Saab A 36, Broplan 1/72 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Emil Lindberg

Re: Saab A 36, Broplan 1/72

Inlägg av Emil Lindberg »

Gillas starkt!

Här finns lite mer om A 36
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1760&start=0
Ska se om jag kan hitta de nummer av FV-nytt som omnämns

Projektskissen som byggsatser ser ut att efterlikna är daterad 1957-01-09. Ca 5-7 års utveckling och utprovning borde väl innebära att märkning med bokstav på fenan är uteslutet.
Vilken tidsperiod har du tänkt efterlikna?
Emil Lindberg

Lars Befring skrev:GILLA!!!! jag hittade en alternativt Viggen-kammo på Krigsarkivet i blå-grönt!!! så ett Draken liknande borde ju va helt rätt!
Kan man i egenskap av målnings- och märkningsfanstast få ta del av ev. avfotografering/scanning av denna skiss/ritning? lindberg_emil@spray.se
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Några kommentarer om de engelska V-bombarnas målning: De tre engelska V-bombarna - Valiant, Victor och Vulcan - var ursprungligen vitmålade (undantaget de första Valiant som inledningsvis var målade i silverfärg). Detta avspeglade uppdragsprofilen; att fälla kärnvapen från hög höjd. När det sovjetiska luftförsvaret bedömdes ha blivit för starkt, övergick man till anflygning på låg höjd och hissanfall (toss bombing). Målningsschemat ändrades då till grönt/grått kamouflage på ovansidan men bibehållen vit undersida. När kärnvapenuppgiftern togs bort från RAF (övertogs av Royal Navys missilubåtar) kamouflagemålades även undersidan av flygplanen. Vid det laget var det endast Vulcan som var kvar som bombflygplan. Valiant och Victor konverterades till tankningsflygplan och fick inledningsvis behålla den vita undersidan. Valiant togs ur tjänst i förtid pga sprickbildning i vingbalkarna, och Victor målades i slutet om i Hemp.

Min slutsats av detta är att A 36 bör ha varit kamouflagemålad (grön, blå/grön, fyrfärgs splinter - välj själv) på ovansidan. Och med hänsyn till sin nukleära uppgift är det sannolikt att den hade varit vit på undersidan (jfr med Royal Navys tidiga Buccaneer så länge de var tänkta att bära nukleära bomber).
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Emil Lindberg skrev:
Lars Befring skrev:GILLA!!!! jag hittade en alternativt Viggen-kammo på Krigsarkivet i blå-grönt!!! så ett Draken liknande borde ju va helt rätt!
Kan man i egenskap av målnings- och märkningsfanstast få ta del av ev. avfotografering/scanning av denna skiss/ritning? lindberg_emil@spray.se
Den ligger i deras digitala ritningsarkiv, vilket borde göra det lättare. MEN!!!!!!! det arkivet är inte så inkört så det strular med att få ut material både i pappersform och i digitalt :shock:

Jag kommer att lägga upp infot i någon form på hemsidan så snart jag kan

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
ecafrze

Inlägg av ecafrze »

Den där kommer bli så himla läcker!!

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Sten Ekedahl skrev:
Min slutsats av detta är att A 36 bör ha varit kamouflagemålad (grön, blå/grön, fyrfärgs splinter - välj själv) på ovansidan. Och med hänsyn till sin nukleära uppgift är det sannolikt att den hade varit vit på undersidan (jfr med Royal Navys tidiga Buccaneer så länge de var tänkta att bära nukleära bomber).
Intressant resonemang! Men var inte alla RN:s kärror vitmålade på undersidan vid den här tiden? (Fast det ena behöver ju inte utesluta det andra.)

Den kärra som jag tycker kommer närmast A 36, både vad gäller uppdrag, konfiguration och tidsepok, är Mirage IV. De var väl metallblanka länge innan de blev grå/gröna? Men som kamouflerade var de väl grå på undersidan också? '

Trots att jag köper resonemanget, skulle jag tro att man i Sverige trots allt höll sig till de målningsmönster som fanns vid den tiden. De första provmålade Drakarna i blå/grönt, hade väl metallblank undersida precis som A 32:orna? Vad gäller ovansidan börjar jag nog trots allt luta mot Drakenkamouflaget, dock i dess tidiga variant. Typ denna klassiska Revellkartong:

Bild

En annan fråga som jag gärna tar emot funderingar på, är kronmärkets och flottiljsiffrans placering på kroppen. De bilder man ser har konsekvent märket bakom huven. Själv skulle jag tro att man petade dit det vid huven, typ Draken. Men kom gärna med synpunkter här!
Senast redigerad av Björn Fransson den 02 okt 2012, 13:38, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Fransson
Kontakt:

Emil Lindberg skrev:Gillas starkt!

