Churchill - bränslesläpet s13
-
Re: Churchill Crocodile - provpassning växellåda s5
Växellådan hade jag redan sett, däremot inte fläkthjulet. (Kanske har jag missat nån del av denna tråd.)
Riktigt imponerad av hur du fått till fläkthjulet. Runt och samtidigt en massa knepiga vinklar. Hatten av.
Uffe
Riktigt imponerad av hur du fått till fläkthjulet. Runt och samtidigt en massa knepiga vinklar. Hatten av.
Uffe
Stort tack för vänligheten, Ulf, jättekul att det gillas!
Fläkthjulet finns beskrivet lite mer i detalj på sida 1 av den här tråden. Det är inte riktigt färdigt ännu, återstår lite nitar och annat, men 90% klart i allafall.
Fläkthjulet finns beskrivet lite mer i detalj på sida 1 av den här tråden. Det är inte riktigt färdigt ännu, återstår lite nitar och annat, men 90% klart i allafall.

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Hej Sven,
Fantastiskt arbete
man blir blek av avund!
Boris
Fantastiskt arbete

Boris
Otroligt snyggt scratchat Sven. Jag gillar verkligen dina detaljeringar. Som jag sa på C-4. Jag väntar ihärdigt på en nytt Svenbygge på utställningsbordet! 

Hej Boris!BGB skrev:Hej Sven,
Fantastiskt arbeteman blir blek av avund!
Boris
Stort tack för de vänliga orden, mycket roligt att det gillas!

Hallå Henrik!Henrik R skrev:Otroligt snyggt scratchat Sven. Jag gillar verkligen dina detaljeringar. Som jag sa på C-4. Jag väntar ihärdigt på en nytt Svenbygge på utställningsbordet!
Stort tack till dig också! Jättekul att se dig (och dina suveräna byggen) i helgen, ber om ursäkt att jag nästan sprang förbi dig utan att hälsa i korridoren.
Skall försöka bli klar med något nästa år, men med min långsamma byggtakt vet jag inte vad jag vågar lova

"Svenne-Kongo"
Churchill Crocodile - forts transmission s6
Hej igen!
Känns som länge sedan jag lade upp lite bilder, det har gått lite långsammare de senaste två veckorna.
Senaste uppdateringen handlar mest om bränslepåfyllning!
Churchill hade inga externa påfyllningslock, utan man fick öppna upp transmissionsluckorna och fylla på genom två stycken "trattar" med lock på vardera sida om vagnen.
Trattarna tillverkades av pc-stav med diameter 4mm på följande vis:
1. Spetsen på staven rundades av (slipades) till formen av ett halvklot. Detta gjordes fyra gånger, två gånger för trattarnas botten, och två gånger till locken.
2. Stavdelarna till trattarna (7mm långa) borrades ur för att göra dem ihåliga, sedan monterad det in etsat nät inuti röret. Nätet ser grovt ut i bilderna, men tro mig, det är litet i verkligheten
3. Locken frästes ur på insidan för att få till den konkava formen.
4. Locken limmades fast på tratten och vingmutter till locket limmades fast på motsatta sida.
"Step by step" bilderna nedan:

Jag hade redan monterat främre brandväggen i mitt senaste inlägg för ett par veckor sedan, men fick sedan feedback från en Churchill-kunnig att den var för långt fram. Detta har nu åtgärdats, axeln på växellådan kortats av och brandväggen har fått ytterligare detaljering:

Provpassning av bränsletratten:

Å så har scratcharbetet påbörjats även i stridsutrymmet. Upptäcker tyvärr att mycket av resininteriören till stridsutrymme och torn inte riktigt håller måttet, och då är det lättare att starta om och bygga det hela med vitplast istället.

Det var allt för den här gången, tack för titten!
Känns som länge sedan jag lade upp lite bilder, det har gått lite långsammare de senaste två veckorna.
Senaste uppdateringen handlar mest om bränslepåfyllning!
Churchill hade inga externa påfyllningslock, utan man fick öppna upp transmissionsluckorna och fylla på genom två stycken "trattar" med lock på vardera sida om vagnen.
Trattarna tillverkades av pc-stav med diameter 4mm på följande vis:
1. Spetsen på staven rundades av (slipades) till formen av ett halvklot. Detta gjordes fyra gånger, två gånger för trattarnas botten, och två gånger till locken.
2. Stavdelarna till trattarna (7mm långa) borrades ur för att göra dem ihåliga, sedan monterad det in etsat nät inuti röret. Nätet ser grovt ut i bilderna, men tro mig, det är litet i verkligheten

3. Locken frästes ur på insidan för att få till den konkava formen.
4. Locken limmades fast på tratten och vingmutter till locket limmades fast på motsatta sida.
"Step by step" bilderna nedan:

Jag hade redan monterat främre brandväggen i mitt senaste inlägg för ett par veckor sedan, men fick sedan feedback från en Churchill-kunnig att den var för långt fram. Detta har nu åtgärdats, axeln på växellådan kortats av och brandväggen har fått ytterligare detaljering:

Provpassning av bränsletratten:

Å så har scratcharbetet påbörjats även i stridsutrymmet. Upptäcker tyvärr att mycket av resininteriören till stridsutrymme och torn inte riktigt håller måttet, och då är det lättare att starta om och bygga det hela med vitplast istället.

Det var allt för den här gången, tack för titten!
Senast redigerad av SvenYoung den 14 nov 2016, 09:52, redigerad totalt 2 gång.
"Svenne-Kongo"
-
Re: Churchill Crocodile - forts transmission s6
Underbart att följa detta bygge.
Klart inspirerande.
Kämpa på!
Uffe
Klart inspirerande.
Kämpa på!
Uffe
-
Oj, det blev riktigt bra! Jag upplever det som väldigt svårt att få till rundade detaljer vid scratchbyggen, men du har lyckats bra med det.
(Säger inget, sitter bara och skakar på huvudet.)
Stellan Schroeder Englund
Ulf, Joakim och Stellan: tack för vänligheten. Kul att det gillas!
Tycker det är jättekul att ni fortsätter att följa bygget, trots att uppdateringarna kommer långsammare än jag hade önskat.
Joakim, jag håller med dig - rundade delar är aningen svårare än raka vinklar, det är kul med utmaningar!
Tycker det är jättekul att ni fortsätter att följa bygget, trots att uppdateringarna kommer långsammare än jag hade önskat.
Joakim, jag håller med dig - rundade delar är aningen svårare än raka vinklar, det är kul med utmaningar!

"Svenne-Kongo"