Eduard 1/72 Hellcat Mk 1

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
aln63
Namn: Anders Lindgren

Re: Eduard 1/72 Hellcat Mk 1

Inlägg av aln63 »

Hej Magnus,
Jag måste fixa min cirkelskärare som blev slö och började ge väldigt fula mallar. Robin hade en idé som jag tänkte jobba med. Det går ut på att försöka fästa ett skalpellblad på passaren. För att fixa det måste jag få tag på skruvar som med mycket liten diameter.
Tyvärr är jag lite otålig av mig och ville inte vänta på att passarproblematiken lösts.
Jag måste dock säga att dekalerna gick på bra.

Anders
aln63

Re: Eduard 1/72 Hellcat Mk 1 (klar, bilder på sidan 6)

Inlägg av aln63 »

Hej,
Nu är min Hellcat klar. Modellen är lättbyggd och har lite foto-ets som lyfter den en del. Jag har gjort lite modifieringar där jag tyckt att det är befogat (se tidigare i tråden). Jag har i stort sett bara använt Tamiyas färger när jag målat.
En stor fördel med Tamiyas färger är att de torkar snabbt och med rätt spädning går det att få till mycket tunna linjer.
Oljefärger utspädda i lacknafta använde jag till wash och till att måla en del oljestänk mm. För att få till färgchippning använder jag pennor (Derwent).

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

...och nu till nästa projekt som är en Corsair :-).

/Anders
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Illa skött kommenterande från min sida men till slut så...

Snyggt jobbat Anders! Hellcaten blir himla fin i det där camot och så lite färgklickar från märkningen och kontraster från invasion stripes. Ska bli kul att se i verkligheten!

Det är något speciellt med att bygga en riktigt fin byggsats, är du sugen på något annat ur Eduards produktion så kan jag rekommendera deras Me 110 i 1/72, den är sagolikt bra!

Hälsningar

Magnus
aln63

Inlägg av aln63 »

Hej Magnus,
Tack för kommentarerna. Jag är dock inte riktigt nöjd med färgerna. Den grönaktiga känns lite för mörk. Det blir lite för lite kontrast mellan färgerna på flygplanets ovansida. Under vädringsprocessen blekte jag den grönaktiga färgen mer än de gråblå för att hjälpa upp situationen. De färger jag använt är Tamiyablandningar som jag hittat på nätet (jag är en av de få som gillar tamiyafärger verkar det som :) ) .
En fundering jag har är att testa xtracrylix som skall ha bra nyanser för FAA-flyg.

Jag testar gärna fler modeller från Eduard men först skall jag bygga en Corsair. Jag har köpt ett dekalark från Xtradecals med lite roliga märkningar. Dels FAA som ser riktigt läckra ut men också ett från Nya Zeeland där man byggt en Corsair med delar som har olika camo :o .
Den Nya Zeeländska kärran har dels amerikanskt trefärgsschema och del amerikanskt helblå schema. Nu blir det nya färgfunderingar...

/Anders
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Snyggt bygge!
Jag instämmer dock i att den gröna färgen försvinner in i den blå litegrann.
aln63

Inlägg av aln63 »

Hej Joakim,
Tack för kommentaren.
/Anders
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Petar in en personlig tycke.

Jag tycker att kontrasterna är mkt bra och balanserade med varandra, lite diffusa som du säger, i mina ögon ser det helrätt ut.

krasst så de enda som vet exact hur de var är ju mek personalen o piloterna....sen finns det foton från tiden, de som sagt ger ingen bra bild av färger, men lite mer om kontrasterna...

tycker de ser skitbra ut iaf.

/Mal
Skriv svar