Lite om riggning:
Jag använder fisklina eller flugbindningsina i olika dimensioner. I 1:200 kan det verkligen vara läge att att arbeta med olika tjocklekar. På foton ser man t:ex tydligt att stagen till Bismarcks tormast var väldigt grova.
Riggning börjar med planering: Var fäster jag linorna och hur sträcker jag dem? Borra t:ex hål i däcker för fästpunterna stormastens stag. Kolla också in var sejnfallen är fastgjorda. (Sejnfall = flagglinorn som går ned från rårna till nån plattform.)
Sedan gäller den urgamla principen "nedifrån och upp, inifrån och ut". Börja med de trådar som sitter lågt nära masterna och arbeta dig sen uppåt och utåt.
Det finns flera sätt att spänna linor. Här några bilder:
Linan är fäst i ena rånocken med superlim och sedan dragen över den andra fästpunkten och fäst med en tejpbit i andra ändan. Genom att försiktigt skuta modellen framåt sträcks linan. Sen limmar man fast den med superlim i andra fästpunkten och låter torka. Därefter skjuter man tillbaka modellen så att den del av linan som som ska kapas bort slaknar. Klipp sedan linan med en VASS tång. Själv har jag en Tamiya avbitartång som jag bara använder till riggning.
Bygg upp nån slags stöd för handen, så att handen som håller tången vilar stadigt på ett underlag när du klipper tråden. I det här läget vill man inte darra.
Bordslampan kan användas som "kran" för att spänna linor.
Jag tror det här räcker som början. Kom gärna med fler frågor.
Kom också ihåg att en förenklad rigg med ett fåtal linor är mycket bättre än ingen rigg alls.
Redan när man spänt första tråden, märker man hur det skapas en känsla av rymd kring modellen.
Uffe