv en aning.
Enligt en teknisk order från november 1982 kunde/fick flygplan 37, oavsett version, i samband med övning märkas med stora vita siffror på vingarna, typsnitt Superstar 68 - alltså inte samma som på J 35. Men jag har bestämt för mig att jag har sett bilder på 37:a/37:or med vita Draken-vingsiffror. Och andra varianter… Dessutom har ju vita fält förekommit på flygplan 37 både före och efter 1982, t.ex Sydfront 1989.
Om JAG skulle byggt A 36 och velat ha övningsmärkning skulle jag nog satsat på fält, inte siffror eftersom det sistnämnda känns lite för modernt.

Apropå kruxet med FARA- och HUGG HÄR-märken kan man kanske komma en bit på vägen med dessa? http://www.rebell.com/fara-skyltar-aldr ... -1-48.html

Men var får man tag på gamla HUGG HÄR-märken i 1/72? Finns här någon som har några över?
Senast redigerad av Emil Lindberg den 15 apr 2014, 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Holmqvist
Kontakt:

Inlägg av Jan Holmqvist »

Björn Fransson skrev: Men var får man tag på gamla HUGG HÄR-märken i 1/72? Finns här någon som har några över?
Hur korrekta är de som finns till Airfix SAAB Draken i 1/72?
Det finns 8st på det arket.
mvh, Janne
IPMS Sydost
Björn Fransson
Kontakt:

Jan Holmqvist skrev:
Björn Fransson skrev: Men var får man tag på gamla HUGG HÄR-märken i 1/72? Finns här någon som har några över?
Hur korrekta är de som finns till Airfix SAAB Draken i 1/72?
Det finns 8st på det arket.
Sådär, de är lite väl tjocka, och det står inte ens Hugg Här på dem. Men de funkar i brist på bättre, jag har använt dem tidigare. Men mina är slut... Någon som har några att avvara? Fara-märken finns ju finfina från Maestro (jag har arket som Emil tipsar om), Hugg Här vore ett fint komplement. Max...? Robert...?
Jan Holmqvist
Kontakt:

Inlägg av Jan Holmqvist »

Hittar du inga Draken-dekaler lokalt där uppe så har jag...någonstans...

Kolla även Matchbox AJ 37, metallren F7-23.
Där finns 4st gulröda FARA-skyltar och två röda Hugg här med kvadratisk ram runt.
mvh, Janne
IPMS Sydost
Emil Lindberg

Jag har klurat på det här med HUGG HÄR-dekaler (jag tycker det vore synd att göra A 36:an för modern). På J 35 var HUGG HÄR-märkena på kroppen ca 110 mm i diameter, ovanpå vingarna ca 170 mm (och utan text). Det borde väl gå att hitta sådant lite varstans, eller i skrotlådan? T.ex från utländska kärror? Hur är det med alla gamla byggsatser av Tunnan?

Men Maestro borde ta fram sådana. Har de sagt A (tagit fram gamla FARA-märken) får de säga B. Och de har ju en väldans massa annat "bra att ha" till Draken, såsom tidiga luftintag och huvar - varför då inte löpa linan ut? Eller hinner RBD kanske före?
Emil Lindberg

Emil Lindberg skrev: Enligt en teknisk order från november 1982 kunde/fick flygplan 37, oavsett version, i samband med övning märkas med stora vita siffror på vingarna, typsnitt Superstar 68 - alltså inte samma som på J 35. Men jag har bestämt för mig att jag har sett bilder på 37:a/37:or med vita Draken-vingsiffror. Och andra varianter… Dessutom har ju vita fält förekommit på flygplan 37 både före och efter 1982, t.ex Sydfront 1989.
För att följa upp mina egna påståenden:

JA 37 37364, vid tillfället tillhörande F 17 tror jag, med vita Draken-vingsiffror
http://mediaportal.forsvarsmakten.se/fo ... 3C&sz=1024

SF 37 från F 17 med vita fält
http://mediaportal.forsvarsmakten.se/fo ... 3C&sz=1024
Björn Fransson
Kontakt:

Emil Lindberg skrev:Jag har klurat på det här med HUGG HÄR-dekaler (jag tycker det vore synd att göra A 36:an för modern). På J 35 var HUGG HÄR-märkena på kroppen ca 110 mm i diameter, ovanpå vingarna ca 170 mm (och utan text). Det borde väl gå att hitta sådant lite varstans, eller i skrotlådan? T.ex från utländska kärror? Hur är det med alla gamla byggsatser av Tunnan?
Sant, håller med. Har ett gäng Tunnandekaler från Airfix, men tyvärr är de så illa tryckta att det vita syns på tok för mycket. Problemet är att jag redan länsat skrotlådan på tänkbara substitut i samband med tidigare Drakenbyggen... Men jag ska leta vidare, har funderat vidare och tycker också att det vore synd om den blev för modern. A 36 känns sextiotal och bör bli så. Vilket ju också löser frågan om eventuella vingsiffror. Tror att jag har Matchboxarket kvar, som Janne tipsar om. Om det funkar, kan det bli så att jag nöjer mig med en uppsättning Hugg Här, så som det ser ut på Viggen.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Dekaler från Hellers Tunna tror jag ligger nånstans hemma, ifall det kan vara något. Jag har ingen koll på vad som finns på det arket ...
/ Robin
Azgaron
Namn: Håkan Ekberg

Inlägg av Azgaron »

Intressant bygge Björn! Håller på med ett själv och har väl gjort lite andra lösningar, men hade nog önskat att jag sett ditt bygge här tidigare.

Håkan
Skriv svar