1/72 Eduard Bf 110G-4

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Bf 110G-4

Inlägg av magnusf »

Håkan! Tack!

Bild
Jag postade en update på Aeroscale där någon undrade hur jag gjort avgasspåren: svaret är torrpastellkrita! Finns att köpa i konstnärsbutiker, vissa kommer i set och andra kan man plocka ihop vilka man själv vill ha. De är inte dyra och lär räcka rätt länge. Mal dem mot ett sandpapper och lägg på pigmenten med en gammal pensel (spar morrhårspenslarna till färgen, de mår inte bra av att umgås med sandpappret...). Topsen funkar bra för att justera och städa med! Pigmentet i burken är MiGs "Black Smoke" som jag också använder, den "biter" lite bättre än torrpastellerna upplever jag.

Bild
Och jag jobbar vidare, nu är det mesta slutmonterat...

Trevlig kväll!

Magnus
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag är normalt inte något större entusiast av tyska WW2 objekt men jag är nöd och tvungen att i detta fallet göra ett undantag. Jag gillar variationerna i färgen och avgasrör tillsammans med effekten på vingarna är väldigt bra. Det kommer att bli en höjdare när den är klar. Jag gillar skarp de målade markeringarna.
Jag läste nyligen boken Nattens Jägare av Max Thimmig om sin farfar Wolfgang Thimmig som flög Me 110 i nattjakt under kriget och överlevde med 24 nedskjutningar. En läsvärd bok tycker jag.

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

Otroligt fint bygge Magnus, även fast jag tycker allt det saknas en eller flera dekaler av palmer nånstans på flygetyget :D

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Som vanligt krispigt och snyggt.
Gillar särskilt avgasspåren svårt att få till så att det ser så där bra ut.

Anders E
Göran

Inlägg av Göran »

Bra balans i färgerna dvs mjuk överång mellan de olika basfärgerna. Syns inte på bilderna men har du funderat på, om det redan inte är gjort, att chippa lite här och där med konstnärspenna (silver)?

Mvh
Göran
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Tack alla!

Nicklas! Kul att du gillar den trots att den så att säga börjar i en Luftwaffe-uppförsbacke :) . Det var Max Thimmigs bok som fick mig att plocka fram modellen ur förrådet!

Micke! Inte omöjligt att jag bygger ytterligare en sådan här en dag och då skulle en Nordafrika-maskin sitta fint, det fanns säkert en palm eller två på någon av dem!

Anders! Tror tricket med avgasspåren var att använda många olika färger. Och sedan går det att "sudda" med en topz om man behöver justera dem.

Göran! Jag har chippat lite grann, vågar inte mer just nu. Jag skaffade en ny konstnärspenna som är bättre än de gamla jag hade men jag är ändå inte riktigt kompis med effekten än... Ställer undan den här nu ett tag så får vi se om jag fortsätter att vädra lite till när jag fått lite distans till bygget.

Inte 100 övertygad om att det var så smart att bygga med öppna huvar, tillsammans med radarantennerna så blev det spretigt åt alla håll och kanter :) !
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Tillsammans med den 110C jag byggde för några år sedan och bloggade på Aeroscale. Även om båda är 110:or är de väldigt olika flygplan!

Tack för allt stöd och glada kommentarer, det uppskattas mycket!

Hälsningar

Magnus
Göran

Inlägg av Göran »

Inte 100 övertygad om att det var så smart att bygga med öppna huvar, tillsammans med radarantennerna så blev det spretigt åt alla håll och kanter :)
Ja där ser man hur smaken är som baken delad. Jag tycker att "spretandet" ger liv/personlighet till modellen. Dessutom blir ju effekten av en basplatta med gubbar större om det är öppet ("Klart modellen skall ha en basplatta..." för att travestera Yes-reklamen). Hur som helst vid en första anblick tar man kärran för en i 1/48, vilket är den bästa komplimang jag kan ge i det här sammanhanget :)

Mvh
Göran
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Ooo, så den är äntligen (typ) klar! En verkligt häftig kärra med en otroligt snygg målning. Alla olika lager av färg ger ett riktigt levande intryck. Dessutom är jag svag för emblemet som NJG 1 använde, så jäkla coolt!

Jag kan inte annat än att hålla med Göran om att den känns som 1/48! (Även om det kanske inte nödvändigtvis uppfattas som en komplimang ;) )

/Gabriel
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snygg kärra!
Gillar blekningen av färgen på vingarna.
Uffe
Skriv svar