87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
molgam
Namn: Jonas D

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 3

Inlägg av molgam »

Erik_G skrev:Ska bli intressant att se hur du gör med den del av riggen som går till masterna som är s.a.s utanför bild.. hur du får dem att hänga i luften ;-)

Det blir en maffig pjäs det där!
Jag kommer att staga upp delar av riggningen med tunn ståltråd. Har testat och det tycks fungera rätt bra.
Ulf Lundberg skrev:Men du tonar väl i alla fal ned det vita i seglen?

Den luttrade storamiralen,
Uffe
Seglen kommer att tonas ner när de väl är på plats... tänker mig lite beigegula och skitiga här och där. Vad tror du om det?

Jonas
molgam

Inlägg av molgam »

Hej,

intensiva byggkvällar nu. Fortsatt detaljering av skrovet samt mycket arbete med riggen.

Bild
Bild
Bild
Nu med skulpturer et c. Dessa är tillverkade utifrån mässingsoriginal m h a Instamold och Snabbepoxi. Ett fantastiskt sätt att reproducera föremål med platt baksida. (tack Janne Nilsson för tips om vart det gick köpa).

Bild
På en kväll, 2 h, så gjorde jag formar samt producerade ett 100-tal avgjutningar som jag sedan kombinerat fritt.

Bild
Riggen rör sig sakta men säkert framåt. Någon som vill ha syjunta hos mig?

Bild
Bilder på del av riggen till förmasten som "hänger" i luften. Blir fler sådana frihängande tampar på detta bygge.

Bild
Dioramabasen innan plasticardvattnet kommer på.

Skeppet är fortfarande omålat.

Kommentarer?

Jonas
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Detta ser ut att bli ruggigt fint! Har inget direkt konstruktivt att komma med för tillfället.

Blir det bara PC-vatten eller något annat också?

Jag är också lite intresserad av om du har några ritningar eller dyl på hur en rep o talja hissanordning kan se ut/fungera? Borde ju ha varit vanligt då. Jag har letat lite men inte hittat något vettigt.

/Markus
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Blir sk*tsnyggt! Glöm bara inte att vaxa trådarna så att luddet försvinner.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

helt otroligt mästerverk!! Den sedervanliga hatten av!
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Instant Mold is the shit!

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
molgam

Inlägg av molgam »

MiniStuff skrev:Detta ser ut att bli ruggigt fint! Har inget direkt konstruktivt att komma med för tillfället.

Blir det bara PC-vatten eller något annat också?

Jag är också lite intresserad av om du har några ritningar eller dyl på hur en rep o talja hissanordning kan se ut/fungera? Borde ju ha varit vanligt då. Jag har letat lite men inte hittat något vettigt.

/Markus
Det blir Platiscardvatten ja. Arket är redan målat. Håller som bäst på att försöka få det på plats. Frugan är skeptisk dock. "Vad är det svarta under båten. Har den gått på grund?" "Det skall illustrera vatten och är svart för att få tittaren att fokusera på skeppet, säger jag. OM det är vatten borde det se ut som vatten, svarar hon. Touche tänker jag. hmmmmm"

Jag har lite ritningar på riggen från Victory som jag kan scanna delar av. Mest har jag snott från bilder på Vasa dock.

Jonas
molgam

Inlägg av molgam »

Sten Ekedahl skrev:Blir sk*tsnyggt! Glöm bara inte att vaxa trådarna så att luddet försvinner.
Vaxa trådarna. Och det säger du nu. :-)

Bra idé. Det skall jag göra. Vad använder man för vax till det?

Jonas
molgam

Inlägg av molgam »

Janne Nilsson skrev:Instant Mold is the shit!

Janne Nilsson
Ja, det är det faktiskt. Otroligt imponerande avgjutningar det gick göra. Önskade bara jag beställde 1 kg av deras InstaClay också.
Tack igen för tipset.
Henrik R skrev:helt otroligt mästerverk!! Den sedervanliga hatten av!
Tack, tack. Ja det börjar ta sig. Det är som sagt ett skepp för landkrabbor dock. :-)
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

molgam skrev:
Sten Ekedahl skrev:Blir sk*tsnyggt! Glöm bara inte att vaxa trådarna så att luddet försvinner.
Vaxa trådarna. Och det säger du nu. :-)

Bra idé. Det skall jag göra. Vad använder man för vax till det?

Jonas
Bivax, eller ett ljus kan fungera också. Ett knep kan vara att dra snöret igenom vaxbiten och sedan över en varm lampa eller liknande för att få ned vaxet lite i tråden, det ser det inte ut som att vaxet lagt sig i ett tjockt lager utanpå då. Har vax någonstans... ska kolla.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar