2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72 - Hobbybossen klar, bilder sid 6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: 2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Ägnade gårdagkvällen åt att skapa förutsättningar för öppen huv. Det komiska är att detta är det tredje bygget av fyra på sistone där jag planerat stängd huv men där olika tillkortakommanden hos modellen tvingat mig att göra den öppen (de andra två är min MiG-21UM och Su-9:an, medan min finska MiG-15 var tänkt med öppen huv från början). Inte helt enkelt när modellen är lackad, vädrad och klar och landställ och last är monterade... Men utmaningar är alltid kul. Blev klar så sent att jag inte orkade leta fram kameran, så ni får nöja er med en mobilbild.

Bild

Det jag gjort är att montera en vägg mellan fram- och baksits (hade varit liiiiite enklare att göra innan allt var monterat, men all lättja slår tillbaka på en :) ) fixat till sargen och slängt in diverse slangar och andra smådetaljer, bland annat en liten hacka, i själva cockpiten. Dessutom - icke plåtat - har jag pimpat upp de påvra stolarna med dynor och lite andra detaljer. Bälten är på gång, bild kommer kanske ikväll. Huven är också tillfixad för att insidan ska tåla betraktande - sedan bilden togs har jag även lagt till den lilla balken i mitten och en spegel. Nu är det faktiskt snart bara vindrutetorkaren kvar!

Som synes följer Tarangus-Bulldogen med som bonus. Även den ska bli klar till lördag. Men det borde inte vara några problem om allt går som det ska på slutet. Och det brukar det väl göra, va? :)
Fredrik L
Namn: Fredrik Lundvall

Inlägg av Fredrik L »

Jäklar vad bra det blir!

Lustigt hur en sån "liten" sak som huvens form, kan påverka helhetsintrycket. jämförde lite bilder jag googlade fram lite snabbt, och kan det vara så att framdelen, dvs framrutan är lite för lång? Hur som helst har det varit kul och intressant att följa tråden.

/Fredrik
Björn Fransson
Kontakt:

Ja, det kan mycket väl vara så att det är en del av problemet. Även om bilden på den obyggda Lansen luras lite eftersom glasdelen även innehåller den del av kroppen som går upp framför frontrutan. Men jag tror att felet är en kombination mellan en något för lång framruta och att HB:s huv har en för mjuk övergång mellan lutning framåt och lutning bakåt. Det ska vara en lite mer distinkt "knäck" som dessutom sitter lite längre fram än där HB:s övergång sitter. Svårt att förklara i ord, men på denna bild av detta eminenta Tarangus-bygge (inte min, alltså):

Bild

och Hobbyboss:

Bild

Men det är svårt att se, jag är fortfarande inte helt säker på att det är detta som är problemet.
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Den här byggtråden skulle ha varit försedd med varningstext redan från början. "SVENSK BYGGARE MED FÖRKÄRLEK FÖR LANSEN VARNAS".
Ett bygge helt i min smak och med sedvanlig "Franssonsk Finess " så blir det ju skitsnyggt. Man får ju lust att bara rensa byggbordet och slita fram en 32:a, bums.

Alla modeller förtjänar att byggas med öppen huv så för min del ser jag inga som helst negativa effekter av det.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Björn Fransson
Kontakt:

Nicklas Karlén skrev:Den här byggtråden skulle ha varit försedd med varningstext redan från början. "SVENSK BYGGARE MED FÖRKÄRLEK FÖR LANSEN VARNAS".
Ett bygge helt i min smak och med sedvanlig "Franssonsk Finess " så blir det ju skitsnyggt. Man får ju lust att bara rensa byggbordet och slita fram en 32:a, bums.

Alla modeller förtjänar att byggas med öppen huv så för min del ser jag inga som helst negativa effekter av det.

Nicklas
Man tackar! När det gäller öppen huv har du ju förstås helt rätt. Dock kan man som lite lat byggare spara tid på att ha den stängd. Men som synes blir ju resultatet oftast omvänt, det blir till att lägga mer tid i alla fall i slutänden när man väl ångrat sig. :)

Att bygga med öppen huv har dessutom den enorma fördelen att man slipper obehagliga överraskningar med skräp innanför när man väl maskar av det hela.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Du har skapat dig en stil som verkligen fångar looken på flygvapnets gröncamo, Lansen känns väldigt spot-on! Du är dessutom irriterande produktiv men det kan vi bråka om en annan gång...

