Björn Fransson skrev:
Möjligen kan jag tänka mig siffror på vingarnas ovansida, men antagligen inte, det blir lite i modernaste laget. De kom väl inte förrän på 80-talet?
Emil Lindberg skrev:
Vita siffror på vingarna introducerades 1977 men användes nästan uteslutande på jaktplan. Även vita U, L, cirklar, halvcirklar och liknande hade ju använts dessförinnan men uteslutande på J 35. På attackkärror var väl övningsmärkning ovanligare och i de fall det förekom rörde det sig om märkningar i form av mer regelrätta fält (jag har medvetet bortsett från Ö68-märkningarna).
Björn Fransson skrev:Men bra, då vet jag att jag lugnt kan utelämna vingsiffror. Hade för mig att de förekom på AJ 37, men det kanske var AJS eller JA?
Aha, nu förstår jag lite mer vad du är ute efter. Samtidigt korrigerar jag mig själv en aning.
Enligt en teknisk order från november 1982 kunde/fick flygplan 37, oavsett version, i samband med övning märkas med stora vita siffror på vingarna, typsnitt Superstar 68 - alltså inte samma som på J 35. Men jag har bestämt för mig att jag har sett bilder på 37:a/37:or med vita Draken-vingsiffror. Och andra varianter… Dessutom har ju vita fält förekommit på flygplan 37 både före och efter 1982, t.ex Sydfront 1989.
Om JAG skulle byggt A 36 och velat ha övningsmärkning skulle jag nog satsat på fält, inte siffror eftersom det sistnämnda känns lite för modernt.
Apropå kruxet med FARA- och HUGG HÄR-märken kan man kanske komma en bit på vägen med dessa?
http://www.rebell.com/fara-skyltar-aldr ... -1-48.html
Men var får man tag på gamla HUGG HÄR-märken i 1/72? Finns här någon som har några över?