M4A3E8 Korea (USMC) - dekaler, s5
-
Re: M4A3E8 Korea (USMC) - klar för målning, s3
Nämen Sven!
Två byggen på gång samtidigt. Det var det värsta!
Jag oroar mig för dig;-)
Uffe
Jag oroar mig för dig;-)
Uffe
Tack för vänliga ord Mats!M-eson skrev:Otroligt krispigt och vackert!
Avgasdeflektor??bara ena avgasdeflektorn är monteradSherman smile???Banden sitter rätt tajta, så jag får limma de bakre och främre bogies så de inte visar det hemska "Sherman-smilet"
/Mats
Avgasdeflektorn ser ut så här (senare Shermans hade en kraftigare modell som var delad på mitten):
http://www.usarmymodels.com/AFV%20PHOTO ... ectors.jpg
"Sherman smile" är när man får den oönskade effekten från för tajta band som gör att första och sista bärhjul lyfts upp en bit från marken av banden, då ser det ut som ett smile

Haha, Ulf, ja det kanske är dags att oroa sig. Ännu mer oroande om det faktiskt blir två byggen färdigbyggda!Ulf Lundberg skrev:Nämen Sven!
Jag oroar mig för dig;-)
Uffe

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
- Namn: Mats Eriksson
Aaaah, tack, då förstår jag. Jag har en Sherman "Wet" på förrådshyllan som jag tänkte ta tag i när jag är tillbaka i Sverige, den här tråden är en stor inspirationskälla.Tack för vänliga ord Mats!
Avgasdeflektorn ser ut så här (senare Shermans hade en kraftigare modell som var delad på mitten):
http://www.usarmymodels.com/AFV%20PHOTO ... ectors.jpg
"Sherman smile" är när man får den oönskade effekten från för tajta band som gör att första och sista bärhjul lyfts upp en bit från marken av banden, då ser det ut som ett smile
/Mats
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Tack så mycket, Mats, jättekul att bygget kan inspirera! Ser fram emot att se bilder på ditt bygge när du är igång med det! 

"Svenne-Kongo"
Hej Sven!
Vilken sjuuk detaljering!! Som alltid med dina byggen så blir man häpen av hantverket.
Använder du en bock till att böja etset så där vackert Sven?
Vilken sjuuk detaljering!! Som alltid med dina byggen så blir man häpen av hantverket.
Använder du en bock till att böja etset så där vackert Sven?
Stort tack för mycket positiva kommentarer, Henrik, det uppskattar jag verkligen!
Jag använder en bock till de raka vikningarna. Till de med mindre runda och halvrunda böjningar viker jag tex runt punch-verktyget från punch-and-die, eller så viker jag dem över olika profiler av plaststav.
Till etsdelar som skall vara bara lite böjda (tex framskärmarna) använder jag ett roller-verktyg.
Jag använder en bock till de raka vikningarna. Till de med mindre runda och halvrunda böjningar viker jag tex runt punch-verktyget från punch-and-die, eller så viker jag dem över olika profiler av plaststav.
Till etsdelar som skall vara bara lite böjda (tex framskärmarna) använder jag ett roller-verktyg.
"Svenne-Kongo"
M4A3E8 Korea (USMC) - grundmålad, s4
Då har denna hittat tillbaka till bänken igen efter ha stått nästan ett år i vitrinskåp i omålat skick.
Insåg att Churchillen blir svår att slutföra i tid för årets C4, så fick en tanke att kanske jag kunde göra klart denna istället eftersom det "bara" är målningen kvar. Får se om tidplanen håller
Lite svårt att se i bilderna (syns bättre på modellen), men jag har målat 6 olika toner av olive drab på modellen för att försöka skapa skuggor och högdager som sedan skall ligga till grund för washer, filter, oljefärg, vädringsvätskor, pigment osv.
Jag använder mig inte av primers, mest för att jag inte är van och vill inte förstöra något. I det här fallet har jag använt Tamiya olive drab som allra första färglager, och efter det de olika OD nyanserna från AK Interactive's "OD Modulation set".
Jag blir alltid fascinerad när jag läser vissa artiklar på nätet eller i tidningar där man bygger amerikansk WW2 pansar och skriver att man använt AK's eller Tamiya's olive drab, men i bilderna ser modellerna gröna ut. Är det fel på deras kamerainställningar, eller har de gjort något i efter-redigeringen av bilderna kan man undra. Jag ser inte en gnutta grönt i de färgerna jag har använt.
Nästa steg blir att sätta dit dekalerna och sedan kan vädringen osv börja.
Bilderna så här långt på grundmålningen kommer här.
Tack för titten!
Sven

Insåg att Churchillen blir svår att slutföra i tid för årets C4, så fick en tanke att kanske jag kunde göra klart denna istället eftersom det "bara" är målningen kvar. Får se om tidplanen håller

Lite svårt att se i bilderna (syns bättre på modellen), men jag har målat 6 olika toner av olive drab på modellen för att försöka skapa skuggor och högdager som sedan skall ligga till grund för washer, filter, oljefärg, vädringsvätskor, pigment osv.
Jag använder mig inte av primers, mest för att jag inte är van och vill inte förstöra något. I det här fallet har jag använt Tamiya olive drab som allra första färglager, och efter det de olika OD nyanserna från AK Interactive's "OD Modulation set".
Jag blir alltid fascinerad när jag läser vissa artiklar på nätet eller i tidningar där man bygger amerikansk WW2 pansar och skriver att man använt AK's eller Tamiya's olive drab, men i bilderna ser modellerna gröna ut. Är det fel på deras kamerainställningar, eller har de gjort något i efter-redigeringen av bilderna kan man undra. Jag ser inte en gnutta grönt i de färgerna jag har använt.
Nästa steg blir att sätta dit dekalerna och sedan kan vädringen osv börja.
Bilderna så här långt på grundmålningen kommer här.
Tack för titten!
Sven

"Svenne-Kongo"
Re: M4A3E8 Korea (USMC) - grundmålad, s4
SvenYoung skrev: Insåg att Churchillen blir svår att slutföra i tid för årets C4, så fick en tanke att kanske jag kunde göra klart denna istället eftersom det "bara" är målningen kvar.

Nå, jag får väl nöja mig med en Sherman ... inte lika många och coola hjul men det funkar. Det ser dessutom sagolikt snyggt ut.
Jag håller med om Olive Drab som i mina ögon är en en ganska mörk, grbrgr (gråbrungrön) färg och inte en en grön. Nästan alla bilder från 2VK och senare visar den färgen och inte den gröna som man ofta ser på modeller.
holst
CU@C4
CU@C4
Hej Peter!
Ja, jag får be om ursäkt att jag sviker Churchill-bygget, roligt att höra att denna Sherman kanske kan funka ändå.
Tack för de vänliga orden,, kul att den gillas så här långt.
Ja, jag får be om ursäkt att jag sviker Churchill-bygget, roligt att höra att denna Sherman kanske kan funka ändå.

Tack för de vänliga orden,, kul att den gillas så här långt.
"Svenne-Kongo"
Hej
Jag är ingen "pansarexpert" men jag tycker att du fått till grundmålningen väldigt bra. Vagnen känns "levande" i brist på bättre uttryck.
Mvh
Göran
Jag är ingen "pansarexpert" men jag tycker att du fått till grundmålningen väldigt bra. Vagnen känns "levande" i brist på bättre uttryck.
Mvh
Göran