En liten svensk beredskapsarmé i 1/100
-
- Namn: Lars Befring
Re: En liten svensk beredskapsarmé i 1/100
Stort i den lilla skalan!
Det är alltid kul att se hur konverteringar går till steg för steg!
Det är alltid kul att se hur konverteringar går till steg för steg!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Då har det hänt lite nytt. Det är spadtillverkning. Jag har funderat en hel del om hur detta ska ske på enklast möjliga sätt till bäst möjliga resultat. Avgjutning mm föll bort till förmån till följande metod.
Steg 1, bygg en mall för handtagen

Steg 2, snurra blytråd runt mallen

Steg 3, kapa upp

Steg 4, böj till rätt form

Steg 5, bygg ny mall till spadbladet

Steg 6, gör massa spadblad

Steg 7, njut resultatet

Så här kommer det bli när de är på plats

Tack för uppmärksamheten.
/Fredrik B
Steg 1, bygg en mall för handtagen

Steg 2, snurra blytråd runt mallen

Steg 3, kapa upp

Steg 4, böj till rätt form

Steg 5, bygg ny mall till spadbladet

Steg 6, gör massa spadblad

Steg 7, njut resultatet

Så här kommer det bli när de är på plats

Tack för uppmärksamheten.
/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Sicket jobb, mer än beundransvärt, kanon, och vilket tålamod.
HELT FANTASTISKT!
//Peder
HELT FANTASTISKT!
//Peder
Imponerande! Tur att det var Ramlösa i flaskan.
/M
/M
-
Just bilden med alla spadar och kapsylen finner jag märkligt tillfredställande. 

Tack för kommentarerna. Ulf Lundberg säger många kloka saker. En av dem är att militära doningar gör sig bäst tillsammans med många liknande saker då det skapar en känsla av helhet som är omöjlig att uppnå med endast ett objekt.. Så arbetet fortskrider
Här har vi en polsk soldat i grundutförande

Efter att hjälm har filats om för att bli en svensk modell m/39 samt att ryggsäcken har slipats bort så den den ut så här. Härefter ska svenska utrustningsdetaljer skapas, ryggsäck, spade, vattenflaska och bajonettslida.

Här är gubbarna som är förberedda inför montering av de svenska persedlarna. Det är en infanteripluton om fyra grupper samt specialgrupp med lätt grk och pvg m/42 samt diverse stabsgrupper.

/Fredrik B
Här har vi en polsk soldat i grundutförande

Efter att hjälm har filats om för att bli en svensk modell m/39 samt att ryggsäcken har slipats bort så den den ut så här. Härefter ska svenska utrustningsdetaljer skapas, ryggsäck, spade, vattenflaska och bajonettslida.

Här är gubbarna som är förberedda inför montering av de svenska persedlarna. Det är en infanteripluton om fyra grupper samt specialgrupp med lätt grk och pvg m/42 samt diverse stabsgrupper.

/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
-
Påminner om hur jag tillverkar åror till roddbåtar i 1:350, fast mer avancerat och många fler.
Bra jobbat!
Kul bygge.
Uffe
Bra jobbat!
Kul bygge.
Uffe
Det är väl lika bra att fortsätta tråden nu när jag har kommit igång..
Nästa steg är vattenflaskor
Först gjorde jag en master av magic sculp som jag sedan gjorde en avgjutning på i (samma material)

Därefter smälter jag gjutstam över ett ljus och trycker ned i formen, de färdiga vattenflaskorna skärs sedan loss med skalpellen.

De blir platta på baksidan men det är inget som märks i den här skalan.
/Fredrik B
Nästa steg är vattenflaskor
Först gjorde jag en master av magic sculp som jag sedan gjorde en avgjutning på i (samma material)

Därefter smälter jag gjutstam över ett ljus och trycker ned i formen, de färdiga vattenflaskorna skärs sedan loss med skalpellen.

De blir platta på baksidan men det är inget som märks i den här skalan.
/Fredrik B
Nu ser alla gubbar ut så här, nästa steg blir målning. (alla ser givetvis inte lika dana ut men de har kommit lika långt i byggfasen
)
För att höja nördfaktorn och upplysa de icke invigda så är det fältspade m/12, ryggsäck m/39 och dricksflaska m/29 som har tillkommit (rätta mig om jag har fel).

Börjar bli slitsamt men målet närmar sig med gubbarna, ska bli skönt att ändra fokus från gubbar till fordon sedan men nu är det in i kaklet som gäller med dessa.
/Fredrik B

För att höja nördfaktorn och upplysa de icke invigda så är det fältspade m/12, ryggsäck m/39 och dricksflaska m/29 som har tillkommit (rätta mig om jag har fel).

Börjar bli slitsamt men målet närmar sig med gubbarna, ska bli skönt att ändra fokus från gubbar till fordon sedan men nu är det in i kaklet som gäller med dessa.
/Fredrik B