För att svara på era frågor så GÅR det att göra ännu mindre (se bild på 1/144-MiG:en nedan) men då blir det så otroligt känsligt för att man får till centreringen. Det är det som "ramen" runt är till för, den lämnar man på plats när man byter masker för att få till utlinjeringen. Det är dock inte helt enkelt att få en ny mask på plats (de är klibbiga och fastnar i tid och otid bland annat) och utlinjeringen på siffror/bokstäver är kanske bara några tiondelar vilket gör det hela lite extra pilligt. Har man transparenta masker (som filmen jag INTE använde den här gången) så kan man se lite bättre hur man hamnar, med tejpmasker är det rätt blint.

Notera att dessa skar jag inte själv, Mal Mayfield i England gjorde dessa åt mig efter att jag ritat dem. Jag vet att han har en annan maskin som är för yrkesmässigt bruk och jag misstänker den är något snäpp bättre än min Cameo!
Det finns en nedre gräns för hur knixigt det får vara där maskinen slutar att skära snyggt, maskinen är inte mer avancerad än en gammaldags pennplotter som matar mediet med rullar och där "pennan" sitter på en vagn som går vinkelrätt mot mediets matningsriktning. Pennan är naturligtvis ersatt med en liten vass svivelkniv och hur den klarar av att svänga runt tighta radier påverkar mycket. Jag hade svårt att skära små figurer som bestod av raka streck (se bild nedan för bokstaven "A" på fenan på en EE Lightning i skala 1/72), linjerna "svankade" alltid. När jag ställde in "överskärning", dvs att alla streck som möts i hörn utan radier fortsätter förbi hörnet några tiondelar blev det mycket bättre, jag tror att det beror på att kniven då får en liten sträcka på sig att räta upp sig. Det tricket kan man ju tyvärr inte använda på siffrorna här då de har rundade hörn överallt!

Vad gäller mediet så tycker jag varken tejp eller film drar sig i maskinen. Maskeringsfilmen är lite tjockare och segare och det blir väldigt fina kanter, tejpen verkar lättare att skära igenom och funkar bättre för riktigt små designer men ger inte lika fina kanter och är svårare att centrera eftersom man inte ser igenom den.
Problemet med printern är lite samma som med färgsprutan: man borde sätta sig och bara experimentera och mixtra på ett någorlunda systematiskt sätt för att lära sig. Men det gör man inte, det är skarpt läge hela tiden

Mot Dorniern nu...

Färdigmaskat för den här gången!

Nu finns det lite annat pyssel att fixa, det blev en rejäl dos målning av smådetaljer igår.

Och så var det det där med att vara ärlig... Såhär ser det ut på riktigt nära håll innan "lagning"! Hade som synes problem med att det flagade lite också men inget som inte gick att fixa med en liten pensel och vit färg!
Vad gäller centrering: undrar om jag inte ska prova att måla svart först, lämna masken på plats och lägga dit de smala "tejpsiffrorna" centrerat i det svarta och sedan måla vitt efter det. Borde underlätta centreringen mycket! Hmmm...
Hälsningar
Magnus