Intressant artikel! Mycket av de detaljeringarna som föreslås funkar alldeles utmärkt även på en svensk, inte minst vad gäller cockpit och interiör. Det som avviker är främst undersidan, där bör man kolla referenser. Den svarta radarn (?) har dock alltid funnits, senare tillkom en "låda" på vissa individer strax framför radarn, den syns på min modell. I övrigt är det diverse hänganordningar. Men det spelar också viss roll vilken epok man väljer, utrustningen på undersidan varierade. Senare tillkom också en lång krok under bakkroppen, som jag dock varit lat nog att slippa genom att välja att avbilda min individ innan den sattes dit.
Italeris H-21 är återutgiven rätt nyligen så den borde gå att få tag på utan större problem. Dekaler finns även i 1/72 från Belcher Bits. Kronmärkena är som sagt kassa och divisionssiffran saknas. Denna är heller inte i samma typsnitt som i FV, men om man har lite tur (som jag) kan man hitta en hygglig i dekalarkivet. En annan felaktighet är att det inte är korrekt typsnitt på de mindre siffror som sitter på flygkroppen, innanför fenorna. På arket är de samma som på fenorna, men i verkligheten var de något mer ihoptryckta. Men siffror, emblem och Marinentext är helt OK och dekalerna är dessutom tunna och mycket fina att jobba med.
Kruxet är flytkroppar och i viss mån rotorblad. Flytkropparna har funnits från Daedalus men det är nog lättare att vinna på tips än att få tag på dem. Återstår gör att scratcha eller - betydligt enklare - bygga en tidig Hkp 1. De första åren flög de nämligen utan och då kan man i princip bygga rakt ur lådan. Nosstället är lite annorlunda i infästningen mot kroppen, men inget svårare än att det lätt fixas med lite PC. Obs att dessa bara var blå/grå, under den gröna tiden användes alltid flytkropparna. Det existerar visserligen foton på kärran på Gotland, där de saknas. Men där är jag rätt säker på att de har tagits bort i efterhand.
Rotorbladen är värre. De svenska var raka i bakkanten, inte snedkapade som i lådan. Antingen modifierar man blad från en gammal Airfix Hkp 4 (eller en Fujimi, men det är lite dyrt i överkant...) eller också slipar och spacklar man till dem. Alternativt struntar man i det och är nöjd ändå.
En detalj att tänka på är de bakre landställen. Där finns två varianter, med breda och smala ben.
Breda:
Smala:
Tror att benen varierar lite mellan utgåvorna, ibland finns båda med. Egentligen spelar det ingen roll vilken man använder, båda förekom i Sverige, men det gäller att sätta rätt nummer beroende på om man väljer smala eller breda ben. För att krångla till (eller underlätta) verkar vissa individer dessutom ha bytt ben under sin tjänst i Marinen, t ex 01 som jag har sett bilder på med både smala och breda.
I övrigt är det bara att välja rätt fenor, även där finns två varianter, men i det här fallet förekom enbart den ena i FV. Jag har inte byggt Italeris H-21 själv, men har den på hyllan hemma och tycker att den ser bra ut. Vissa delar av detaljeringen är t o m bättre än Special Hobbys 1/48. Funderar fortfarande på hur jag ska göra med flytkropparna, egentligen vill jag bygga en grön den här gången, men är lite tveksam till att fixa till allt själv. Och en blå/grå till känns lite helt lockande just nu. Men kanske blir det senare.