En hård västgöte... Special Hobby's AJ 37 (Färdig, sid 8)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av MartinN »

Mycket fint och inte minst modigt vädrat. Kan man rent av säga att du upplevde viss väderspänning när du höll på...?

/M
Björn G

Inlägg av Björn G »

Haha! Måsjävlarna hade i vart fall en grym väderspänning! :lol:

Bild
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Sluta med sådant där Björn, det ser alltid lika otäckt ut när folk kladdar färg helt hämningslöst :) !

Hälsningar

Magnus
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Mitt tips är ju för sent nu :( , men jag brukar lägga på ett lager klarlack, därefter montera dekalerna, ett nytt tunt lager lack och sedan påbörja vädring. På så sätt får man samma vädringseffekt över dekalerna som på övriga ytor och man minimerar risken för att man får "silvering " på dekalerna.

Så gör jag men det finns många sätt att sminka en gris :D. Jag håller tummarna för att du får till ett bra slutresultat som du är nöjd med. Det ser ju förbaskat trevligt ut så här långt.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Björn G

Inlägg av Björn G »

Tack för tipset, Nicklas. Jag tyckte att den sidenmatta ytan från färgen såg så skön ut att vädra på, och jag var osäker på om jag skulle ha fått samma effekt på en klarlackad modell. Det kändes bl.a. som att pastellen skulle vara svår att gnida in på en hård, blank yta.

Min avsikt är att köra en andra omgång vädring när dekaler och viss kompletteringsmålning är på plats (så kronmärken mm kommer också få lite blekning/vädring). Det skall bli intressant att jämföra skillnaderna i effekt när jag använder samma metoder på en klarlackad (Aqua gloss) modell.

Kladdar hämningslöst, Magnus?!? - Jag vill poängtera att det är mycket avancerad vetenskap, mängder av beräkningar, år av fallstudier, djuplodande teoriutveckling samt extrem detaljprecision bakom de aktuella kluttarna - allt för att de skall se ut som att en skock magsjuka sjöfåglar varit framme...
Björn G

Re: En hård västgöte (!)... Special Hobby's AJS(?) 37

Inlägg av Björn G »

Glansig och fin! Dags för dekalering...

Bild

Men... Vad ända in i Hälsingland! Det bidde en västgöte!!! :P

Jag har våndats en del beträffande vilken flottilj jag skulle välja, men sedan mindes jag den fantastiskt vackra bilden på 6-21 i Kronmärkt (finns även bilder på sidan 168 i Stridsbergs bok) och den har jag ju alltid velat bygga! F15 får vänta till ett kommande Sk37E-bygge! Sorry, Norrland!

Det är väl ganska troligt att #37108 hade vita siffror på vingarna när den användes för utprovning av AJS-systemet (1993, enligt tabellerna), men ärligt talat är jag inte särskilt sugen att täcka över mer av kammot. Om inte annat får det föreställa henne en dag då hon inte hade några siffror påmålade... någon som vet mer om detta?

Bild från Stridsbergs Viggenbok
Bild
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Re: En hård västgöte (!)... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Niklas »

Har ju inte direkt med just detta bygge att göra, men om du tänkt göra en SK 37E framöver, alltså en telekrigmoddad, ska du inte märka den F15. Alla 37E var märkta F4 efter modden, och en del sedermera F21. För att korrekt märka en SK 37 med F15 får det vara en ren skolkärra. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Björn G

Inlägg av Björn G »

Det är ok, Niklas, så länge den ser ut som den här (trodde i min okunskap att alla sk37 som hade det gula sträcket på noskonen var modifierade):

Bild

Fast F4 är oxå ok! Har en vag plan att någon gång bygga samma individ i olika skrud (vill så gärna bygga en metallren SK37 med självaste kungen i!), men det ligger lååångt fram i framtiden!
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Ser ju hur läckert ut som helst! Heja!
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Hallå Björn!

Jodå, det där är en SK 37E, men var aldrig märkt på det sättet i förbandstjänst. Så den där märkningen är inte "historiskt korrekt", så att säga. Den har blivit märkt så av Swafhf för att visa på hur denna SK 37 såg ut i originalmärkning, innan E-mod. Så, för att summera. Den var märkt F15-61 i sitt liv som SK 37, men efter E-mod har den aldrig varit märkt så. Som SK 37E har märkningarna varit, i turordning, F4-72, F21-72 samt FC-09. Vill du bygga den som en Swafhf-maskin kan du med gott samvete märka den på detta sättet. Vill du göra en "vanlig" SK 37, skippar du bladantennen på ryggåsen, gula strecket på radomen, samt har en omodifierad cockpit i baksits, och märker den F15-61. Som en operativ SK 37E märker du den givetvis F4-72. :)

Här har du den som den såg ut nyss hemkommen från E-mod, med undertecknad i baksits... ;)

Bild
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar