1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Tack! Det är inte så himla svårt, jag har målat sådant någon gång tidigare. Se till att modellen ligger "på mage" på bordet och inte kan smita, sedan håller jag sprutan med stöd mot bordsskivan och målar försiktigt snett uppifrån. Det blev kanske lite väl mycket overspray här men det finns fler modeller att labba med framöver :) !

Kalle! Med tanke på ditt efternamn så måste det vara ett gott betyg att ögonen dras till italienaren :) ! För många år sedan köpte jag Monograms bok om italienska 109:or, alla Monograms böcker var normalt sett svindyra men av någon anledning så fanns den här på Stenvalls i Malmö till ett pris som var överkomligt även för en gymnasieelev på fattiga sommarjobbspengar. Sedan dess har jag gillat de italienarna mycket! Vad gäller finska 109:or så köpte jag några dekalark från InScale 72 när jag var i Helsingfors 1992 och på den vägen är det :D !

Bild
Det var det där med "nästan färdig", det har gått trögt vid byggbordet den senaste månaden... Nåja, hopp finnes!

Hälsningar

Magnus
aln63
Namn: Anders Lindgren

Inlägg av aln63 »

Det ser mycket bra ut. Även jag är imponerad av vågmönstret på framkanten av vingen till den finska 109:an.
/Anders
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Det här har inte gått med stormsteg det senaste halvåret men nu tar vi en rusch så de här blir klara innan nyår!

Bild

De har till och med antenntrådar monterade trots att det inte syns på bild. Lite vädring och slutmontering av huvarna så ska vi nog få in dem på 2024.

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Full fart i Me 109 fabriken! Toppklass som vanligt.
Man kan faktiskt se antenntrådarna när de har de målade ytorna som bakgrund det är väl bra att de inte syns så tydligt i den skalan.

Anders E
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Jag skorhornar in de här på rätt sida nyåret!

Jag har alltid gillat de italienska 109:orna så att G-4;an skulle bli italiensk var en självklarhet!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och så ytterligare en från vårt östra grannland, min tidigare G-2 behövde en polare...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ser nu att jag återigen missat de röda trimrodren men det får bli efter nyår. Och jag bedömer dem som tillräckligt luftvärdiga, även utan röda trimroder, för att räknas med för 2024!

En sak som tyvärr syns tydligt, både på bild och i verkligheten dessvärre, är de vita kanterna kring glaspanelerna. Det är vit primer som lyser igenom, ska vara försiktig med den på klarplasten i fortsättningen!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Fina byggen Magnus. Att de är i 1/72 känns närmast otroligt ibland... :)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt i vanlig ordning i alla fall!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
aln63
Namn: Anders Lindgren

Inlägg av aln63 »

Mycket snyggt. Hyr får du till den avskavda färgen på vingarna där man går?
/Anders
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Vänner! Ursäkta svarslatensen, ska försöka skärpa mig 2025! Tack för vänliga omdömen och Anders, färgskav: jag har inget som funkar riktigt bra. Jag försöker måla men det ser oftast inte så himla bra ut, den här gången använde jag färgpennor från AK och det blev inte heller speciellt bra. När jag tvättade bort färgen så såg det som var kvar dock mycket bättre ut så det fick vara kvar :) ! Ser bättre ut på bild än i verkligheten men nåja... Kanske ska prova med aluminium under och chipping fluid, har en sådan flaska stående sedan ett gäng år tillbaka som jag aldrig provat!

Bild
Som sagt tidigare, det finns en outsinlig trave av Eduard-boxar här på Fraggelberget. Det här är ytterligare en!

Bild
Jag har hunnit en bit på väg. Och det där sidrodret är ett av Neils gamla trick, se till att någon liten del blir klar som inspiration för resten av bygget. I det här fallet ett sidroder till en italienare, målad i ett avvikande och sent kamouflage från resten av maskinen!

Bild
De röda plupparna kommer från en Royal Class G-10-boxning (sorry, ni kommer inte undan, vi har fortfarande inte ens kommit fram till Churchills "the end of the beginning" :D ) och är laserskurna masker i något skum(t) material. Ska bli kul att testa, med lite tur kan man spara och återanvända dem. Till den aldrig sinande strömmen av 109:or :D !

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Imponerad av dina byggen och de där röda plupparna ska bli intressant att se om de går att återanvända. Jag har provat olika sorters Chipping fluid med blandat resultat.

Anders E
Skriv svar