Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av Anders.Edblad »

Fin vädring! Din förklaring "det ser bättre ut i verkligheten och i naturlig storlek" låter bra.

När det gäller chipping gillar jag hårspraymetoden men den passar bara för stora ytor. Det känns också lite okontrollerat att spruta från en hårspray burk. Nu har jag hittat en produkt som går att spruta lite mer kontrollerat, har testat och är nöjd med den.
Bild

Kanske något att prova?
Eftersom du har en chippingmetod som du inte är helt nöjd med. Men jag tycker att din nuvarande metod ser väldigt bra ut.

Anders E
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Grymt snygga och välriktiga färger Magnus. Nice !
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Det är ett pansartrick det där med att chippa med "german grey", hela pansargrejen känns ju "german" överhuvudtaget :) ! Nu har jag sprayat lite tunt med sprutan över och dammat ner chippingen och nu börjar det kännas godkänt. Något som däremot inte funkade alls vara att skita ner hjulen med pigment. Det fäste inget vidare och blev överhuvudtaget inte bra, det blir nog ett varv med utspädd Tamiya och färgsprutan innan det här är klart!

Anders! Jag har en sådan där flaska, har bara inte kommit mig för att testa... Nåja, kommer fler byggen :) !

Henrik! Ökencamo är tacksamt, snyggt i alla varianter!

Nu har jag som alla ser lyckats bryta av radiomasten. Ordentligt den här gången, första rundan så lyckades jag bara knäcka toppen på den... Nu får den vara borta tills projektet är slut för att slippa fortsatta missöden. Notera också den snygga backspegeln som är på plats!

Bild

Bild

Bild

Nu väntar jag bara på en cockpitlucka. Eduards original är lite tjock (passar mig då :) ) och det är inte så mycket relief i ytdetaljerna. Tjockleken kan man fixa med slipning men efter att Anders beställt Quickboosts luckor till sin och skickat en bild på den så insåg jag att en sådan var ett måste! Borde komma i veckan, fortsättning följer!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Nu sätter vi punkt. På juldagen, av alla dagar!

Tycker själv jag fick till en grym ökenlook på den här. Den har bott på ett j-igt skitigt ställe uppenbarligen :) !

Bild

Bild
Blev aldrig kompis med pigmenten på hjulen, det blev en omgång med Tamiyas "buff" i sprutan istället.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Det här är en del av mitt projekt för att bli en bättre människa: inget mer fuskande med undersidorna! Bilden endast med som bevis för mina framsteg...

En annan sak jag funderat över är hur mitt gamla Mk IX-bygge på Aeroscale av Airfix senaste (typ 2008 eller så) Spit IX står sig mot Eduard. Visserligen är Airfixen en IX men de bör vara väldigt lika, speciellt med tanke på att de båda är i samma kamo:
Bild

Bild
Inte alltför bedrövligt tycker jag nog men det finns något "undflyende" över Airfixen jämfört med Eduards mer ordentligt definierande former. Och den där vindrutan på Airfixen är inte snygg... Med tanke på att en Eduard weekend-edition inte är mer än några tior dyrare än Airfixen så skulle jag satsa på Eduard, varje dag i veckan. Fast Airfixen är vansinnigt lättbyggd, det får man ge dem!

I och med denna så har jag uppnått den magiska gränsen, sex byggen färdigställda i år! Det måste betyda att man får beställa något fint från Hannant's väl?

Trevlig kväll!

Hälsningar Magnus
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ytterligare ett klockrent bygge från Fraggelberget. Tycker du fått till en typisk Fridsellsk skärpa och en känsla av detaljrikedom som gör den till en pärla att titta länge på. Härligt tonomfång som gifter ihop de gräddiga nyanserna. Den ser ut att vilja dra iväg och jaga rätt på en buse med kors på vingarna vilken sekund som helst.
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snygga byggen och målningsjobb båda två.
Håller med om att Airfixens vindruta ser fel un.
Eduards är klart bättre.
Gillar de rejäla smutsfläckarna på vingroten. De sticker ut och ger modellen intresse.

Uffe
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Sjukt att få 72:orna att se ut som 48:or!! Otroligt imponerande :-)
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Stort tack för vänliga kommentarer, det uppskattas!

Det blir ett Eduard-bygge till nu, dock inte en Spit...

Hälsningar

Magnus
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Riktigt snygga båda två, särskilt för sin skala. Jag gillar ju lite slitna kärror och märkningar med lite udda stuk, som denna med övermålade rundlar, så det blir tummen upp från mig vad gäller vädringen. Ska jag hitta något att peta på så är det nog att panellinjerna blir lite för svarta på Eduarden, men det går absolut att leva med.

/Daniel
Michael

Inlägg av Michael »

Snyggt, missade i början att det var en 1/72. Ser helt ut som att vara i 1/48.
Du har fått passligt tonat ner det vita i dekalerna så det passar med resten av flygplanet.

H: Michael
Skriv svar