Jag har förstått att det finns två skolor där...1 Bygg en helt NY modell med rätt grejor i, 2 BÄND ISÄR/SÅGA och sätt i korrekt detaljer. När avgörs vilken metod som ska användas?Björn B skrev:Det går under gör om - gör rätt regeln har jag för mig. Ännu en bygge att studera närmare då en 1/72 version finns planerad. Ett snyggt bygge är det.
2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72 - Hobbybossen klar, bilder sid 6
Re: 2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72
Stellan Schroeder Englund
-
- Kontakt:
Stellan skrev: Jag har förstått att det finns två skolor där...1 Bygg en helt NY modell med rätt grejor i, 2 BÄND ISÄR/SÅGA och sätt i korrekt detaljer. När avgörs vilken metod som ska användas?
Jag brukar själv hålla mig till alternativ 1. Vet faktiskt inte riktigt vad som hände den här gången.
-
- Kontakt:
Då sitter dekalerna på plats. Har även ägnat mig åt lite detaljmålning samt målat lasten. Målsnöret närmar sig. Så även AIM. Vilket väl i och för sig är själva målsnöret.

Har även börjat med ställen. Lite mer jobb här så ska det vara klart. Riktigt fina detaljer är det, men det är ju som hela den här modellen, detaljerna är ofta riktigt fina medan missarna handlar om de stora svepen.

Har även börjat med ställen. Lite mer jobb här så ska det vara klart. Riktigt fina detaljer är det, men det är ju som hela den här modellen, detaljerna är ofta riktigt fina medan missarna handlar om de stora svepen.

-
- Namn: Lennart Alvhult
Snyggt och detaljrikt som vanligt Björn //Lennart
Håller helt med föregående inlägg!
/M
/M
-
- Namn: Johan Elvin
Ska bli skoj att få se den live.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Kontakt:
Efter att ha målat Bulldogen insåg jag att AIM tydligen redan är i helgen...
Så just nu spurtar jag med Lansen. Eftersom jag just nu bygger mer än fotar, kommer här en uppdatering utan nya bilder... Men det kanske kan vara bra för dem som planerar ett bygge av denna.
När jag monterade huven insåg jag att det är något som inte stämmer. Allt ser fint ut så länge huven inte sitter på, men när den kommer dit blir det fel. Jag har svårt att ta på vad det är, tittar man specifikt på huven ser den bra ut. Har ingen bild på min modell, men fenomenet syns här.
Först utan huv, min förra bild:

Sedan med huv (Hobbyboss provbyggda modell):

Nåväl. Lösningen blir att ha huven öppen. Vilket ledde till nästa problem. Jag hade ju bestämt mig för att använda Tarangus stolar (och dessutom gjort klart dem). Eftersom hela cockpit är överdimensionerad, blir de för små när de kommer på plats. Men då jag tänkt mig stängd huv, kändes det som om det inte gjorde så mycket - det är ju egentligen mest stolarna man ser. Men när huven är öppen blir kontrasten för stor. Så i sista stund inser jag att jag trots allt får använda stolarna i lådan. De är inte korrekta, men är åtminstone rätt i storlek. Vi får se hur mycket jag kan fixa till.
Här en jämförelse:

Fast när jag studerat stolen lite närmare börjar jag undra om inte Tarangus har missat de också. Deras stol ser för smal ut i överdelen, så Hobbyboss stolar kanske inte är så usla som jag först trodde:

Verkligheten verkar vara någonstans mittemellan de två:

Dessutom behöver jag kasta in lite extra detaljer i cockpit för att den ska tåla att vara öppen. Tur att det mesta är klart i övrigt. Ja, förutom Bulldogen då... Osis att skolan planerat in föräldramöte torsdag kväll...

När jag monterade huven insåg jag att det är något som inte stämmer. Allt ser fint ut så länge huven inte sitter på, men när den kommer dit blir det fel. Jag har svårt att ta på vad det är, tittar man specifikt på huven ser den bra ut. Har ingen bild på min modell, men fenomenet syns här.
Först utan huv, min förra bild:

Sedan med huv (Hobbyboss provbyggda modell):

Nåväl. Lösningen blir att ha huven öppen. Vilket ledde till nästa problem. Jag hade ju bestämt mig för att använda Tarangus stolar (och dessutom gjort klart dem). Eftersom hela cockpit är överdimensionerad, blir de för små när de kommer på plats. Men då jag tänkt mig stängd huv, kändes det som om det inte gjorde så mycket - det är ju egentligen mest stolarna man ser. Men när huven är öppen blir kontrasten för stor. Så i sista stund inser jag att jag trots allt får använda stolarna i lådan. De är inte korrekta, men är åtminstone rätt i storlek. Vi får se hur mycket jag kan fixa till.
Här en jämförelse:

Fast när jag studerat stolen lite närmare börjar jag undra om inte Tarangus har missat de också. Deras stol ser för smal ut i överdelen, så Hobbyboss stolar kanske inte är så usla som jag först trodde:

Verkligheten verkar vara någonstans mittemellan de två:

Dessutom behöver jag kasta in lite extra detaljer i cockpit för att den ska tåla att vara öppen. Tur att det mesta är klart i övrigt. Ja, förutom Bulldogen då... Osis att skolan planerat in föräldramöte torsdag kväll...

Ser makalöst bra ut, kämpa! Skolan får flytta sitt möte. När jag tittar i Lansenboken på sid 177 ser huven ganska rundad ut. På Bilden ovan ser kurvaturen/skuggningen ut att vara ganska kantig på huven, kan det stämma? Kanske det som gör att det känns knasigt? På dina första bilder på glasdelarna ser det ut att stämma dock. Optisk villa?
Stellan Schroeder Englund
Men det var ju fanken vad tjurigt det blev på slutet nu då! Störigt med huven och dess följdverkningar. Finns det ingen vacuumhuv till Tarangus?
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
-
- Kontakt:
Ja, visst är det märkligt? Det verkar vara just ur en viss vinkel, men känslan är att huven är alltför "bubblig". Direkt från sidan ser det däremot bättre ut. Och huven känns rätt, "kantigheten" som syns på bilden är nog en synvilla. Begriper faktiskt inte vad det är som är knas. Nåja, modellbygge handlar ju om utmaningar.Stellan skrev:Ser makalöst bra ut, kämpa! Skolan får flytta sitt möte. När jag tittar i Lansenboken på sid 177 ser huven ganska rundad ut. På Bilden ovan ser kurvaturen/skuggningen ut att vara ganska kantig på huven, kan det stämma? Kanske det som gör att det känns knasigt? På dina första bilder på glasdelarna ser det ut att stämma dock. Optisk villa?

Nej, inte vad jag vet. Men jag undrar om den skulle passa. Nåja, det här löser sig nog. Lite mer jobb i cockpit så blir förhoppningsvis slutresultatet åtminstone lika bra som det var tänkt - fast på annat sätt.magnusf skrev:Men det var ju fanken vad tjurigt det blev på slutet nu då! Störigt med huven och dess följdverkningar. Finns det ingen vacuumhuv till Tarangus?
Hälsningar
Magnus