Skillnaden att bygga på det här viset, gentemot en vanlig injektionsgjuten modell är att man slipper flera ofta förekommande moment som att spackla och slipa . Är man noggrann då man mäter så kan det knappast bli fel eller glipor, och alla det momenten där du på en vanlig modell får ägna tid att rätta till och korrigera försvinner . Jag har lagt i två tunna ribbor Pc i varje böj på motorkåporna, för att fylla ut den glipa som uppstod vid rundslipningen av kanten. I övrigt så har jag inte behövt spackla något. För övrigt så brukar jag nyttja Pc ribbor även i vanliga modeller om det är möjligt , i stället för spackel. Då kan man styra" och begränsa den ytan man vill korrigera på ett mer kontrollerat vis tycker jag .
Sedan är det väl lite vanan att bygga från vanlig hederlig ritning också . Jag börjar oftast med det besvärliga, tråkiga momenten om man får kalla dem så. I detta fall hjul ram och ekrar. Vet av erfarenhet att när man gjort ett antal / många delar som skall vara lika, då blir det oftast tråkigt och man kan tappa sugen. Men jag är ofta väldigt fokuserad och försöker se bortom det där , och i stället rent mentalt mot nästa steg som oftast är mer stimulerande. Och när man sedan ser att modellen/objektet växer fram bit för bit då flyter resten på av sig själv.
När det gäller målningen så har jag rent generellt svårt att vädra" stora ytor. Tycker det är lätt att det blir överarbetat, eller motsatsen. Men lok i sig är egentligen tacksamma att vädra. Oftast blekta och dammiga upptill, och smutsigare nertill . Med reservation för att det förekommer andra varianter också .
Jag hade ju bestämt mig för att det skulle bli mitt sista stora Pc bygge, men det blir en T-43 också i samma skala
Tack så mycket Fredrik och Jan, kul att modellen gillas !
//Lennart