Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Anton, trevlig länk. Ursprungskartongen ritad av Francois Bergese, undrar varför man bytte till de senare fula lådorna, lär knappast ha hjälpt upp försäljningen...

Jepp, jag vet vem som ritat. David Howley.

Hälsningar

Magnus
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Björn Fransson skrev:Nej, jag tror inte det. Har inte sett den på nära håll, men gjutstammarna skiljer sig en hel del. I så fall är den ordentligt modifierad. Och dessutom, Frogs kom 1971 (tror jag), och detaljeringen på Hellers känns mer 1980 än 1970. Men här kanske någon vet bättre?
Har/har haft båda. Kan bekräfta att det är två helt olika byggsatser.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Svarta cockpitar har sina poänger, behövs inte mycket detaljering här inte!

Bild
Airfix nerfilade originalstolar, samtliga stolar har försetts med tejpbälten. Billigt, självhäftande och flexibelt :)

Bild
Och så en första omgång färg...

Hälsningar

Magnus
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Förstår jag det rätt att du hjälper Xtradecal med info avseende de båda svenska maskinerna?
Kul i så fall, och tack för din insats! :)
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Björn! Varför valde du just nr 91? Fina färgbilden i Widfeldts bok?

Anders! Jo, jag försöker hjälpa Xtradecal. Det fanns en förfrågan här för några veckor sedan via Nils Mathisrud som jag besvarade och helt plötsligt var jag väldigt insyltad i processen...

Bild
Den nya Airfix-modellen har en del kul lösningar...

Bild
...intagskanaler, övre vinghalva och bommarna utlagda för montering...

Bild
...intagskanalerna på plats...

Bild
...vingen som monteras ovanpå kroppen...

Bild
...torrpassning av bommarna i vingen...

Bild
...och så blev det två kompletta Vampyrer till slut!

Hälsningar

Magnus
Per Börjeson

Inlägg av Per Börjeson »

Det tar sig, som pyromanen sa....
Ja det var en onekligen intressant uppdelning på T.11, men har man försökt rikta bakpartiet på Hellers några gånger (speciellt med Revells gjutning....Brrr!!) så är det väl bara att tacka och ta emot :) Hur är passformen generellt?
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:Björn! Varför valde du just nr 91? Fina färgbilden i Widfeldts bok?
Jag tror det. Sedan tyckte jag att det var lite kul med en kärra av den gamla generationen som var märkt med den nya typen av siffror (ungefär som jag omvänt är lite fötrtjust i A-Drakar med de gamla siffrorna). Den gamle typografen i mig vaknar till ibland. :)

Dina kärror ser för övrigt kanonfina ut båda två! Följer bygget med stort intresse.
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Ser bra ut Magnus! Är också, precis som Per, nyfiken på passformen på Airfixvampyren. Har själv en i högen som jag strax ämnar påbörja! :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

magnusf skrev: ...
Anders! Jo, jag försöker hjälpa Xtradecal. Det fanns en förfrågan här för några veckor sedan via Nils Mathisrud som jag besvarade och helt plötsligt var jag väldigt insyltad i processen...
...
Kul, som sagt!
Jag ser bygge av 2 x Airfix Vampire framför mig - nån gång i framtiden.

Bra progress f ö!
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Per, Niklas och Anders! Passformen är alldeles utmärkt men noggrannhet lönar sig. För att vara onödigt ärlig: det lönar sig med lite mer noggrannhet än vad jag lagt ner :-) ! Inget fatalt dock...

Björn! Typografböjelser? Det finns nog hjälp att få, åtminstone på de resursstarkare sjukhusen :-) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar