Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år" nya bilder sid 10

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

Re: Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år"

Inlägg av Henrik R »

Tack Lennart! Kul att du gillar den.

Men nu kommer det roligaste, jag ska börja med dioramaplattan nu. Jag börjar med Hässlöbanan! :-)
Lennart

Inlägg av Lennart »

Kör så det ryker Henrik/ Lennart
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jaha! då inledes dioramat för F1 Hässlö i början av 80-talet. Jag försöker i stora delar replikera Hässlös "betongplattor" som hässlö flygfält är byggd av, Inte själva landingsbanan då, utan allt runt omkring.
Jag hittade inte direkt någon bra bild som representerar dessa men på Lae:s blogg hittade jag en bild där detta syns klart och tydligt.
Bild från Lae.blogg.se
Bild

Hur som helst, så började jag bygget, med basen och hur "viloplatsen" för Adam Gul 62 skulle se ut.
Bild

Sen lite färg och lite funderingar kring betongplattorna, så blev det till att fräsa spår.
Bild

Sen in med grönsaker i mellan betongen! se till att betongen får den här solblekta och lite grova ytan.
Bild

Måste genast prova om 62:an gillar sin uppställningsplats.. Det gör den!
Så här i efterhand så kanske jag skulle ha gjort plattan 120cm lång istället och något bredare. Men man vill ju oxå att dioramat ska vara hanterbart.
Därför nöjer jag mig att varje J35:a får ca 33 X 40 cm vardera.

Bild

Stay tuned för nästa upd.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Ok, så här på ålderns höst, så såg jag till att ge grönsakerna lite mer liv och jag tror jag fått storleksordningen på stenarna i "dungen".
de mobila tank och starageggatet ska så en bit in på terrängen tänkte jag.

Bild
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Tjusig platta hörru :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jag tror det här kan bli bra Janne! :-)

Oj, jag måste på nått sätt lösa telekommunikationen och tankaggregaten.
Är det någon som vet om det finns "Puggar" i 1/48?
Jag antar att Puggen är kopplad till bränsleledningen till cisternen. Men är det bränsleledningen i närheten av uppställningsplatsen? Man vill ju att det här ska SE bra ut. :-)
Sen det viktigaste, var exakt sitter "tanklocket" på J35? vid höger hjulhus?
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

"Jag tror det här kan bli bra" Det här BLIR bra Henke! Attans vad snyggt du får till det. Bara att buga och ta av hatten!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Ja, men att göra saker utifrån egna tolkningar brukar inte bli så bra :-) Jag försökte återskapa pumparnordningen. inkl pugg, Fick scratcha vad jag sett från bilder. Är väl halvnöjd, vädra en del och så men men..

Det är ju inte lätt direkt det här.

Bild

Bild

Bild
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Förlåt om jag tjatar på er med bilder på mitt Diorama. Men jag tror jag kommit halvägs med Hässlö F1, Det ser inte såå tokigt ut nu :-).
Det ska till "däckspår" från uppställningsplatsen till taxbanan typ och grönsaker i spåren.. Skita ned marken lite helt enkelt med olja.

Bild

Bild
Lennart

Inlägg av Lennart »

Det ser bra ut Henke.Men tror du skulle göra vegetatioen på marken i en annan grönfärg,mera gräsaktig om man säger så.Snyggt byggt/Lennart
Skriv svar