J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS - Klar (för länge sedan...)
Re: J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS
Härligt jobbat. I med överväxeln bara så ska det nog gå vägen.
/Daniel
/Daniel
-
- Namn: Lennart Alvhult
Instämmer med Stellan, den ser ut att gå fort
Fin fin konvertering //Lennart

-
- Kontakt:
Ja, visst gör den! Jag är visserligen jävig, men jag kan nog tycka att den gör sig bättre på tofflor än på höga, klena ställ. Forskning visade på att ett par exemplar visserligen testades i kamouflaget "hav", men just den individ jag tänkt avbilda behöll ubåtsgrått under hela karriären. En klarröd spinner kommer att pigga upp alldeles strax.Lennart 12 skrev:Instämmer med Stellan, den ser ut att gå fortFin fin konvertering //Lennart

Ball. Man förstår ju att de gick vidare med att konvertera J 21 R med en central flottör och vingspetsflottörer som fälldes ned vid landning. Inledande försöken visade att bränsleförbrukningen blev bättre även om svängprestanda bibehölls på de flesta höjder.
Stellan Schroeder Englund
-
- Kontakt:
Sant. Har även hört att man testade en landbaserad jetversion av S 21, men med tremannabesättning. Bakre delen av kroppen gjordes om till ytterligare en kabin med en spetsig glashuv där propellern suttit. Glas både fram och bak med andra ord. Motordriften löstes genom två kopierade Junkers Jumo i Me 262-liknande gondoler under yttervingarna. Projektet lär dock ha stannat av när det beslutades att Tunnan skulle byggas i en spaningsversion.Stellan skrev:Ball. Man förstår ju att de gick vidare med att konvertera J 21 R med en central flottör och vingspetsflottörer som fälldes ned vid landning. Inledande försöken visade att bränsleförbrukningen blev bättre även om svängprestanda bibehölls på de flesta höjder.
Apropå det, är det ingen som har en bild på den Tunna som på Gloster Meteor-vis testades med kolvmotor och dubbla Wyvern-liknande propellrar?
Njae, inte foto men väl skissen som Saabs ingenjör, Karl-Axel Svantesson, gjorde på en servett när man spånade om detta på Operakällaren en glad kväll. Har även ursprungsskissen på J 29S om du är intresserad. Mejla ett mobbenummer så kan jag fota av och skicka bara jag hittar materialet... Fick allt när jag letade info om Saat 229 och S 29H som var med på Tunnanspecialaren härom året.Björn Fransson skrev:Sant. Har även hört att man testade en landbaserad jetversion av S 21, men med tremannabesättning. Bakre delen av kroppen gjordes om till ytterligare en kabin med en spetsig glashuv där propellern suttit. Glas både fram och bak med andra ord. Motordriften löstes genom två kopierade Junkers Jumo i Me 262-liknande gondoler under yttervingarna. Projektet lär dock ha stannat av när det beslutades att Tunnan skulle byggas i en spaningsversion.Stellan skrev:Ball. Man förstår ju att de gick vidare med att konvertera J 21 R med en central flottör och vingspetsflottörer som fälldes ned vid landning. Inledande försöken visade att bränsleförbrukningen blev bättre även om svängprestanda bibehölls på de flesta höjder.
Apropå det, är det ingen som har en bild på den Tunna som på Gloster Meteor-vis testades med kolvmotor och dubbla Wyvern-liknande propellrar?
Tänk vad de hittade på!
-
- Kontakt:
Re: J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS - Klar (för länge sedan...)
Mot slutet av året är det dags att göra bokslut. Och jag inser då att jag har flera oavslutade byggtrådar. Bland annat denna, som blev klar i elfte timmen (bokstavligt talat!) inför 08 Open i våras men som inte hamnat i kameragluggen förrän nu.

Glasnos är tufft!

Hade planer på vingspetstankar, men hann inte riktigt med. Men det hade varit tufft!

Sedd från sidan kan nog vän av ordning (och aerodynamik) invända att den känns en smula framtung. Men som bekant var detta inget problem när originalet svischade fram över Östersjön.

Glasnos är tufft!

Hade planer på vingspetstankar, men hann inte riktigt med. Men det hade varit tufft!

Sedd från sidan kan nog vän av ordning (och aerodynamik) invända att den känns en smula framtung. Men som bekant var detta inget problem när originalet svischade fram över Östersjön.

Du skulle struntat i profilbilden, det är bara där den ser konstig ut på riktigt
! Ja, glasnos är grejen!
Hälsningar
Magnus

Hälsningar
Magnus
Helt rätt, glasnos är cool men vingspetstankar förhöjer utseendet på vilken kärra som helst. Till och med Mustangen fick ju dylika tankar vid något tillfälle. Supersnygg.
För egen del har jag ett par oavslutade projekt från det temat. Ska se om det går att göra något åt det.
För egen del har jag ett par oavslutade projekt från det temat. Ska se om det går att göra något åt det.
-
- Namn: Jens Lindell
Klart snygg, fast det störde mig att jag inte var ensam om att nalla B17-flottörer! 

Daedalus Models