Z-31 Äntligen klar! Sid 5.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: Z-31 Överbyggnad på plats. Sid 4.

Inlägg av Ulf Lundberg »

En omgång småprylar färdiga för målning.

Bild

Fyra nagelbänkar för beläggning av sejnfall.

Bild

Roddslupen uppsnyggad med tofter av 0,25mm plasticstrip.
Dragon kan göra en 37mm puffra i 15 delar, men begriper inte att göra en fartygsbåt i två delar så att tofterna ser anständiga ut. Fy.blä!

Bild

Stöttor på vågbrytaren utbytta mot tunnare dito av 0,25mm strip.

Bild

Stormast med strålkastarplattform.

Bild

En st 20mm puffra.

Nu börjar målningen av dessa och andra småprylar.
På återseende,

Uffe
Joakim Hultman

Re: Z-31 Ett gäng småprylar klara för målning. Sid 4.

Inlägg av Joakim Hultman »

Det blir nog mycket snyggt i slutändan. Jag uppskattar verkligen den pedagogiska genomgången av alla vändorna i bygget. :)
Ulf Lundberg

Re: Z-31 Ett gäng småprylar klara för målning. Sid 4.

Inlägg av Ulf Lundberg »

De senaste dagarna har ägnats åt riggning.

Bild

Först spände jag upp toppläntorna.

Bild

Sen drog jag alla sejnfallen genom nagelbänkar och limmade fast dem i linorna som går mellan rånockarna.

Bild

Här syns hur sejnfallen går genom de egentillverkade nagelbänkarna.

Bild

Sejnfallen sträckta.

Bild

Stormastriggen färdig.

Bild

Mesanriggen var betydligt enklare.

Antennerna mellan masterna får vänta.
På återseende,

Uffe
Jesper Nilsson
Namn: Jesper Nilsson

Re: Z-31 Stormast och mesanmast riggade. Sid 5.

Inlägg av Jesper Nilsson »

Jäklar vad snyggt det blir!
aln63
Namn: Anders Lindgren

Inlägg av aln63 »

Hej Uffe,
Din modell blir väldigt fin. Detaljarbetet är otroligt bra.
Ser fram emot nästa uppdatering :) .
/Anders
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Det börjar dra till sig...Dra i hop sig till färdigt! Den ser riktigt bra ut Uffe!
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Sådärja! Äntligen klar. Något försenad pga sjukdom men hon blev i alla fall klar i år.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Två nya grejer har provats. Modellen är målad med konstnärsfärger. Det är den andra modellen jag målat med de färgerna och de är lite annorlunda att arbeta med. Utförlig rapport om experimentet kommer.
På den här modellen har jag nästan helt avstått från washer och torrpensling. Istället har jag låtit den svarta primern skina igenom på undersidor och sprutat ljusare nyanser ovanifrån. Kom gärna med synpunkter på vad ni tycker om det.
Alla typer av synpunkter är för övrigt välkomna.

Uffe
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Z-31 Äntligen klar! Sid 5.

Inlägg av magnusf »

Du berättade om de där jagarna när vi var i Telford, de kanske inte var världens bästa båtar men den ser onekligen rätt tuff ut!

Och eftersom du berättade om processen och att du gjort annorlunda så skärskådade jag den ytterligare och kollade faktiskt på lite bilder på dina gamla byggen. Egentligen hade jag velat se dem bredvid varandra för det är svårt att bedöma från bilder men jag skulle vilja säga följande:

Den här ser jämnare ut i finishen än de senaste du byggt och jag tycker INTE det är till en fördel. Det blir lite utslätat och diffust. Skrovet ser bra ut men överbyggnaderna ser lite detaljfattiga ut. Och det är där som jag gillar både washer och drybrushing - om det sedan ser verkligt ut kan man diskutera men det är en effekt jag gillar!

Å andra sidan så är det ju fortfarande BRA så det är inte där skon klämmer, ta med den till Stockholm så kan jag såga den på plats en sväng också :-) !

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Snyggt gjort, herr fåtöljamiral!

Har dock svårt att avgöra hur de nya metoderna fungerat. Bilder gör sällan en modell rättvisa. Kan dock hålla med Magnus om att detaljerna kanske inte framhävs lika väl?
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Helt otroligt! Hur snyggt som helst. Den ser precis så "nedgången" som en äkta tysk Narvikjagare. Full pott från mig!
Skriv svar