En hård västgöte... Special Hobby's AJ 37 (Färdig, sid 8)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Re: En hård västgöte (!)... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Stellan »

SK 37 måste vara den tvåsitsare som har det brutalaste utseendet.
Stellan Schroeder Englund
Björn G

Inlägg av Björn G »

Dags för en uppdatering. Efter många timmars arbete och mycket experimenterande ser hon ut såhär...

Bild

En närbild:

Bild

Sedan dekalering har jag kört ett lager himmagjord wash till, kört panellinjer, kompletteringsmålat, slipat, putsat, grisat ner, gnuggat och blekt. Har testat en enamelprodukt från Vallejo (engine oil stains?) för att simulera de vätskor som tränger ut ur panelerna på kroppen.

Kul är det, och jag börjar bli riktigt nöjd. Mest nöjd är jag med a) att jag vågar ta ut svängarna med mina experiment, b) att jag inte är rädd för att slipa ner och måla om i de fall jag inte är nöjd, och c) att ytskiktet fortfarande ser fint ut, trots alla vätskor och åverkan som jag utsatt det för! Därefter har jag lagt på ett lager mattlack (alclad clear kote). Tycker nästan den blivit lite väl matt, men har inte bestämt om jag skall ändra.

Bild

Eftersom det var svårt att ta bra bilder med vit bakgrund fick jag ta denna "flygbild" också. Här syns bättre hur matt hon blev.

Vrom, vrom! ;)

Bild
Björn G

Inlägg av Björn G »

Hälsicke! :o

Bild

Så går det när man börjar bli kaxig... Skulle bättra på det i mitt tycke något för nedsmutsade ljusgröna fältet ovanför anropssiffrorna på fenan, maskade lite snabbt, bestämde mig för att flytta tejpen något, och vips... så hade delar av siffrorna följt med...

Som tur är finns det fler siffror på arket. Något mörkare röd nyans, men det är knappt märkbart.

Men vad gick fel? Efter dekalerna lade jag ett solitt lager Alclad Aqua Gloss och lät härda i minst 24 timmar innan oljewash. Därefter torkade washen i minst tre dygn innan jag sprayade med Alclads matta Klear Kote. Och därefter var det minst 24 timmar före det att jag satte den förbenade kabukitejpen. Man tycker att de två lagren lack borde ha skyddat, men kanske gjorde jag något fel?

Jag tycker för övrigt Klear Kote-lagret känns lite konstigt (det är fortfarande lite klistrigt). Tips?
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Tröttsamt är bara förnamnet, jag har också gjort det där. Flera gånger...

Jag tror inte lacken hjälper så mycket utan det handlar bara om vidhäftning mellan dekalen och underlaget, är den dålig så kan det här inträffa. Jag upplever att dekalerna sitter bättre om man använder Micro Sol eller någon annan dekalvätska som "smälter" dekalen så att den fäster bättre i underlaget. Dessa vätskor har ju dock då andra risker som att de tenderar att ge sig på färg och lack...

Klarlack är en annan sak som alltid är problematisk. Jag hade en lång period när jag försökte polera färgen istället för att klarlacka, bara för att slippa sådant du beskriver. Nu är jag sedan flera år tillbaks till lacken igen men tycker fortfarande det är svårt och inte alltid blir som jag tänkt. Vilken tillverkare kommer Klear Kote från? Du körde inte Mr Paint nu när du använde de färgerna? Jag upplever Mr Paint som att de blir stenhårda, lacken borde vara bra då också tycker jag...

Inte mycket hjälp...

Hälsningar

Magnus
Fredrik L
Namn: Fredrik Lundvall

Inlägg av Fredrik L »

Wow! Ser mycket bra ut. Tummen upp!

Synd på dekalen! Jag har, ta i trä, aldrig råkat ut för detta. Jag använder alltid både Micro set och sol...

/Fredrik
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Trist med dekalen.
Det är nåt man har lärt sig efter flera fadäser av samma natur att aldrig sätta nån typ av tejp över en dekal. På sin höjd en post-it lapp. Annars blir resultatet nästan garanterat som du upplever nu.

Vad det gäller Klear-Kote så har jag samma erfarenheter med att det aldrig torkade ordentligt. Slutade med att jag blev tvungen att tvätta bort klarlacken när den inte hade torkat efter 2-3 veckor.
Kommer aldrig att köra med alclads Klear-Kote igen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Hej,
Jag kan trösta dig med att det är de mörkrödare nyansen som är mer rätt på den här kärran. Men när man tittar på bilder kan man ju fundera, de kanske blektes rätt mycket? Jag är rätt säker på att SH och SF på F13 fick flurocerande siffror efter ett tag. Kan tänka mig att SK på F4 också fick det eftersom det var jaktstandard (i övrigt en jaktflottilj). Men det där är lite lurigt, i synnerhet om man ska beakta hur det verkligen såg ut och inte hur det borde varit.