Här finns lite mer om A 36
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1760&start=0
Ska se om jag kan hitta de nummer av FV-nytt som omnämns

Projektskissen som byggsatser ser ut att efterlikna är daterad 1957-01-09. Ca 5-7 års utveckling och utprovning borde väl innebära att märkning med bokstav på fenan är uteslutet.
Vilken tidsperiod har du tänkt efterlikna?
Tack! Jag hade tänkt mig någon gång sent sextiotal, möjligen tidigt sjuttiotal, skulle också tro att den hade kommit ut på förband runt 1963-65. Så det blir den nya typen av siffror men gamla Fara-märkningar och Hugg här. Fast sedan vill jag ju ha den lite väderbiten också. :)

Förresten: Apropå Hugg Här. Var sjutton skulle man placera en sådan märkning? Själv har jag inte en susning om hur det fungerar!
Björn Eriksson

Inlägg av Björn Eriksson »

Snyggt jobbat Björn! Fin cockpit

Oavsett vad alla diskussioner leder fram till kommer det där att bli en riktigt snyggt modell.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Emil Lindberg

Björn Fransson skrev:Förresten: Apropå Hugg Här. Var sjutton skulle man placera en sådan märkning? Själv har jag inte en susning om hur det fungerar!
Hugg här-märkning sitter oftast på "svaga" eller utsedda ställen längs kroppen/motorkåpan där man genom hugg kan öppna upp hål för att kunna spruta in släckmedel på/runt motorn. Så om du vet var motorn började och slutade skulle du kunna sätta dit en eller flera hugg här-märken på lämpliga ställen längs med kroppen, kanske med viss höjdskillnad. Tänk dock på att det vore en fördel om räddningspersonalen kunde nå dessa ställen, både med yxa och slang, från en position på marken eller stående på vingen (jämför med Draken eller Viggen och deras placering av Hugg här-märken). Att asa fram en pall eller ett stegplan kanske det inte fanns tid till, dessutom borde det kännas lite vanskligt att stå och vingla på ett pall när man ska hugga hål i skrovet.

Någon tidsenlig övningsmärkning, t.ex vita fält eller symboler, borde kunna piffa upp modellen. Det finns ju en del man kan "låna" från Draken, och några av dessa finns ju på Eurodecals ark med vingsiffror.
Dessutom tycker jag att flottilj- och/eller kompani-/divisionsemblem gör flygplanen lite mer icke-anonyma.

/Emil
Björn Fransson
Kontakt:

Emil Lindberg skrev: Hugg här-märkning sitter oftast på "svaga" eller utsedda ställen längs kroppen/motorkåpan där man genom hugg kan öppna upp hål för att kunna spruta in släckmedel på/runt motorn. Så om du vet var motorn började och slutade skulle du kunna sätta dit en eller flera hugg här-märken på lämpliga ställen längs med kroppen, kanske med viss höjdskillnad. Tänk dock på att det vore en fördel om räddningspersonalen kunde nå dessa ställen, både med yxa och slang, från en position på marken eller stående på vingen (jämför med Draken eller Viggen och deras placering av Hugg här-märken). Att asa fram en pall eller ett stegplan kanske det inte fanns tid till, dessutom borde det kännas lite vanskligt att stå och vingla på ett pall när man ska hugga hål i skrovet.
Tackar! Motorn var tänkt att ligga rätt högt i planet, den bulliga formen på ryggen är helt enkelt styrd av att motorn sitter direkt under den. Någon ryggås typ Draken och Viggen existerar ju inte. Orsaken är förstås bombutrymmet. Det gör också att det är "tomt" snett under vingens bakkant.Vad tror du om det här: En markering strax ovanför främre delen av vingen, (vilket är precis framför motorn), en strax bakom panellinjen som går i linje med fenans framkant (jfr placerigen på Viggen) och en strax under vingens bakkant, på nedre delen av flygkroppen? Jämför bild nedan:

Bild

En annan fråga till er alla kunniga: Vilken flottilj ska jag välja? Attackflottiljerna är förstås givna val, men vilken av dem. Kan det ha varit så att den här typen av rätt speciella uppdrag skulle ha koncentrerats till en flottilj? Och i så fall vilken?
Skriv svar