1920-talskavalkad! (Austin färdigställd s.6.)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: 1920-talskavalkad! (Austin klar för målning, s.5.)

Inlägg av Lennart 12 »

Kreativ fin mekanik " Snyggt gjort //Lennart
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack Lennart!
Ulf Lundberg skrev:Jag gillar ditt genusperspektiv.
En sån här underbar och komplicerad skapelse är naturligtvis feminin och tilltalas "hon"
Givetvis! Både bilar och fartyg brukar ju traditionellt benämnas som honor, och detta ser ju ut som en blandning mellan en lastbil och en kryssare.
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

:lol: Vilken mix //Lennart
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Härlig detaljering, Jocke! makalöst att du ens kan se vad du håller på med i den skalan!

På med färgen nu! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Joakim Hultman

Tack Sven! Ännu ett tag ska väl mina ögon klara av att se vad jag sysslar med. :)
Joakim Hultman

Bild

Som synes har hon fått lite färg, ett namn och lämpliga slagord! Lite chippning har jag hunnit med också.
Ukrajnets, som hon heter, betyder "ukrainaren" på svenska. Som en rysk vän förklarade för mig; Because Russia and the Ukraine were besties back then. :D

Hjul och band är ännu bara lösställda. Härnäst väntar sidenmatt lack och därefter oljefärger. Jag tänker mig subtila stråk av antingen sandbeige eller ljusare grå som rinner ned längs sidorna på fordonet. Tankar och förslag kring det?

Övrig konstruktiv kritik välkomnas även, nu innan jag förklarar den färdig.
Lennart 12

Re: 1920-talskavalkad! (Austin, nu i färg! s.6.)

Inlägg av Lennart 12 »

Fina detaljer du gjort //Lennart
Joakim Hultman

Tack Lennart!
Joakim Hultman

Då så, nu är monstret färdigställt!

Jag lekte runt lite med oljefärger och pigment, och tycker att resultatet blev ganska bra ändå.

Bild
En rysk vän översatte texten åt mig. Meningen till vänster om förarhytten lyder "ALL MAKT ÅT SOVJETERNA" medan namnet Ukrainets, vilket betyder "UKRAINAREN", står skrivet på både vänster och höger sida om fordonet, och dess front.

Bild
"Ukrainets" deltog i det misslyckade anfallet mot Polen 1920, där hon slogs ut av en polsk pansarbil i Zhitomir-regionen. Polackerna bärgade och reparerade henne, varefter hon fick ett nytt namn och tjänstgjorde i den polska armén i flera år därefter.

Bild

Bild

Och med detta får jag lov att avsluta 1920-talskavalkaden, som i slutändan inte kom att utgöras av mer än två färdigställda modeller.
Jag hade planer på att härnäst scratchbygga en tachanka från samma krig, d.v.s en hästdragen vagn med Maxim-kulspruta på. Men det hinns inte med nu. 08 Open står för dörren.

Men visst var det lämpligt att det blev två fordon från ryska inbördeskriget, från var sin sida om de stridande parterna!
Tack för alla uppmuntrande ord!
Lennart 12

Re: 1920-talskavalkad! (Austin färdigställd s.6.)

Inlägg av Lennart 12 »

Mystisk men läcker , var stödhjulen standard, eller är det din innovation ? Lennart
Skriv svar