Bra påpekande jag kanske ska försöka vara tydligare på den punkten. Dayglosiffrorna i 48 blev inte alls så mycket "drag" i som jag hade önskat, det är mer som jag hade förväntat mig på 1/72-dekalerna, men de är tryckta av Cartograf och de har en speciell pasta som de trycker flurocerande nyanser med. Tjeckerna fixar tyvärr inte det.

Kanonfint bygge i övrigt! Var inte rädd för att höra av er till tillverkarna när sånt här händer, "de" brukar vara villiga att hjälpa till... Jag har ju också trampat på sådana där minor, till och med varit tvungen att köpa en ny modell bara för att komma åt dekalerna (som då visad sig vara omtryckta så nyanserna var inte de samma..)

Förresten är det inte lustigt att de flyger med RB 24J i yttre balkläge (syftar på bilden av F6 - 21), jag trodde inte de där var inarbetade/aktiva förrän AJS-modden? F6 var väl inte med på AJS-epoken? Eller kunde man skjuta RB 24 från R7H/V?
Björn G

Inlägg av Björn G »

Magnus: För mig var det en ny erfarenhet. Som tur är kommer jag att lösa det med andra dekaler.
Jag körde Alclads matta Klear Kote - och den är fortfarande klibbig!!!

Fredrik: Tack! Ps. Jag har kört både microset och -sol på dekalerna.

Johan: Vågar mig nog inte på att "tvätta bort" den (även om jag skulle vilja, hur skulle jag göra det utan att riskera att förstöra färgen?) Kommer nog testa att lägga ett lager Mr Paints "Super Clear Semimatt" över, så snart jag fått tag på den.

Bergwall: Tack!
Instuktionerna för dekalerna är inte helt glasklara, vilket kanske inte är så konstigt när man vill täcka upp så många individer, versioner, tidsåldrar... Inte helt lätt att lista ut vissa delar av målningen heller. När bytte man från gråa radarvarnare till svarta, när började man måla framkanten av vingarna och luftintag svarta, etc. Det var därför jag till slut valde att gå på ett referensfoto...
37108 var (enligt Stridsbergs bok) en individ som användes för utprovningen av AJS-systemet, så den skall ha flygit runt med RB 24j och RB 74. På de tre bilder jag har ser siffrorna ganska ljusa ut.
Jag har nu satt på de något mörkare röda. Tyvärr täckte de inte så bra (det svarta lyste igenom) så det får bli ytterligare ett lager. Tredje gången gillt! :D
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Ja, det är svårt att skriva allt. Det största problemet är att det blir så mycket information att det inte får plats eller att läsaren drunknar i information följden blir att man blir helt matt. Men det kanske jag ska lämna till er själva att avgöra? Det andra stora problemet är att det sällan är entydigt eller utan undantag. Framkanter etc infördes kanske på vissa håll eller flottiljer en viss tid medan det dröjde på andra. Det gick förmodligen ut tekniska ordrar om just det här exemplet men ni förstår säkert. Dessutom kan det vara både tidsödande och arbetssamt att forska fram ett svar, frågan är om arbetsinsatsen står i relation till vikten av informationen, men visst allt går att göra bättre.

Det viktigaste påpekande är dock att den röda inte är helt täckande. Det ligger vit i botten under de andra röda siffrorna ("dayglo") eftersom ljusa kulörer täcker sämre, men nu vet jag även detta. Väldigt viktigt inför framtiden.

Intressant om 37108.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Alltid givande läsning när du skriver något Robert. Man lär sig alltid något nytt om flygvapnet, någon enstaka flygplanstyp och individ... ...eller om dekaler. Tycker om att läsa dina inlägg mycket. Såväl frågeställningar som svar! Och jag uppskattat den information du förmedlar när det gäller dina dekaler. Att det finns möjlighet att bygga ett stort antal individer med olika histora är värdefullt inte minst för att bevara minnen och kunskap. Den tid du lagt ner på att forska fram underlag och svar är värdefullt och är av större värde än dekalerna i sig. Bara en sådan sak som filmen du fann rörande eventuella blå fenor på Lansen eller inte...

Vänligast / André

Björn...
Fantastisk arbete du gjort på din Viggen när det berör allt från bygge, målning till vädring. Och om jag får säga det så gillade jag de sönderflagade siffrorna på fenan även om det inte var så det var tänkt...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar