M4A3E8 Korea (USMC) - dekaler, s5

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - klar för målning, s3

Inlägg av Ulf Lundberg »

Nämen Sven!
Två byggen på gång samtidigt. Det var det värsta!
Jag oroar mig för dig;-)

Uffe
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

M-eson skrev:Otroligt krispigt och vackert!
bara ena avgasdeflektorn är monterad
Avgasdeflektor??
Banden sitter rätt tajta, så jag får limma de bakre och främre bogies så de inte visar det hemska "Sherman-smilet"
Sherman smile???

/Mats
Tack för vänliga ord Mats!

Avgasdeflektorn ser ut så här (senare Shermans hade en kraftigare modell som var delad på mitten):

http://www.usarmymodels.com/AFV%20PHOTO ... ectors.jpg

"Sherman smile" är när man får den oönskade effekten från för tajta band som gör att första och sista bärhjul lyfts upp en bit från marken av banden, då ser det ut som ett smile :-)
Ulf Lundberg skrev:Nämen Sven!
Två byggen på gång samtidigt. Det var det värsta!
Jag oroar mig för dig;-)

Uffe
Haha, Ulf, ja det kanske är dags att oroa sig. Ännu mer oroande om det faktiskt blir två byggen färdigbyggda! :D :D
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
M-eson
Namn: Mats Eriksson

Inlägg av M-eson »

Tack för vänliga ord Mats!

Avgasdeflektorn ser ut så här (senare Shermans hade en kraftigare modell som var delad på mitten):

http://www.usarmymodels.com/AFV%20PHOTO ... ectors.jpg

"Sherman smile" är när man får den oönskade effekten från för tajta band som gör att första och sista bärhjul lyfts upp en bit från marken av banden, då ser det ut som ett smile :-)
Aaaah, tack, då förstår jag. Jag har en Sherman "Wet" på förrådshyllan som jag tänkte ta tag i när jag är tillbaka i Sverige, den här tråden är en stor inspirationskälla.

/Mats
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack så mycket, Mats, jättekul att bygget kan inspirera! Ser fram emot att se bilder på ditt bygge när du är igång med det! :-)
"Svenne-Kongo"

Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Hej Sven!
Vilken sjuuk detaljering!! Som alltid med dina byggen så blir man häpen av hantverket.
Använder du en bock till att böja etset så där vackert Sven?
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Stort tack för mycket positiva kommentarer, Henrik, det uppskattar jag verkligen!

Jag använder en bock till de raka vikningarna. Till de med mindre runda och halvrunda böjningar viker jag tex runt punch-verktyget från punch-and-die, eller så viker jag dem över olika profiler av plaststav.
Till etsdelar som skall vara bara lite böjda (tex framskärmarna) använder jag ett roller-verktyg.
"Svenne-Kongo"

SvenYoung

M4A3E8 Korea (USMC) - grundmålad, s4

Inlägg av SvenYoung »

Då har denna hittat tillbaka till bänken igen efter ha stått nästan ett år i vitrinskåp i omålat skick.

Insåg att Churchillen blir svår att slutföra i tid för årets C4, så fick en tanke att kanske jag kunde göra klart denna istället eftersom det "bara" är målningen kvar. Får se om tidplanen håller :-)

Lite svårt att se i bilderna (syns bättre på modellen), men jag har målat 6 olika toner av olive drab på modellen för att försöka skapa skuggor och högdager som sedan skall ligga till grund för washer, filter, oljefärg, vädringsvätskor, pigment osv.

Jag använder mig inte av primers, mest för att jag inte är van och vill inte förstöra något. I det här fallet har jag använt Tamiya olive drab som allra första färglager, och efter det de olika OD nyanserna från AK Interactive's "OD Modulation set".

Jag blir alltid fascinerad när jag läser vissa artiklar på nätet eller i tidningar där man bygger amerikansk WW2 pansar och skriver att man använt AK's eller Tamiya's olive drab, men i bilderna ser modellerna gröna ut. Är det fel på deras kamerainställningar, eller har de gjort något i efter-redigeringen av bilderna kan man undra. Jag ser inte en gnutta grönt i de färgerna jag har använt.

Nästa steg blir att sätta dit dekalerna och sedan kan vädringen osv börja.

Bilderna så här långt på grundmålningen kommer här.

Tack för titten!
Sven

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
"Svenne-Kongo"

Lurifax

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - grundmålad, s4

Inlägg av Lurifax »

SvenYoung skrev: Insåg att Churchillen blir svår att slutföra i tid för årets C4, så fick en tanke att kanske jag kunde göra klart denna istället eftersom det "bara" är målningen kvar.
:evil: GHRRRR! Jag vill se CHURCHILLS på borden på C4-Open! :D

Nå, jag får väl nöja mig med en Sherman ... inte lika många och coola hjul men det funkar. Det ser dessutom sagolikt snyggt ut.

Jag håller med om Olive Drab som i mina ögon är en en ganska mörk, grbrgr (gråbrungrön) färg och inte en en grön. Nästan alla bilder från 2VK och senare visar den färgen och inte den gröna som man ofta ser på modeller.
holst

CU@C4
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Hej Peter!

Ja, jag får be om ursäkt att jag sviker Churchill-bygget, roligt att höra att denna Sherman kanske kan funka ändå. :-)

Tack för de vänliga orden,, kul att den gillas så här långt.
"Svenne-Kongo"

Göran

Inlägg av Göran »

Hej

Jag är ingen "pansarexpert" men jag tycker att du fått till grundmålningen väldigt bra. Vagnen känns "levande" i brist på bättre uttryck.

Mvh
Göran
Skriv svar