Hälsningar

Magnus
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Med min Tunna färdig så är det dags att fördjupa sig i det här bygget så att inspirationen rinner till.
Björn Fransson
Kontakt:

magnusf skrev:Du har skapat dig en stil som verkligen fångar looken på flygvapnets gröncamo, Lansen känns väldigt spot-on! Du är dessutom irriterande produktiv men det kan vi bråka om en annan gång...

Hälsningar

Magnus
Tackar! Jo, jag kan väl säga att jag jobbat en del med det, det är en gammal vision att lyckas få till detta. Är inte 100% nöjd ännu, men det kommer. Lite utmanande är att Bulldoggen inte ska skildra samma slitningsgrad, så jag fick blanda om receptet en hel del innan jag blev hyfsat nöjd.

Och produktiviteten... Den är nog en förutsättning med tanke på alla idéer som dyker upp. Dessutom kommer det ju så förbålt mycket spännande modeller just nu. Och ovanpå det har jag ju ingen som helst disciplin på att bygga det jag tänkt mig. Men nästa projekt blir en östtysk MiG-19, det har jag verkligen lovat mig själv. Fast med tanke på hur mycket tid som krävts för att spurta hem dessa två, tror jag att jag för familjefridens skull ska hålla mig borta från hobbyrummet ett tag. I alla fall minst en vecka. :)
Björn Fransson
Kontakt:

Ett bonusinlägg: Här är de färdiga stolarna och en jämförelse med Tarangus. Alla fyra är alltså i 1/48 med samma förebild. :?

Bild

Slutresultatet kommer alldeles strax...
Björn Fransson
Kontakt:

Re: 2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72 - Hobbybossen klar, bilder sid 6

Och då var den klar. Några timmar innan det var dags att styra kosan till AIM limmade jag dit det sista.

Bild

Bild

Bild

Bild

Det mesta är ju redan dokumenterat. Men de sista momenten var en omgång med torrpastell lite här och var, för att smutsa ner det hela ytterligare.

Bild

När allt är färdigbyggt kvarstår mitt omdöme från tidigare: Helheten har vissa brister medan detaljerna ofta är riktigt fina. Landningsljusen och utblåset är två exempel.

Bild

Bild

Den lilla stötdämparen längst bak på bakkroppen är annorlunda än i Tarangus låda - men korrekt ändå. Det här är den senare varianten. Och lasten under vingarna är helt okej den med:

Bild

Bild

Bild

Bild

En av få detaljer som är fel är att antennen bakom huvudställsbrunnen har fel form i lådan (märkligt nog, eftersom den ska se ut som alla andra...). En överbliven Draken-antenn plockades från skrotlådan.

Bild

Frontrutans pansarglas fixades till med lite grönt.

Bild

Bild

Okej. Vad blir då slutomdömet? Är den värd att satsa på? Mitt svar är ja. Visst finns felaktigheter, men flera av dem är ganska lätta att fixa till. Storleksskillnaden i cockpit t ex, märker man först när man jämför den med Tarangus. Och det som inte är lätt tillfixat, är sådant som egentligen bara de värsta Lansen-niträknarna lägger märke till. Och eftersom jag räknar mig själv till den kategorin och ändå tycker att det här ser ut som en Lansen, borde det rimligtvis innebära att de flesta andra också gör det. En del av minustecknen kompenseras dessutom av att den är väldigt lättbyggd.

Bild

Däremot är det ingen billigare lösning än Tarangus. Aftermarketdekaler är ett måste och dem inräknat, sticker priset iväg över Tarangusnivån. Och som jag skrivit tidigare: Den som vill bygga en perfekt Lansen har fortfarande bara ett alternativ: Tarangus. Den som däremot vill få ihop en hygglig Lansen utan större jobb, kan definitivt lägga några timmar på denna. Men en aftermarkethuv hade inte skadat. Hallå, Max?

Och för min del var det bevisligen en lyckad satsning eftersom den tog hem 1/48-jetklassen på AIM. Det trodde jag definitivt inte när jag drog igång det här projektet!

EDIT. Har fixat till bilderna, de blev väl mörka tidigare. Dessutom har det turkosaktiga en benägenhet att bli väldigt grönt i blixtljuset. Förhoppningsvis blev det bättre nu.
Senast redigerad av Björn Fransson den 08 sep 2016, 15:50, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar