Renault FT
-
Re: Renault FT
Jag tyckte att jag hade en bra plan. Började med att spraya de svarta linjerna och målade camouflage färgerna med spruta utan att maska och avslutade med att penselmåla strecken. Men de blev tjocka och väldigt blanka.
Erik jag har en burk ocean lack men vågade inte testa den eftersom jag inte använt den förut men den ska vad jag hört bli tokmatt.
Erik jag har en burk ocean lack men vågade inte testa den eftersom jag inte använt den förut men den ska vad jag hört bli tokmatt.
Oceanlacken är mkt bra, torkar pronto och blir som sagt tokmatt.
Jag gillar den iaf.
Öken-Erik
CU@C4
Jag gillar den iaf.
Öken-Erik
CU@C4
-
- Namn: Lars Befring
Anders! den ska INTE gömmas någonstans!
tack för att du tog med den till OPEN
tack för att du tog med den till OPEN
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
Den blev inte som jag tänkt mig men jag ska prova oceanlacken på den eftersom den fortfarande är för blank och jag ska måla om tex motorluckorna.

Lars, om inte annat kan jag bygga om den till ett skyttevärn med tanke på nästa års tema.
Tack för en som vanligt väldigt bra organiserad tävling, hoppas att pappkartong fungerade bättre än sopsäck!

Lars, om inte annat kan jag bygga om den till ett skyttevärn med tanke på nästa års tema.
Tack för en som vanligt väldigt bra organiserad tävling, hoppas att pappkartong fungerade bättre än sopsäck!
Jättekul att du tog med skönheten till 08 Anders, den skall inte gömmas undan! Blev jöätesugen att testa en sådan. Vår svenska "Putte" i skala 1/16 vore inte fel (jo, med kantigt torn givetvis
).
Själv tycker jag att det vore synd om du gjorde den tokmatt, det blir mer liv i färgerna när de är halvmatta (satin). Jag kör alltid med halvmatt yta, föredrar den "looken".

Själv tycker jag att det vore synd om du gjorde den tokmatt, det blir mer liv i färgerna när de är halvmatta (satin). Jag kör alltid med halvmatt yta, föredrar den "looken".
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
Tack Sven, jag kanske ska testa Ocean semi-gloss istället. Sprutade Tamiya färdigblandade mattlack på Renaulten men den blev inte särskilt matt.
Jag kan varmt rekommendera modellen och att det inte finns en färdig modell med det kantiga tornet är väl inget hinder för dig!
Några erfarenheter från bygget:
Det går bra att ta bort färg med T-sprit och tops under kontrollerade former, utan att förstöra målningen på insidan av luckor eller torn.

Leran på vagnen gjorde jag av AK pigment blandat med deras Pigment fixer det fungerade bra. På bottenplattan blandade jag med vitsprit fungerade inte lika bra. Det var lång torktid och "leran"vitnade.
Var på byggmöte i Uppsala mycket trevligt och lärorikt.

Jag kan varmt rekommendera modellen och att det inte finns en färdig modell med det kantiga tornet är väl inget hinder för dig!
Några erfarenheter från bygget:
Det går bra att ta bort färg med T-sprit och tops under kontrollerade former, utan att förstöra målningen på insidan av luckor eller torn.

Leran på vagnen gjorde jag av AK pigment blandat med deras Pigment fixer det fungerade bra. På bottenplattan blandade jag med vitsprit fungerade inte lika bra. Det var lång torktid och "leran"vitnade.
Var på byggmöte i Uppsala mycket trevligt och lärorikt.

-
Jag tjatar vidare om min Renault.
Fantastiskt väder har bromsat byggtakten men lite har blivit gjort.
Duttade på spackel för att efterlikna den gjutna ytan.

Slipade ned tjockleken på den bakre plåten och ersatte nitarna med Grandt Line nitar.

Borrade ur det helgjutna luftintaget och gjorde flänsar i fotoets.

Det färdigmålade tornet. Det svarta är penselmålat med Vallejo.

Fortsätter bygget när nästa gång det regnar.
Fantastiskt väder har bromsat byggtakten men lite har blivit gjort.
Duttade på spackel för att efterlikna den gjutna ytan.

Slipade ned tjockleken på den bakre plåten och ersatte nitarna med Grandt Line nitar.

Borrade ur det helgjutna luftintaget och gjorde flänsar i fotoets.

Det färdigmålade tornet. Det svarta är penselmålat med Vallejo.

Fortsätter bygget när nästa gång det regnar.
Har jag missat nå't på vägen, Anders? Har du startat en ny modell, eller har du tagit bort färgen på din första och börjat målningen på nytt?
Bilden här ovan med tornet och andra delar efter T-spritsbehandling får mig att tro att du har tagit bort färgen på den som var klar, men jag kanske har fel?
Oavsett vad, så blir det riktigt snyggt. Torn, luftintag och nitningar ser mycket fint ut!
Bilden här ovan med tornet och andra delar efter T-spritsbehandling får mig att tro att du har tagit bort färgen på den som var klar, men jag kanske har fel?
Oavsett vad, så blir det riktigt snyggt. Torn, luftintag och nitningar ser mycket fint ut!
Senast redigerad av SvenYoung den 06 jun 2014, 06:40, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"
Snyggt jobbat med torn och nitar!
Håkan
Håkan