Lok bygge"Nu med färg sid 26 "

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack Lars !
Har dessvärre endast en skalperad fraulein" för tillfället 49 mm hög utan skalp som är monterad. Jag har fått 4 mm för stor spårvidd tyvärr , men det kan jag leva med. När ångpannan kommer på plats och den blir inklädd med gångborden på sidorna så kommer det inte att störa nämnvärt.//Lennart
Bild
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Det var ju inte så stort som jag trodde! kan ett lok se sött ut? eller är det den tjusiga skalgumman som färgar bilden?

Keep on scratching!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Nej, det är inte så jättestort, 235 mm utan tender ! Men det är mycket kvar som sagt. Det där stagen som sitter längs karossens ovansida skall ju senare in i ångpannans bakre sida via krökar. Kan ett lok vara sött ? Ja allt är upp till betraktaren , så det kan det säkert vara :) //Lennart
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Det ser ut att bli riktigt mäktigt, Lennart! Nu börjar det ju dessutom se ut som ett lok också. ;)
Lars Befring skrev:kan ett lok se sött ut?
Åh, du skulle se färgprofilerna på de lok som användes i militärtjänst under inbördeskriget! Färggranna som jaktkärror under första världskriget, fast med ÄNNU MER bling i form av mässingsdetaljer och dekorativa konsoler.
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Andrea har ju ett sånt där CW lok tror jag , med 7 figgar eller nåt ? Det är precis som du säger Joakim, och det fanns tydligen ingen hejd på hur man målade, och innovationerna och variationerna på blinget" var hur många som helst. 4-4-0 började ju konstrueras 1836 och tillverkades i 25 000 ex
i flera variationer. Det lok jag bygger är egentligen från år 1900 , alltså en generation 2. Men jag ville först och främst INTE" bygga ett lok med "Disney skorsten" som är en stor ful klumpig tratt som ser större ut än loket i sig. Utan den variant jag tycker är vackrast och då blev det en senare variant.
Tack Joakim //Lennart

Bilden visar hur mitt lok ungefär skall se ut !
Bild
Senast redigerad av Lennart 12 den 01 feb 2016, 16:58, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Jocke! SHOW ME THE BLING!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt!
Kul att följa bygget.
Uffe
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag tycker just att de äldre 4-4-0 med jättetratt till skorsten är charmigast. :D Har övervägt att scratchbygga ett sådant i 1/72, men känner mig inte riktigt mogen för det ännu. När jag väl börjar så släpps den väl som injektionsgjuten modell också... ;)
Lars Befring skrev:Jocke! SHOW ME THE BLING!
Påminn mig inför nästa möte, så tar jag med mig färgprofilerna. Alternativt så bjuder du över dig själv på fika/modellbygge hos mig, så kan vi även gotta oss åt de tjogtals svart-vita fotografier jag har.
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Tack Ulf, kul att höra !
Härligt att smaken är delad Joakim :) Det är väl inte omöjligt att någon tillverkare skull komma på tanken att göra en modell i framtiden ?
I min loksamling HO har jag bl.a 1907 år version av 4 4 0 i Great Northerns målning, ett av mina favorit lok. Jag är ju även mycket förtjust i Mikadon"
loket som Baldvin byggde för Japan, men som även blev en arbetshäst i Usa. Har flera olika amerikanska järnvägsbolag på det loket , men Chesapeake
Ohio " The George Washington " är nog favoriten . Modellen börjar vara en raritet idag. Och en annan favorit i min samling är den norska versionen av det Tyska BR 63 loket. Norge köpte ett 70 tal lok från Tyskland och det var i tjänst ända in på 70 talet. Sista bilden är ett lok i din smak tror jag, med Mega Samovar "och allt "Men som sagt, det är kul med ånglok :D
//Lennart
Bild
Bild
Bild
Bild
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Wow! Vilka vackra lok.
Uffe
Skriv svar