Hamnkran
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Hamnkran
Väldigt fint och välgjort kranbygge . //Lennart
Re: Hamnkran
Tackar.
Jag har pysslat lite med basplattan. Missade att ta WIP-bilder, men det är styrofoam-skiva med gipsgjutna gatstenar med en I-profil nedsänkt som räls. Wedgien med fartygssida är av kartongskivor som överlappar varandra samt knappnålar som nitar. En del detaljer saknas och slutlig vädring. Det blev lite mycket pigment så ev städar jag bort lite senare.
Arbete med figurer och stridsvagn pågår parallellt.
Jag har pysslat lite med basplattan. Missade att ta WIP-bilder, men det är styrofoam-skiva med gipsgjutna gatstenar med en I-profil nedsänkt som räls. Wedgien med fartygssida är av kartongskivor som överlappar varandra samt knappnålar som nitar. En del detaljer saknas och slutlig vädring. Det blev lite mycket pigment så ev städar jag bort lite senare.
Arbete med figurer och stridsvagn pågår parallellt.
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Hamnkran
Ingen anledning att städa bort pigment vad jag kan se. Det ser superbra ut.
En liten detalj. Repet som bildäcket hänger i ser väldigt rent ut jämfört med resten av basplattan. Lite gråbrun wash tror jag skulle göra susen där.
Uffe
En liten detalj. Repet som bildäcket hänger i ser väldigt rent ut jämfört med resten av basplattan. Lite gråbrun wash tror jag skulle göra susen där.
Uffe
Re: Hamnkran
Komplettera gärna moringarna med en "ters". En ters är en träpinne eller ett järnrör som satt fast i ögat i kajen med kedja och som användes för att förtöja fartygen ihop med moringen.
https://www.yumpu.com/sv/document/view/ ... mansbok/12
Däcken/fendrarna/stockarna sitter normalt fast i ögat till moringarna annars går inte dessa att använda till att förtöja i. Man måste kunna lyfta dem för att kunna trä en tross genom dem. Sitter däcken fast i moringen orkar man inte lyft upp moringen och säkra trossen med en ters.
I dagens moderna tider så används sällan moring med ters. Oftast har den typen av kajer "städats upp" och blivit promenadstråk. Även om inte moringarna tagits bort så finns det oftast ingen fastkedjad ters vid moringen längre. Men för tjugo, trettio år sedan var moring med ters ingen ovanlig syn på kajerna i de mindre hamnarna...
Vänligast / André
https://www.yumpu.com/sv/document/view/ ... mansbok/12
Däcken/fendrarna/stockarna sitter normalt fast i ögat till moringarna annars går inte dessa att använda till att förtöja i. Man måste kunna lyfta dem för att kunna trä en tross genom dem. Sitter däcken fast i moringen orkar man inte lyft upp moringen och säkra trossen med en ters.
I dagens moderna tider så används sällan moring med ters. Oftast har den typen av kajer "städats upp" och blivit promenadstråk. Även om inte moringarna tagits bort så finns det oftast ingen fastkedjad ters vid moringen längre. Men för tjugo, trettio år sedan var moring med ters ingen ovanlig syn på kajerna i de mindre hamnarna...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).