Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
M-eson
Namn: Mats Eriksson

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Och sedan gick allt åt h-vete!
Bild
Förskitigt försiktigt förde jag över dekaerna uppervingen, förbehandlat med Micro Set., lite sprickor och flagor, men det tänkte jag att det kanske går att fixa till. Sedan noterade jag att det inte direkt smet år om underlaget utan var väldigt stela, försiktigt försiktigt på med lite Micro Sol och första dekalen fullkomligt exploderade i småskärvor som direkt kladdade fast på penseln.
Bilden är tagen precis när jag gett upp och inser att det här kommer inte fungera. Jag lyckades få bort resterna utan att helt kvadda målningen.

Jag har börjat leta efter nya dekaler på nätet, men har ännnu inte hittat någon Albatros is skala 1:48 och än mindre den röde baron jag bygger. Om någon har tid och lust att hjälpa mig i mitt letande så är jag väldigt tacksam för det.
Lätt deppigt.
/Mats E
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson

Inlägg av M-eson »

Lite snett är inte lätt...
Har nu gått med i den lokala IPMS klubben i Pittsburgh och skall försöka ställa ut det här åbäket den 25 mars. En klubbmedlem hade dubbletter på ett dekalark med de stora korsen och förbarmade sig över mig så nu är dekaleringen i full gång.
Jag har mycket att lära på det här området också märker jag. De stora korsen är av märket aeroscale och var en dröm att arbeta med. Med Micro Set under dem kunde jag i lugn och ro få dem på plats.
De små dekalerna är orginal och på rodret undvek jag Micro Set för att jag misstänkte att det gjorde dem skörare. Var ett litet "Varm plats" att få dem på plats för plötsligt sög de bara fast i underlaget och gick knappt att rubba. De sitter förstås inte som jag ville.
Med de små korsen på kroppen testade jag med liiiite Micro Set för att få lite spelrum i placeringen. Ena dekalen hamnade där jag ville, medans den andra började falla sönder när jag försökte justera den med följd att den sitter tokfel.
Nu är det inte bara dessa saker som skulle kunna förbättras på den här modellen varvid jag bestämt mig att helt enkelt bygga den klar och ta med mig lärdomarna till nästa modell, där jag också känner mig sporrad att hålla ett bättre tempo.
Lite bilder. Skall lacka på de vita korsen innan de svarta korsen kommer på.
Från vänster.
Bild
Från höger
Bild
Vilken sida är har minst sneda dekaler?
För ser man modellen bara från sidan känner jag mig ändå ganska nöjd med den.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Motgångar är del av modellbygge.
Dessbättre går det mesta att fixa.
Snyggt jobbat.
Uffe
M-eson

Inlägg av M-eson »

Tack Uffe
Det blir bättre och bättre ju mer jag bygger, måste bara få ett jämnare tempo så man inte glömmer olika moment mellan det man gör dem.
/Mats
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Dutta lite vatten innan du lägger på dekalen så kanske den glider lättare om du måste justera. Sig bort överskott med hörnet på lite toapapper så rubbas inte dekalen ur sitt läge. När du är helt säker på att dekalen ligger som önskat pressar du pappret över hela dekalen.
Stellan Schroeder Englund
M-eson

Inlägg av M-eson »

Tack Stellan, jag skall testa med det.
Tror jag skall ägna kvällen med att ta bort det högra korset på kroppen (om det är möjligt) som hamnade alldeles för högt upp. Då får jag chansen att testa med vatten under dekalen.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Mats! Det är inte så lätt att få dekaler i rätt position på rundade ytor, det finns inga enkla referenser att hålla sig i. Det är ett fint bygge, hoppas du löser problemen!

Hälsningar

Magnus
M-eson

Inlägg av M-eson »

Tack för de lugnande orden Magnus. Jag testade med vatten och det hjälpte faktiskt.
Nu har jag fått dit de svarta korsen på övervingarna och skrapat bort och grundat med ett nytt vitt kors på högersidan.
Bild
Övning övning övning. Om jag bygger nästa modell lite snabbare så kanske jag kommer ihåg hur det känns att lägga på dekaler. Nu har jag ju ett par överblivna från Albatrossen, så jag kanske kommer ihåg att öva med dem innan det blir dags nästa gång :-)
Snart dags för propeller och spinner och den sista fotoetsen, kanske hinner bli klar innan lördag.
M-eson

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron(klar sid 6)

Inlägg av M-eson »

Äntligen klar, ett par timmar innan tävlingen. Bra med deadlines ibland, för det har tagit väl lång tid att bygga denna modell.
Ett par snabbt ordnade bilder.
Bild
Bild
Bild
Bild
Nu vidare till nya modeller.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ser fint ut det där. Ondskefull och glatt sprallig i det röda på en och samma gång.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar