SMS Seydlitz. Färdigställd! Sid 8.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

Re: SMS Seydlitz. Klart skepp för vädring! Sid 5.

Inlägg av Henrik R »

Förbenat snyggt. Pillet är grymt
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: SMS Seydlitz. Mastbygge sid 4.

Inlägg av SvenYoung »

Ulf Lundberg skrev:Tack alla!

Sven. Det är en vanlig hålpipa, eller om det heter huggpipa, som jag köpt på Klas i Skogen. Kvalitet halvbra....
Egentligen är det nog bäst att gå till en proffsjärnhandel och fråga om de har en sats.
Be att få titta på verktygens eggar för att kolla om de är snyggt slipade, kanske till och med provhugga en liten plastbit.
Du vet hur meningslöst det är att köpa halvbra verktyg.

Uffe
Tack för upplysningen, Ulf! Jag söker alltid bra verktyg som kan göra lite större cirklar och runda hål. Punch and die satserna går bara upp till en viss (ganska liten) storlek. Skall kolla efter lite hålpipor i olika storlekar.

Åter till bygget: fantastiskt fint arbete hela vägen, njuter verkligen av detta.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Allt mer framträder Seydlitz vackra former. Härligt!
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Vad är Lycka? Stora filosofer har sysselsatt sig med den frågan, men jag kan här leverera ett enkelt och handfast svar:
Lycka är att framgångsrikt genomföra av något, som man inte var säker på att man skulle klara av, t:ex att förse modellen av SMS Seydlitz med torpednät.

Äventyret började med att undertecknad gick en runda i Berlins sybehörsaffärer för att hitta ett lämpligt garn. Ett lovande garn inköptes till ett lågt pris.

Bild

Lämpliga längder av garnet kapades till och doppades i utspätt vitlim.

Bild

Längderna hängdes att torka med vikter i ändarna, för att dra dem raka. För att ha utrymme att misslyckas, gjordes sex stycken.

Bild

Medan de torkade riggades torpednätsbommarna.

Bild

När limmet torkat målades garnet/torpednätet i grå och rostbruna nyanser. Det visade sig att garnet hade en textur som påminde om ett ihoprullat nät. Torpednäten var gjorda av sammankopplade ringar, ungefär som en storskalig ringbrynja. Därefter tränsades ( dvs en rad överhandsknopar) nätrullen med svart flugbindningslina. Egentligen hölls näten ihoprullade med kätting, men skalenlig kedja finns inte att få tag på, så lina, motsvarande vajer, fick duga.

Bild

Nätrullarna limmades sen på plats med utspätt vitlim

Bild

Alltihop blev rätt på första försöket och resultatet motsvarar alla mina förväntningar.
Detta är lycka!
Eller i alla fall en variant av lycka.

På återseende,
Uffe
Stellan
Kontakt:

Re: SMS Seydlitz. Vad är Lycka? Svar sid 6. (Varning, djupt inlägg)

Inlägg av Stellan »

Aaahh! Så fiffigt. Kul att se något annorlunda hittas på. Är du först med att simulera dylika nät eller florerar det en uppsjö av mer eller mndre lyckade försök?
Stellan Schroeder Englund
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Klurig lösning Ulf, och fint genomfört av anrättnigen" //Lennart
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Stellan skrev:Aaahh! Så fiffigt. Kul att se något annorlunda hittas på. Är du först med att simulera dylika nät eller florerar det en uppsjö av mer eller mndre lyckade försök?
Det är inte många som bygger modeller av VK 1 fartyg så några uppsjöar är inte att tala om.
Byggpolarn Daniel byggde Flyhawks Derfflinger i 1:700 och gjorde sina nät av hårt hoprullad pappersservett. Jag trodde inte det skulle funka i den här skalan. Har nåt minne av att jag sett någon göra torpednät av garn eller snöre så det var min utgångspunkt.
Först trodde jag runt skosnöre skulle funka men de jag hittade hade för grov textur. Sen var det en kombination av tur och erfarenhet. Tur att jag hittade just det här garnet. Erfarenhet att doppa det i vitlim. Tur att luddet på garnet drogs in när vitlimmet torkade osv.

Uffe
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Lysande bra lösning på detta, Ulf. Kan bara hålla med om att när man hittar en lösning på ett utmanande byggproblem så är det verkligen lycka!

Snyggt jobbat!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Vitlim duger till mycket. Oluddnig av textilier och trådar kan man göra med bivax också.
Stellan Schroeder Englund
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Vilket smart lösning! Jag är mycket imponerad över resultatet, det ser ju verkligen ut som ett ihoprullat torpednät!
Om jag någon gång, mot förmodan, skulle få för mig att bygga ett fartyg från 1:a VK ska jag komma ihåg denna teknik. :D

/Gabriel
Skriv svar