Bismarck 1:200 med trädäck osv. Första bygget!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Jesper Nilsson
Namn: Jesper Nilsson

Re: Bismarck 1:200 med trädäck osv. Första bygget!

Inlägg av Jesper Nilsson »

Henrik R skrev:Ja, MK1:s fotoets var riktigt bra. Det ser onödigt bra ut det där
Verkligen, riktigt fin ets! Förresten, fick du till "smålådorna" bakom hytterna på båtarna? :P Tyckte det var helt omöjligt att få till så jag gav upp det, haha. ;)
Fred

Inlägg av Fred »

Robin Nilsson skrev:Forma runt: I verkligheten formar man plåtar genom att valsa dem mellan minst tre rullar, två på "utsidan" och en på "insidan", rullen på "insidan" trycker ner plåten mellan de två på "utsidan".

I modell så kan man efterlikna detta genom att rulla en hård rundstav ovanpå etsplåten med etsplåten liggandes på ett mjukare underlag, typ större radergummi. Börja med att trycka lite försiktigt och sen hårdare i nästa rullning till önskad böj uppnåtts.

Undrar just om det går att bygga en rullbockmaskin till de mått som vi behöver ....

Bild

Den hitersta valsen ser ut att kunna justeras i höjdled ...

/ Robin
Den här pastamaskinen från Clas Ohlson kanske? :D

Bild
Jesper Nilsson

Fred skrev:
Robin Nilsson skrev:Forma runt: I verkligheten formar man plåtar genom att valsa dem mellan minst tre rullar, två på "utsidan" och en på "insidan", rullen på "insidan" trycker ner plåten mellan de två på "utsidan".

I modell så kan man efterlikna detta genom att rulla en hård rundstav ovanpå etsplåten med etsplåten liggandes på ett mjukare underlag, typ större radergummi. Börja med att trycka lite försiktigt och sen hårdare i nästa rullning till önskad böj uppnåtts.

Undrar just om det går att bygga en rullbockmaskin till de mått som vi behöver ....

Bild

Den hitersta valsen ser ut att kunna justeras i höjdled ...

/ Robin
Den här pastamaskinen från Clas Ohlson kanske? :D

Bild
Haha! Får köpa och testa!

Någon som vet vad det var på dessa rullarna? Wire eller rep?
Bild
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag vet inte. Däremot skulle jag gissa att det var rep, inte stålvajer.
Rep handskas man med på däck för diverse ändamål, vajer installeras och sitter där den sitter för att fylla sin funktion. Rep tas fram, används
och rullas tillbaka på rullen igen. För att skydda det som var upprullat så
var dessa rullar täckta av ett formsytt överdrag.

/ Robin
Jesper Nilsson

Hänt lite saker igen. Här kommer lite bilder på 40-tornen.

Blastbags. Visade sig senare att dessa höll väldigt låg standard, mk1 grejorna verkar mycket bättre.
Bild
Bild
Bild
Testing, testing!
Bild
Vet att de svarta fälten på ovansidan inte stämmer med hur det såg ut i verkligheten, men jag fick helt enkelt inte till maskningen tillräckligt bra så det fick bli så. ;)
Bild
Bild
Bild
Sådär!
Bild

Det var allt för idag. Fortsättning följer!
Jesper Nilsson

Robin Nilsson skrev:Jag vet inte. Däremot skulle jag gissa att det var rep, inte stålvajer.
Rep handskas man med på däck för diverse ändamål, vajer installeras och sitter där den sitter för att fylla sin funktion. Rep tas fram, används
och rullas tillbaka på rullen igen. För att skydda det som var upprullat så
var dessa rullar täckta av ett formsytt överdrag.

/ Robin
Tack för svaret :) Får måla om lite då.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Även om förtöjningsvajer mycket väl kan rullas upp på kabelrullar, (Det gör den på moderna fartyg) tror jag att det var hamptrossar på Bismarcks rullar.
Problemet är att på de bilder jag hittade vid en snabbtitt, var kabelrullarna täckta med segelduk.

Färgen på torntaken och på eldrören ser väl mörk ut i mitt tycke.

Uffe
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Ulf Lundberg skrev:Även om förtöjningsvajer mycket väl kan rullas upp på kabelrullar, (Det gör den på moderna fartyg) tror jag att det var hamptrossar på Bismarcks rullar.
Problemet är att på de bilder jag hittade vid en snabbtitt, var kabelrullarna täckta med segelduk.

Uffe
Sen får man kanske fundera lite på hur stora rullarna är. Om de är "manshöga" så handlar det nog om
tross eller vajer för förtöjning, om rullen bara räcker till midjan på sjöman Schmidt så handlar det
kanske om lite klenare rep/vajer. En liten rulle blir full väldigt fort om man rullar upp grov tross på den ;-)

Kul att det går framåt !

/ Robin
Jesper Nilsson

Ulf Lundberg skrev:Även om förtöjningsvajer mycket väl kan rullas upp på kabelrullar, (Det gör den på moderna fartyg) tror jag att det var hamptrossar på Bismarcks rullar.

Uffe
Har kollat lite bilder/färgscheman och det ser ut att ha varit ett mörkgrått fält istället för svart och eldrören i ljus- och mörkgrå. Får fixa till det när jag beställt och fått hem nya blastbags.
Skriv svar