Regia Navale Saetta. Äntligen klar! Sid 18.
Re: Regia Navale Saetta.Skrovet klart. sid 4.
Kraftiga stickmarkeringar är ingen bra idé - man kan aldrig trycka med samma kraft i samma vinkel varje gång. Jag föredrar att markera med tunn (och vass) blyerts först. Sedan förstärker man med ett litet stick och sedan, när man har en (knappt skönjbar) markering, borra lätt med fint borr. Detta får sedan tjäna som borranvisning för gradvis grövre borr upp till rätt dimension. Och som alltid gäller det att kolla för varje moment att man har hållit linjen.
/G
-
Fasen vad bra det ser ut att bli. Jag tänker mig att momentet med att få till skrovets alla vinklar och linjer borde vara det svåraste momentet med att scratchbygga ett fartyg, men för dig tycks det ha gått relativt smärtfritt.
-
Däri ligger nog en del av problemet. Har inte tänkt på det.Mahatma G skrev:Kraftiga stickmarkeringar är ingen bra idé - man kan aldrig trycka med samma kraft i samma vinkel varje gång.
Uffe
-
Arbetet vid Regia Navales varv i Berlin (eh..) pågår oförtrutet.

Överbyggnadens främre del, som ansluter till backdäcket. Notera de inre förstärkningarna.

För att göra delarna limmar jag fast losskurna delar ur ritningen på PC...

...och skär till med stämjärn av olika storlek.

Tre däckshus.

Däckshusen löst uppställda på huvuddäck. Vissa justeringar återstår. Vill det sig illa, får jag bygga om aktra däckshuset.
Notera också skyddet för den känsliga nedre delen av förstäven.
Följ den spännande fortsättningen.
På återseende,
Uffe

Överbyggnadens främre del, som ansluter till backdäcket. Notera de inre förstärkningarna.

För att göra delarna limmar jag fast losskurna delar ur ritningen på PC...

...och skär till med stämjärn av olika storlek.

Tre däckshus.

Däckshusen löst uppställda på huvuddäck. Vissa justeringar återstår. Vill det sig illa, får jag bygga om aktra däckshuset.
Notera också skyddet för den känsliga nedre delen av förstäven.
Följ den spännande fortsättningen.
På återseende,
Uffe
-
- Namn: Lars Befring
Uffe, är däcket bomberat?
(så imponerad av bygget!!!!)
(så imponerad av bygget!!!!)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
Självklart är däcket och även resten av bygget bomberat.Lars Befring skrev:Uffe, är däcket bomberat?
Det är enkelt. Man dividerar språnglinjens krökningsindex med spunningens djup och multiplicerar alltihop med konjugatkvantiteten för däckets välvning. Därefter justerbaras värdena med hänsyn till tidsdilatationen och rekylvätskans densitet. När det gäller såna här fartyg, vars förskepp har en relativt hög prismatisk koefficient, får man heller inte glömma att ta hänsyn till nollspantets kurvatur. Sen är det bara att fläska på.
Uffe
-
- Namn: Lars Befring
Re: Regia Navale Saetta.Ett däck upp. sid 5.
då kan jag slappna av!
(fortfarande grymt impad)
(fortfarande grymt impad)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Namn: Lennart Alvhult
Fantastiskt hantverk //Lennart
Ja, här ser vi vad ett byggmöte på Kebnekaises topp kan få för effekt. Ni som lider av byggtorka kan hänga med på nästa möte... Riktigt kul att se framfarten på varvet.
Stellan Schroeder Englund
Imponerande som alltid Uffe1 Klippa isär ritningen och hugga ut med stämjärn va nåt nytt för mig och det ska jag lägga på minnet.
Micke A
Micke A