Vad jag förstått så använde Iran Phoenix med framgång under Iran-Irak kriget enligt Tom Cooper.Henrik R skrev:Ja det är säkert så, men jag tycker den här bilden t.ex, är så himla maffig!
Känns nästan som att möta en Arg Arnold S i en trång gränd! Inget man vill bråka med
Sen vad jag läst så är AIM 54 inte så värst bra heller i strid. Den är väl likt en scudmissil som inte direkt träffat sitt mål vad jag förstått.
Ett megaprojekt, en F-14B i 1/32 nu klar! sid 6
Re: Ett megaprojekt, en F-14B i 1/32 med tillbehör.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work 

-
Jag håller helt o fullt med om att en F-14 med sex Phoenix o två Sidewinders är bland det ballaste som finns.
Jag hade för mig att Phoenix i första hand var avsedd för bekämpning av bombflygplan; upp på höjd o sedan dyka på dem uppifrån i hög fart utan förvarning. Att en fighter i så fall inte har ”några problem” att hålla sig undan är inte så konstigt tänker jag mig men jag kan ju vara ute o cykla!
Oavsett Phoenix förträfflighet eller inte, själva bygget ser häftigt ut, jag gillar det skarpt!
Vill minnas att jag läst att Iranierna, efter att ha gjort av med sina Phoenix-missiler, integrerade Hawk istället, ser snarlik ut men är ett nummer större.
God jul!
Rickard
Jag hade för mig att Phoenix i första hand var avsedd för bekämpning av bombflygplan; upp på höjd o sedan dyka på dem uppifrån i hög fart utan förvarning. Att en fighter i så fall inte har ”några problem” att hålla sig undan är inte så konstigt tänker jag mig men jag kan ju vara ute o cykla!
Oavsett Phoenix förträfflighet eller inte, själva bygget ser häftigt ut, jag gillar det skarpt!
Vill minnas att jag läst att Iranierna, efter att ha gjort av med sina Phoenix-missiler, integrerade Hawk istället, ser snarlik ut men är ett nummer större.
God jul!
Rickard
Jao! Nu är det ett nytt år och denna best börjar väl bli klar att montera ihop. Det mesta är målat och fixat. Jag fick ett fin julklapp av herr Fransson som kom till nytta minsann. Mitt flyg ska ju ha 6 AIM-54a tänkte jag och att göra 6 st med 20 dekaler per styck, dom tar en snudd timma att göra, så nästan en hel arbetsdag tar det..
Fast först nu måste vi ta denna Modellens WTF!.
Hur lyckas man med detta elände? Kära trumpeter, Bara för att man spegelvänder saker MÅSTE man kolla igenom vad man håller på med.

Det är dags för målning när allt är slipat och klart.

förskuggning på G

Lite svart!

Bakpartiet är ju i kolfiber, många målar metall där, vilket det inte ska vara.

Måla lite Antiskid måste man ju göra, vilket blir bättre än dekaler..Fast dekaler fanns inte med i dekalarket endå.

Salt alá Henke målat med lite mörkare grå.

Ännu mörkare grå efter det. sen ska vi slipa ned området med superfint slippapper.

Nu lägger vi flygkroppen åt sidan en stund.

Vi hoppar raskt över till vingarna!

Metall längst ut på slatsen!

lite dekaler kom på sist...nu är dom klara för the final vädring senare..

Dessa damp ned i brevlådan som en skänk från ovan..Nu kan jag göra 6 st AIM-54A med oilka serienummer. Yay!!!

Så här har vi hittills 3 färdiga AIM-54a:s. Lite skugga på dessa så är dom helt klara.

FOD Covers klara för montering vid byggets slutskede.

Just nu håller jag på med hjulbrunnarna som ska få lite vädring och färg!

Fast först nu måste vi ta denna Modellens WTF!.
Hur lyckas man med detta elände? Kära trumpeter, Bara för att man spegelvänder saker MÅSTE man kolla igenom vad man håller på med.

Det är dags för målning när allt är slipat och klart.

förskuggning på G

Lite svart!

Bakpartiet är ju i kolfiber, många målar metall där, vilket det inte ska vara.

Måla lite Antiskid måste man ju göra, vilket blir bättre än dekaler..Fast dekaler fanns inte med i dekalarket endå.

Salt alá Henke målat med lite mörkare grå.

Ännu mörkare grå efter det. sen ska vi slipa ned området med superfint slippapper.

Nu lägger vi flygkroppen åt sidan en stund.

Vi hoppar raskt över till vingarna!

Metall längst ut på slatsen!

lite dekaler kom på sist...nu är dom klara för the final vädring senare..

Dessa damp ned i brevlådan som en skänk från ovan..Nu kan jag göra 6 st AIM-54A med oilka serienummer. Yay!!!

Så här har vi hittills 3 färdiga AIM-54a:s. Lite skugga på dessa så är dom helt klara.

FOD Covers klara för montering vid byggets slutskede.

Just nu håller jag på med hjulbrunnarna som ska få lite vädring och färg!

Otroligt snyggt! Ska bli kul att se det här bygget färdigt.
Otroligt snyggt och snabbt som vanligt, det är inte så att du har en liten arme med nissar som sitter och bygger åt dig?
Jakob Fall
AP
AP
Som alltid Henrik, blir det otroligt snyggt! Skulle gärna vilja titta närmre på denna på någon av våra tävlingar i år. Får jag möjligheten? 

-
Här lyser flitens lampa.
Snyggt blir det också!
Uffe
Snyggt blir det också!
Uffe
-
- Namn: Kalle Nordlund
Totalt hänförd! Makalöst snyggt!
-
- Kontakt:
Härligt! Kul att missilerna kommer till användning! Hur gjorde du med svängvingarna, gick de att montera i efterhand? Ska du ha dem rörliga?
Tackar för kommentarerna.
Björn, jag kollade noga innan jag gjorde som jag gjorde. Men jag kapade helt enkel två snitt i den cirkelformade förankringen längst ut på vingen, då kan man "klicka" i vingen i flygplanet, istället för att fästa vingarna på plats och behöva måla vingarna samtidigt som resten. Sen är det mycket lättare att hantera denna storlek på modell om man inte har vingarna monterade när man dekalerar och målar.
Björn, jag kollade noga innan jag gjorde som jag gjorde. Men jag kapade helt enkel två snitt i den cirkelformade förankringen längst ut på vingen, då kan man "klicka" i vingen i flygplanet, istället för att fästa vingarna på plats och behöva måla vingarna samtidigt som resten. Sen är det mycket lättare att hantera denna storlek på modell om man inte har vingarna monterade när man dekalerar och målar.